Vakantiegeld bij ontslag: niet ontvangen

DVH1987
Topic Starter
Berichten: 1

Vakantiegeld bij ontslag: niet ontvangen

#1 , 11 apr 2012 15:42

Ik heb in januari 2012 men ontslag gegeven bij men ex-werkgever. We zijn toen een opzegtermijn overeengekomen tot eind maart 2012. Ik werkte als bediende met een ancieniteit van 1,5 jaar.

Tot op heden heb ik enkel men gewone wedde voor maart 2012 ontvangen. Ik heb men enkel en dubbel vakantiegeld nog niet ontvangen, alsook de compensatie van men overuren voor de periode januari - maart. Ik heb al naar men oud-werkgever gemaild, en ze bevestigen via mail dat ze het vakantiegeld nog niet betalen tot al men kosten voor men oud bedrijfswagen (eventuele schade of dergelijke), laptop, GSM enzo betaald zijn.

Ik heb al zelf een aantal dingen opgezocht op het net, en ik denk dat dit niet wettelijk is. Ik dacht dat de werkgever me op men laatste werkdag men vakantiegeld (enkel en dubbel) moet storten, alsook de compensatie van men overuren? Staat dit ergens in een wet? En het belangrijkste: wat kan ik doen en/of eisen? Moet ik hiervoor zelf een advocaat raadplegen?

Ik heb ook nog niet men vakantieattest ontvangen.

Alvast bedankt!

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klungel

#2 , 11 apr 2012 17:52

. Ik heb al naar men oud-werkgever gemaild, en ze bevestigen via mail dat ze het vakantiegeld nog niet betalen tot al men kosten voor men oud bedrijfswagen (eventuele schade of dergelijke), laptop, GSM enzo betaald zijn.
stuur die mail door naar de inspectie van de sociale wetten

hebben ze enig voorbehoud gemaakt toen je alles inleverde of kunnen zij een zware fout bewijzen ?


arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 18. Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld.
Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.
Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst.
De werkgever kan de vergoedingen en de schadeloosstellingen die hem krachtens dit artikel verschuldigd zijn en die na de feiten met de werknemer zijn overeengekomen of door de rechter vastgesteld, op het loon inhouden in de voorwaarden als bepaald bij artikel 23 van de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers.

Art. 19. De werknemer is niet verantwoordelijk voor de beschadigingen of de sleet toe te schrijven aan het regelmatig gebruik van het voorwerp, noch voor het toevallig verlies ervan.
Is het werk eenmaal in ontvangst genomen dan is hij niet meer aansprakelijk voor het gebrekkig werk.


loonbeschermingswet 12/4/1965
HOOFDSTUK IV. - Inhoudingen op het loon.

Art. 23. Op het loon van de werknemer mogen alleen in mindering worden gebracht:
1° de inhoudingen krachtens de belastingwetgeving, de wetgeving op de sociale zekerheid en krachtens particuliere of collectieve overeenkomsten betreffende bijkomende voordelen inzake sociale zekerheid;
2° de krachtens het werkplaatsreglement opgelegde geldboeten;
(3° de vergoedingen en schadeloosstellingen, verschuldigd ter uitvoering van artikel 18 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, en van artikel 24 van de wet van 1 april 1936 op de arbeidsovereenkomst wegens dienst op binnenschepen en van artikel 5 van de wet van 10 februari 2003 betreffende de aansprakelijkheid van en voor personeelsleden in dienst van openbare rechtspersonen.) <W 2003-02-10/34, art. 7, 012; Inwerkingtreding : 09-03-2003>
4° de voorschotten in geld verstrekt door de werkgever;
5° de gestelde borg voor het nakomen der verplichtingen van de werknemer.
Het totaal van de inhoudingen mag niet meer bedragen dan één vijfde van het bij elke uitbetaling verschuldigde loon in specie na aftrek van de inhoudingen op grond van de belastingwetgeving, van de wetgeving op de sociale zekerheid en van particuliere of collectieve overeenkomsten betreffende bijkomende voordelen inzake sociale zekerheid.
Deze beperking is echter niet van toepassing wanneer de werknemer bedrog heeft gepleegd of vóór de afrekening van de in het eerste lid, 3°, bedoelde vergoedingen en schadeloosstellingen vrijwillig zijn dienstbetrekking heeft beëindigd.

Fabi
Berichten: 440

#3 , 23 mei 2012 17:40

Hallo, klungel heeft gelijk, jij kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor schade, diefstal,slijtage ed... Hopelijk heb je een vakbond, mijn man maakt nu hetzelfde mee, maar komt wel goed! Dit is een grove fout van je werkgever, en zal daarvoor de gevolgen moeten dragen.
Ik zou toch een aangetekende zending sturen dat je je vakantieattest en gelden wil afgerekend zien, dat je anders stappen zal ondernemen met je vakbond en/of advocaat!
Je hebt denk ik 6 maanden tijd om te reageren!

Sterkte!

Reclame

g1975
Berichten: 6

#4 , 06 jul 2012 07:43

ik kom hier net hetzelfde tegen. Werkgever houdt na mijn ontslag bijna 5000€ van mijn afrekening vakantiegeld voor zogezegd schade aan de firmawagen. Eerst en vooral was er geen schade en dit werd trouwens nooit door de werkgever vastgesteld de dag dat ik de firmawagen afleverde....dit kan toch eigenlijk niet.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”