ontslag geven tijdens eerste maand

chiefbief
Topic Starter
Berichten: 3

ontslag geven tijdens eerste maand

#1 , 21 apr 2012 15:01

Beste,

Ik ben niet bepaald gelukkig op mijn nieuwe werk. Na 3 weken overweeg ik mijn ontslag te geven. Ik zou dit zo vlug mogelijk willen doen om zo eerlijk te zijn naar mijn werkgever. Er worden ondertussen heel wat dossiers aan mij doorgegeven en er wordt ook geïnvesteerd in interne opleiding om de verschillende bedrijfssystemen en -structuren te leren kennen.

Ik heb gelezen dat het blijkbaar niet mogelijk is om tijdens een minimumduur van 1 maand de arbeidsovereenkomst te verbreken. En "dat de partij die gedurende deze eerste maand proeftijd de overeenkomst beëindigt, aan de andere partij een vergoeding verschuldigd is die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt met het resterende gedeelte van die maand + met de duur van de opzeggingstermijn (7 dagen)".

Hoe moet ik dat concreet zien?

Dank voor jullie input!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 21 apr 2012 15:25

Je kan al ontslag geven, maar je moet je eerste maand uitdoen. Opzeg voor bedienden in proefperiode is 7 kalenderdagen of einde 1e maand, welk van de 2 het langste loopt (dus nog meer dan 7 kalenderdagen tot einde 1e maand wil zeggen werken tot einde 1e maand, minder dan 7 kalenderdagen tot einde 1e maand is opzeg van 7 kalenderdagen). Indien u vroeger weg wil, zal u inderdaad een verbrekingsvergoeding dienen te betalen.

Mijn advies: geef nu reeds uw ontslag, en doe uw opzeg correct uit, zo heeft u het minste problemen.

klungel

#3 , 21 apr 2012 15:29

en hopelijk heb je ander werk anders wordt je vrijwillig werkloos


http://www.jobat.be/nl/artikels/kan-ik- ... efperiode/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

chiefbief
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 22 apr 2012 14:19

Kan er in onderling akkoord beslist worden om geen opzeg te presteren/te vergoeden?

Uiteindelijk ben ik nog niet echt functioneel (nog volop in opleiding). Zeven dagen daar nog zijn lijkt me noch voor mij noch voor de werkgever interessant.

Iemand ervaring met op een correcte manier uw ontslag geven (en dan nog binnen de eerste maand)?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 apr 2012 16:20

Misschien eens gaan bespreken met de personeelsdienst van uw werkgever?

chiefbief
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 26 apr 2012 23:34

Even een update.

Mijn ontslag gegeven, werkgever en ik zijn tot akkoord gekomen om 7 dagen (tot eind maand april 2012) uit te doen. Geen verbrekingsvergoeding te betalen.

Dank voor jullie hulp!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”