arbeidsovereenkomst getekend,maar zelf geen wettig exemplaar

december
Topic Starter
Berichten: 4

arbeidsovereenkomst getekend,maar zelf geen wettig exemplaar

#1 , 15 apr 2012 23:16

Goedenavond. Recentelijk heb ik een arbeidsovereenkomst getekend, maar door niet nader genoemde omstandigheden ben ik niet van plan deze na te leven. Het betreft een overeenkomst voor bedienden met oa volgende clausule:
1 - Na de eerste maand dienst, kan elke partij, op het voor geschikte moment tijdens de proefperiode, een eind maken aan dit contract, mits een opzeggingstermijn van 7 dagen, zonder de reden hiervoor te moeten verantwoorden.

Enig opzoekingswerk leert me, dat om dit contract te verbreken een verbrekingsvergoeding dient betaald te worden. Uitgaande van een voorzien brutoloon van 2300 euro, zou dit om en beide 3000 (?) euro bedragen, veronderstel ik . Als het echt moet, is dat niet zodanig een probleem, maar uiteraard zou ik daar toch willen aan ontsnappen.

In deze lijkt het me vreemd dat ik vooralsnog niet over een -volgens mij- wettig exemplaar van onze overeenkomst beschik. Bij het tekenen van het contract werden drie kopieën opgemaakt (terwijl het contract stipuleert 'in dubbel opgemaakt'). Normaliter moesten 3 handtekeningen worden gezet (een handtekening van mezelf, van de HR manager en van de CEO) ; maar omdat de CEO afwezig was, zou men een laatste exemplaar later per post opsturen. Ik heb dat niet ontvangen. Kan dit er eventueel iets toedoen?

Zijn er ook andere manieren om aan deze verbrekingsvergoeding te ontsnappen, ZONDER op dat andere werk uren te gaan presteren?

Wat misschien ook relevant is, is dat de firma ingeschreven is als VZW. Kunnen ze dan wel een verbrekingsvergoeding vragen, als er feitelijk geen winstoogmerk is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klungel

#2 , 16 apr 2012 06:21

bij bedienden is er een minimum proefperiode van 1 maand dus na die die eerste maand en in de proefperiode kan men de arbeidsovereenkomst verbreken mits het betalen van een verbrekingsvergoeding van 1 week of opzeggen met een opzeggingstermijn van 1 week

maar zelfs al zou dit in in strijd zijn met de wettelijke opzegtermijnen zou het beding nietig zijn en niet de arbeidsovereenkomst

dus indien je beslist niet te starten betaal je een verbrekingsvergoeding gelijk aan 1 maand (minimum proefperiode) + 1 week opzeggingstermijn

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 apr 2012 08:03

bij bedienden is er een minimum proefperiode van 1 maand dus na die die eerste maand en in de proefperiode kan men de arbeidsovereenkomst verbreken mits het betalen van een verbrekingsvergoeding van 1 week of opzeggen met een opzeggingstermijn van 1 week
mss niet zo bedoeld, maar je schrijft het niet correct: INDIEN er een proefperiode overeen gekomen is, is die minimaal 1 maand. Het kan echter zijn dat er geen proefperiode is.
In deze lijkt het me vreemd dat ik vooralsnog niet over een -volgens mij- wettig exemplaar van onze overeenkomst beschik. Bij het tekenen van het contract werden drie kopieën opgemaakt (terwijl het contract stipuleert 'in dubbel opgemaakt'). Normaliter moesten 3 handtekeningen worden gezet (een handtekening van mezelf, van de HR manager en van de CEO) ; maar omdat de CEO afwezig was, zou men een laatste exemplaar later per post opsturen. Ik heb dat niet ontvangen. Kan dit er eventueel iets toedoen?
nee. Die arbeidsovereenkomst kan je moeilijk betwisten, gezien je die getekend hebt. Dat er geen schriftelijke versie van zou ontvangen zijn, doet daar verder niks toe.
Zijn er ook andere manieren om aan deze verbrekingsvergoeding te ontsnappen, ZONDER op dat andere werk uren te gaan presteren?
je kan een onderlinge overeenkomst onderhandelen
Wat misschien ook relevant is, is dat de firma ingeschreven is als VZW. Kunnen ze dan wel een verbrekingsvergoeding vragen, als er feitelijk geen winstoogmerk is?
geen winstoogmerk wil niet zeggen dat je geen winst mag maken. Wel dat dit je doel niet is en alle winst terug in de VZW geïnvesteerd wordt zonder ooit uitgekeerd te worden aan de leden.

