Ontslag

Vloeistof
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag

#1 , 18 apr 2012 11:16

Hallo,

Ik zit momenteel in mijn opzegperiode ( 6 weken ), die is ingegaan op 1 april.
Dus mijn laatste werkdag zou 13 mei zijn.
Nu heb ik gelezen dat je ook direct ontslag kunt nemen indien je werkgever fraude pleegt.
Nu is mijn vraag, is het verkopen van goederen onder een andere omschrijving ook fraude ? ( zodanig de aankoper het zonder probleem kan inboeken ).
Bv ipv 'een computer' is de omschrijving dan 'spandoek'.

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 apr 2012 11:53

je kan niet zomaar direct ontslag nemen indien je werkgever fraude pleegt. Je kan natuurlijk deze fraude wel aangeven aan de belastingsinspectie.

opzegperiode van 6 weken, is dat als bediende? Wordt meestal niet in weken uitgedrukt. controleer dit eens, waarschijnlijk is het anderhalve maand.

Vloeistof
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 18 apr 2012 11:59

je kan niet zomaar direct ontslag nemen indien je werkgever fraude pleegt. Je kan natuurlijk deze fraude wel aangeven aan de belastingsinspectie.

opzegperiode van 6 weken, is dat als bediende? Wordt meestal niet in weken uitgedrukt. controleer dit eens, waarschijnlijk is het anderhalve maand.
Wat zegt de wet? Wanneer een ernstige tekortkoming elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt, kan de arbeidsovereenkomst beëindigd worden om dringende reden.

Het feit dat je werkgever zich schuldig maakt aan fraude en oplichting, kan beschouwd worden als een dringende reden. De ernstige tekortkoming die aan de oorsprong van het ontslag ligt, kan immers zowel een schending van contractuele als van wettelijke bepalingen zijn.
Is idd als bediende 6 weken = anderhalve maand e

Reclame

klungel

#4 , 18 apr 2012 12:55

Is idd als bediende 6 weken = anderhalve maand e
als u werkloos wordt zal u een verbrekingsvergoeding van tenminste 2 dagen moeten eisen en vooral uw 2 feestdagen ni vergeten vragen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 apr 2012 13:43

je kan niet zomaar direct ontslag nemen indien je werkgever fraude pleegt. Je kan natuurlijk deze fraude wel aangeven aan de belastingsinspectie.

opzegperiode van 6 weken, is dat als bediende? Wordt meestal niet in weken uitgedrukt. controleer dit eens, waarschijnlijk is het anderhalve maand.
Wat zegt de wet? Wanneer een ernstige tekortkoming elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt, kan de arbeidsovereenkomst beëindigd worden om dringende reden.

Het feit dat je werkgever zich schuldig maakt aan fraude en oplichting, kan beschouwd worden als een dringende reden. De ernstige tekortkoming die aan de oorsprong van het ontslag ligt, kan immers zowel een schending van contractuele als van wettelijke bepalingen zijn.
Is idd als bediende 6 weken = anderhalve maand e
let op het woordje "kan". Dat betekent niet dat dit automatisch ook zo is. Als het geen directe invloed heeft op jouw werk, is het vaak geen dringende reden, gezien je geen schade kan aantonen én het het samenwerken niet onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt. bvb fraude met je prikklok door de werkgever is wél zo'n reden.

En 6 weken is 6 weken. Anderhalve maand is zo'n 6,5 weken. Je laatste werkdag is dus 15 mei, tenzij anders overeengekomen met de werkgever.

@klungel: hij/zij neemt zelf ontslag, hé. er is geen sprake van ontslagen worden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”