Mijn collega's willen me laten ontslaan

Nescafe
Topic Starter
Berichten: 2

Mijn collega's willen me laten ontslaan

#1 , 11 apr 2012 22:29

Beste,
Ik werk sinds begin januari als customer service bediende in een bedrijf en heb een proefperiode van 6 maanden.
Na enkele weken verder had ik al problemen met één van de collega's ( we zijn een team van 5 vrouwen). Een van de collega's had me de eerste week la verwitttigd dat ik zeker geen problemen moest zoeken met die ene collega omdat het iemand is die altijd de rest van het team aan haar kant zal trekken. Enkele weken verder zit ik met een team waar allen tegen me zijn, en ze willen me niet meer in hun team omdat mijn houding een probleem voor hen zorgt. Ondertussen is het management ook al op de hoogte gebracht en heb ik ook al een gesprek gehad met hr. Ondertussen wordt et dagelijks over me geroddeld, en spreekt er niemand meer tegen me.

Ik denk dat ze me gaan ontslaan omdat dat het makkelijkste is om het probleem op te lossen.
Graag zou ik willen weten hoe ik dit moet aanpakken?
Kan ik iets doen, gerechtelijk bedoel ik dan, of wat anders. Alle raad/advies is welkom.

Alvast erg bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 11 apr 2012 23:29

Vertrouwenspersoon via HR inzake pestgedrag.
Eveneens uw vakbond verwittigen.
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=2894" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 apr 2012 08:48

Is idd iets wat je best DRINGEND moet doen. Gezien een collega je in het verleden heeft 'verwittigd' voor die persoon, zal deze misschien ook willen getuigen tegen de pestster.

Reclame

Nescafe
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 22 apr 2012 12:13

Erg bedankt voor jullie advies.
Ik heb een gesprek gehad met met hr, maar heb daar nog geen bericht van gekregen. Ze heeft me alleen gevraagd wat er aan de hand is en heeft de andere personen ook gesproken maar heeft verder niets gezegd.

Door al dit gedoe zit ik daar niet meer graag, ik was in't begin erg tevreden maar dat is nu allemaal voorbij, elke dag ga ik met krampen in mijn buik werken.

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#5 , 26 apr 2012 23:50

Ik denk dat je best zo snel mogelijk een klacht probeert te formuleren wegens pesten (best in overleg met de vakbond !!!). Dit beschermt je tegen ontslag, maar heeft ook nadelen: het gaat de sfeer op het werk niet ten goede komen. Dus goed nadenken over wat je volgende zet is.

Opgelet: want niet zomaar elk gedrag van je collega's wordt door de rechter als "pesten" beschouwd, en opgelet want als je geen klacht tegen pesten neerlegt kunnen ze je vrij vlot ontslaan. Een niet zo eenvoudige situatie. Zo snel mogelijk ander werk beginnen zoeken lijkt mij alvast een goed backup plan :-) (zeker als je in proefperiode zou zitten).

Een andere strategie kan zijn van te proberen slijmen en onderdanig te doen tov de collega's die jou buiten willen werken. Dit zal misschien pestgedrag uitlokken, zodat je klachten wegens pesten meer kans op succes heeft. Of het kan misschien tijdelijk de situatie ontvlammen. Zo heb je iets meer tijd om rustig uit te kijken naar een ander werk of kan je intern bij je bedrijf misschien transferen naar een andere dienst.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”