Een verbrekingsvergoeding dekt de schade die ze ondervinden doordat ze opnieuw naar iemand moeten zoeken. Dit wil niet zeggen dat ze "winst" maken.

Reclame

december
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 16 apr 2012 10:09

Die verbrekingsvergoeding :

moet ik rekenen op 2200 + 550 euro (1 maand + 7 dagen) ?

Of is dat voor interpretatie door de werkgever vatbaar? bvb meerkost extralegale voordelen als gsm, laptop, bedrijfswagen, aanwervingsprocedure, enz.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 apr 2012 11:25

Dat is het volledig brutoloon met alle extralegale voordelen gewaardeerd in bedragen. GSM, laptop, bedrijfswagen, ... moeten dus ook tegen hun voordeel voor die maand & zeven dagen gewaardeerd worden. Kan dus meer dan 3000 euro zijn.

Aanwervingsprocedure maakt géén deel uit van het loon, dus dat telt niet mee.

klungel

#6 , 16 apr 2012 12:52

Het kan echter zijn dat er geen proefperiode is.
Art. 67.§ 1. De arbeidsovereenkomst kan een beding van proeftijd bevatten. Op straffe van nietigheid moet dat beding voor iedere bediende afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld, uiterlijk op het tijdstip waarop de bediende in dienst treedt.
§ 2. De proeftijd mag niet minder dan één maand duren.................;Wanneer omtrent de duur van de proeftijd niets is bepaald noch bij individuele of collectieve arbeidsovereenkomst noch in het arbeidsreglement, dan is de proeftijd één maand.


wat mag ik dan hier onder verstaan ?

december
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 16 apr 2012 13:30

er is wel degelijk een proefperiode voorzien hoor.

1 - Na de eerste maand dienst, kan elke partij, op het voor geschikte moment tijdens de proefperiode, een eind maken aan dit contract, mits een opzeggingstermijn van 7 dagen, zonder de reden hiervoor te moeten verantwoorden.



Kan ik eigenlijk morele bezwaren inroepen? Dat is primo de reden dat ik er niet echt meer aan de slag wil gaan. Ze verwachten bvb van mij dat ik ga liegen bij een klant over mijn vaardigheden om daar binnen te geraken (en meer van dat)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 apr 2012 13:45

Art. 67.§ 1. De arbeidsovereenkomst kan een beding van proeftijd bevatten. Op straffe van nietigheid moet dat beding voor iedere bediende afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld, uiterlijk op het tijdstip waarop de bediende in dienst treedt.
§ 2. De proeftijd mag niet minder dan één maand duren.................;Wanneer omtrent de duur van de proeftijd niets is bepaald noch bij individuele of collectieve arbeidsovereenkomst noch in het arbeidsreglement, dan is de proeftijd één maand.


wat mag ik dan hier onder verstaan ?
ik zou Art. 67 $1 eerst lezen: de arbeidsovereenkomst KAN een beding van proeftijd bevatten. Dus staat er niks in je arbeidsovereenkomst ivm proef, dan is er geen proef. staat er een proef in, maar geen bepaling ivm duur, dan is die 1 maand.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 16 apr 2012 13:47

er is wel degelijk een proefperiode voorzien hoor.

1 - Na de eerste maand dienst, kan elke partij, op het voor geschikte moment tijdens de proefperiode, een eind maken aan dit contract, mits een opzeggingstermijn van 7 dagen, zonder de reden hiervoor te moeten verantwoorden.

