Schending van privacy?

viandel
Topic Starter
Berichten: 2

Schending van privacy?

#1 , 24 apr 2012 18:33

Beste,

Ik ben onlangs gaan solliciteren voor een nieuwe job.

Vandaag verneem ik van een collega, dat 'het ' geweten is omdat er iemand in het bedrijf de persoon goed kent waarbij ik gaan solliciteren ben.
Hij/Zij wist me zelfs te vertellend dat ik de functie niet gekregen had wegens te duur.

Ik vermoed dat ik hier machteloos tegenover sta en dat ik enkel mijn verbazing van gebrek aan respect voor privacy kan melden aan de persoon waarbij ik gesolliciteerd heb ?

Of zijn er wettelijke afspraken hierrond ?

Bijkomende vraag : mijn huidige werkgever zal 'het' ondertussen ook wel weten, hoe stel ik me het best op ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2012 10:49

Het is niet "abnormaal" dat je solliciteert. In bepaalde branches solliciteren mensen soms om te toetsen wat hun "marktwaarde" nog is. Het is niet omdat je solliciteert dat je per sé weg wilt bij je huidige werkgever. Ikzelf ben reeds twee maal van werk veranderd zonder dat het oude werk me tegenstak of ik ontevreden was. Ik ben gewoon op een interessante vacature ingegaan, uit nieuwsgierigheid / interesse, en het voorstel dat ik kreeg was telkens een stuk beter dan de huidige situatie, waardoor ik veranderd ben. "Kansen grijpen", noemen ze dat. Een goede baas zou hier begrip voor moeten hebben en meer nog: mensen waarvan hij weet dat ze solliciteren moeten vragen of ze nog tevreden zijn. In jouw plaats zou ik er zelf dus niet over beginnen, maar als je baas er zelf over begint, gewoon eerlijk zeggen dat je inderdaad open staat voor kansen en je daarom gaan solliciteren bent.

Het is inderdaad niet netjes van de persoon waarbij je gaan solliciteren bent. Laat hem of haar gerust weten dat je ontgoocheld bent in zijn gebrek aan discretie. In jouw plaats zou ik ook proberen uitvissen wie de supervisor van die persoon is, en het ook aan die persoon melden. Ik vermoed dat de persoon die "gelekt" heeft zal kunnen rekenen op een serieuze uitbrander. Dit zijn zware fouten bij een sollicitatieprocedure. Maar of je er ook juridisch iets tegen kunt beginnen, weet ik niet meteen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”