faillisement tijdens opzeg

_stijn_
Topic Starter
Berichten: 5

faillisement tijdens opzeg

#1 , 18 apr 2012 09:43

Beste,

Ik werkte als bediende. Eind Oktober 2011 ontving ik per aangetekend schrijven mijn ontslag, dit was verkeerd geadresseerd en was niet ondertekent. Opzegtermijn 3 maand, vanaf 01/11/2011. Is dit dan geldig?
Net voor het eind (24/01/2012) van mijn opzeg gaat mijn werkgever failliet, en meld de curator dat alle contracten/verbindingen met onmiddelijke ingang verbroken worden. De curator zegt dat in mijn geval opnieuw een opzeg periode start vanaf 01/02/2012 , de wet Claeys word toegepast en ik heb recht op 4 maanden opzegvergoeding.
In de schuldvordering opgesteld door mijn vakbond, merk ik dat de "reeds gepresteerde opzeg" zijnde 2 maanden en 16 dagen (sinds 01/11/2011), worden afgetrokken van de 4 maanden (formule Claeys) waarop ik recht heb tgv het faill. . Mag dit ?

Al mijn collega's in dezelfde situatie (faill. tijdens opzeg) hebben dit niet op hun schuldvordering staan? Mijn vakbond beweert juist te handelen , waardoor ik 4 maanden opzeg verlies ten opzichten van mijn collega's.
Het totaal van de schuldvordering bereikt het plafondbedrag opgelegd door het fonds van Sluiting (25000€) niet.

Graag jullie objectieve mening.
Alvast bedankt
Stijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 apr 2012 10:41

wat bedoel je met verkeerd geadresseerd?

niet ondertekend is niet noodzakelijk een probleem. Indien je de brief niet zou kunnen begrepen hebben (als verzonden door de werkgever), is er wel een mogelijkheid tot betwisting van deze brief. Als je deze brief echter zomaar ontving en in conversaties over je ontslag bezig was (bvb via mail), kan je dat niet meer protesteren.

De duur van de opzeg hangt af van o.a. je jaarloon.

_stijn_
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 18 apr 2012 15:04

Dag JPV, bedankt voor je snelle antwoord.
verkeerd geadresseerd : Brief werd verstuurd naar een adres waar ik reeds 3j niet meer woon. De nieuwe bewoners hebben het bericht in mijn brievenbus gestoken op mijn nieuwe adres.

In de berekening van mijn opzeggingsvergoeding staat vermeld :
Betrokkene heeft volgens de form. Claeys recht op een opzeggingstermijn van 4 maanden
Betrokkene heeft reeds 2 volledige maanden + 16 dagen in januari 2012 gepresteerd .

M.a.w. klopt het juridisch dat mijn reeds gepresteerde opzeg (t.g.v. ontslag economische redenen) in mindering mag gebracht worden van de opzegperiode die ik verwierf n.a.v. het faillissement?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 apr 2012 15:54

brief verstuurd? je bedoelt dan een niet-aangetekende brief?

_stijn_
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 18 apr 2012 20:28

Eind Oktober 2011 ontving ik per aangetekend schrijven mijn ontslag, dit was verkeerd geadresseerd en was niet ondertekent. Opzegtermijn 3 maand, vanaf 01/11/2011.
Na het faillissement kreeg ik nogmaals aangetekend een ontslagbrief van de curator.

Dank

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 apr 2012 20:40

je kreeg een aangetekende brief op een verkeerd adres en anderen konden die aangetekende zending ophalen? Of hebben ze het afhaalstrookje aan jou gegeven?

_stijn_
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 18 apr 2012 22:28

ze hebben het afhaalstrookje aan mij gegeven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 apr 2012 07:56

en gezien je het opgehaald hebt, kan je onmogelijk zeggen dat je de brief niet ontvangen hebt. Dan rest enkel nog de niet-ondertekende ontslagbrief, wat niet noodzakelijk lijdt tot de nietigheid (zie hierboven).

Gezien je reeds ontslagen was, kan je opzeg die je reeds presteerde idd afgetrokken worden. Echter, jij spreekt over 4 maand via de "wet" Claeys. De wet Claeys bestaat niet, er bestaat enkel een formule die vaak doorslaggevend is, maar zeker niet het karakter van een wet heeft. Je kan dus argumenteren dat je met je werkgever een langere opzegtermijn afgesproken hebt en/of zelfs met de curator formule Claeys betwisten.

Je kans op slagen is echter niet 100%. Het is dus je eigen beslissing om dat eventueel te betwisten.

_stijn_
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 20 apr 2012 08:52

Ik bedoelde uiteraard de formule Claeys. Hartelijk dank voor ja antwoorden JPV!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”