Kan ik eigenlijk morele bezwaren inroepen? Dat is primo de reden dat ik er niet echt meer aan de slag wil gaan. Ze verwachten bvb van mij dat ik ga liegen bij een klant over mijn vaardigheden om daar binnen te geraken (en meer van dat)
je kan morele bezwaren inroepen, maar die zijn niet voldoende voor een ontslag op dringende reden, enkel voor een gewoon ontslag (met verbrekingsvergoeding). Je bent immers niet verplicht tot liegen, je kan nog altijd de waarheid vertellen.

klungel

#10 , 16 apr 2012 17:08

Art. 67.§ 1. De arbeidsovereenkomst kan een beding van proeftijd bevatten. Op straffe van nietigheid moet dat beding voor iedere bediende afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld, uiterlijk op het tijdstip waarop de bediende in dienst treedt.
§ 2. De proeftijd mag niet minder dan één maand duren.................;Wanneer omtrent de duur van de proeftijd niets is bepaald noch bij individuele of collectieve arbeidsovereenkomst noch in het arbeidsreglement, dan is de proeftijd één maand.


wat mag ik dan hier onder verstaan ?
ik zou Art. 67 $1 eerst lezen: de arbeidsovereenkomst KAN een beding van proeftijd bevatten. Dus staat er niks in je arbeidsovereenkomst ivm proef, dan is er geen proef. staat er een proef in, maar geen bepaling ivm duur, dan is die 1 maand.
klopt
en op diezelfde pagina staat dat er nog een bijkomende serieuze schadevergoeding mogelijk is bij een verbreking in de pre-contractuele fase

http://www.jobat.be/nl/artikels/contrac ... e-nog-weg/" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien er geen proefperiode voorzien werd in je overeenkomst, heb je de keuze tussen een verbreking met of zonder opzegtermijn

Wat als je kiest voor een beëindiging met vetbrekingsvergoeding?
Dan zijn dezelfde principes van toepassing als bij een verbreking tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst. Hou er echter wel rekening mee dat de firma waarmee je een eerste contract tekende ook een bijkomende schadevergoeding zou kunnen eisen (bijvoorbeeld, indien ze door je verbreking voor het begin van uitvoering een belangrijk onderaannemingscontract zou verliezen).

december
Topic Starter
Berichten: 4

#11 , 17 apr 2012 22:14

Dat is het volledig brutoloon met alle extralegale voordelen gewaardeerd in bedragen. GSM, laptop, bedrijfswagen, ... moeten dus ook tegen hun voordeel voor die maand & zeven dagen gewaardeerd worden. Kan dus meer dan 3000 euro zijn.

Aanwervingsprocedure maakt géén deel uit van het loon, dus dat telt niet mee.
Zijn die bedragen objectiveerbaar of hangen die af van de willekeur van de werkgever ?

En toch nog een belangrijke vraag : is een verbrekingsvergoeding direct te betalen, of kan dat ook in maandelijkse schijven? (ik verwijs bvb naar http://www.1819.be/nl/content/opzegging-en-verbreking" onclick="window.open(this.href);return false; )

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 18 apr 2012 06:06

die bedragen zijn objectiveerbaar door de rechter ;). Er bestaat hier wel rechtspraak over. Reken gemiddeld én ruwweg op 10 euro voor GSM, 15 euro voor portable, 50-300 euro voor wagen, afhankelijk van tankkaart, type auto, ...

Verbrekingsvergoeding kan in maanden of schijven betaald worden indien er hierover een akkoord bestaat tussen werkgever en werknemer. Dan spreekt men meestal van vrijstelling van prestaties. Dit kan je als werknemer moeilijker bekomen dan als werkgever, gezien je als werkgever het voordeel hebt dat een werknemer graag thuisblijft met behoud van loon.

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#13 , 26 apr 2012 23:42

Onderhandelen met de werkgever indien dit mogelijk is.. een beetje tips:

Als je werkgever beseft dat je de waarheid gaat vertellen bij toekomstige klanten ipv te liegen (jij vertelt hem dat je lekker niet gaat liegen), zal hij misschien bereid zijn om het contract in onderling overleg te ontbinden zonder schadevergoeding?
Misschien dat hij al bereid is dit te doen, als je hem laat weten dat je na een maand toch je ontslag gaat geven.. Hij moet dan immers investeren in jou en als jij na een maand je ontslag geeft is de kans groot dat dat je werkgever verliest maakt op zijn investering in jou en/of dat hij een belachelijk figuur slaat bij die klant.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”