Onslag gegeven- weigering verlof

Katia_32
Topic Starter
Berichten: 1

Onslag gegeven- weigering verlof

#1 , 20 apr 2012 09:49

Beste,

Ik heb mijn ontslag gegeven op 30/03/2012 bij mijn huidige werkgever. Mijn opzegperiode is vastgelegd op 10 weken wat volgens mijn aucieniteit (3.5jaar) en loon (hoger dan 32 000€) eigenlijk te hoor ligt. Maar onderhandelen naar een kortere opzegperiode is onbespreekbaar met mijn manager. Ze willen me hier absoluut niet laten gaan.

Nu ik kan nog wel settelen in het feit dat ik nog 10 weken moet blijven al zal mijn motivatie niet hoog liggen. Zeker ook daar ik niemand zal moeten opleiden.

Ik had graag nog een week verlof genomen tijdens deze periode daar ik dit jaar nog geen verlof heb opgenomen en ik bij mijn nieuwe werkgever bij gevolg de volle 20 vakantie dagen (zonder recup) zal moeten opnemen. Mijn nieuwe werkgever liet me ook weten dat dat heel moeilijk zal zijn al weet ik dat ik daar wettelijk recht op heb.

Bestaat er ergens een wet/regel die zegt dat je een bepaald aantal dagen moet opnemen tijdens de eerste 6 maanden van het jaar?

Mijn manager weigert me namelijk een week verlof toe te staan. Ik wil kost wat kost nog een week verlof nemen zondanig dat ik me even kan deconnecteren van mjin huidige job.

Kan iemand me helpen? Dank je wel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klungel

#2 , 20 apr 2012 14:21

das dan jammer zonder akkoord kan je enkel verlof proberen afdwingen op de arbeidsrechtbank waar dan de belangen van het bedrijf primeren

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 apr 2012 00:15

maar de werkgever moet wel degelijk een degelijke motivatie kunnen geven om dat verlof te weigeren.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 21 apr 2012 12:45

“Art.63.De paritaire comités kunnen beslissingen treffen omtrent de datum van de vakantie en de eventuele verdeling ervan...Art.64.Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :1° de vakantie moet worden toegekend binnen de twaalf maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen;2° wanneer het om gezinshoofden gaat, wordt de vakantie bij voorkeur toegekend tijdens de schoolvakantie...Art.70.Indien geen overeenkomst wordt bereikt omtrent de datum van de vakantie en de verdeling ervan, wordt het geschil beslecht door de arbeidsrechtbanken.”(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

U kan eventueel ook beroep doen op uw vakbond of op :
Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

klungel

#5 , 26 apr 2012 11:29

Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
beter ineens naar de sociale inspectie gaan de inspectie van de sociale wetten sturen u toch door ondanks zij hiervoor bevoegd zijn
zie antwoord email gericht aan isw
-------------------------------------------------------------------

Geachte,

voor vragen mbt het koninklijk besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie der loonarbeiders dien je contact op te nemen met de FOD Sociale zekerheid - sociale inspectie.

Contactgegevens:
e-mail: socinspantwerpen@minsoc.fed.be
Gemeente Adres Uren
Antwerpen Italiëlei 124-bus 63 (15e v.)
2000 ANTWERPEN Iedere dag van 9u. tot 12u. en van 13u.30 tot 16u.
Tel. : 03/206.99.00
Fax : 03/226.90.47

MVG

+++++++++++++++++
sociaal inspecteur

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”