Contract opzeggen nog voor aanvang van contract?

Aanvechten
Topic Starter
Berichten: 2

Contract opzeggen nog voor aanvang van contract?

#1 , 10 apr 2012 17:01

Hallo,

Ik heb recentelijk een contract aangegaan (en getekend) met een werkgever met als ingangsdatum 16 april.
Ondertussen had ik nog andere sollicitaties lopen en heb ik van een andere werkgever betere voorwaarden gekregen en heb ik ook hier een contract getekend met ingang 2 mei.
Ik heb ondertussen die eerste per mail laten weten dat ik wil afzien van het contract maar krijg van hen geen reactie.
Hoe ga ik hiermee verder?
Een aangetekend schrijven ga ik zowieso nog doen.
Indien ik geen reactie krijg vermoed ik dat ik mij as maandag moet aanmelden, maar het probleem stelt zich dat ik niet weet op welke locatie en welk tijdstip. Bedrijf heeft meerdere vestigingen en mijn locatie is niet gespecifieerd.
Tevens heb ik recht op een bedrijfswagen doch hierover beschik ik nog niet.

Iemand advies voor deze situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klungel

#2 , 10 apr 2012 18:10

Ik heb ondertussen die eerste per mail laten weten dat ik wil afzien van het contract maar krijg van hen geen reactie.
Hoe ga ik hiermee verder?
en allicht in beide gevallen als bediende ?
bevatte uw mail het begin en duur van de opzeggingstermijn ?


je had beter de nick schadebeperking genomen want dat is hetgeen u rest

Aanvechten
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 10 apr 2012 20:23

idd beide als bediende.
de mail bevat geen gegevens betreffende duur van opzeg of begin.

wat bedoel je juist met "je had beter de nick schadebeperking genomen want dat is hetgeen u rest"?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 apr 2012 20:50

Hij bedoelde ermee dat je je nu verplicht hebt om bij 2 bedrijven te werken, waarschijnlijk voltijds (38 uur), dus waarschijnlijk zo'n 76 uur per week te werken. Doe je dat niet, dan sta je bloot (=onbeschermd) tegenover een schadevergoeding bij het bedrijf waar je je verplichting niet nakomt.

Dit betekent dat je dus, indien er sprake is van een proefperiode, 1maand en 7 dagen brutoloon kan moeten betalen aan de werkgever waarbij je niet in dienst treedt ondanks een getekende arbeidsovereenkomst. Dit is dus, bij een brutoloon van 2000 euro, al zo'n 2500 euro die je in het krijt staat bij een bedrijf indien ze het zo ver willen laten komen.

Ik hoop dat dit geen harde intrede in de "echte" wereld wordt voor jou, maar het ziet er alvast wel zo naar uit als je zo onbezonnen je handtekening plaatst onder arbeidsovereenkomsten.

Neem contact op met je vakbond (of maak je er toch lid van tenzij je naar een gewone advocaat wil) om je advies te laten geven over hoe je het nu concreet moet oplossen.

klungel

#5 , 11 apr 2012 00:27

Hij bedoelde ermee
helaas wel , je hebt nul wapens om in het offensief te gaan(aanvechten) er zijn enkel mogelijkheden om de schade proberen te beperken

onder voorbehoud wat in die mail staat , lijkt mij het goedkoopste onmiddelijk ontslag geven en werken tot 30 april en voor de resterende periode een verbrekingsvergoeding betalen heb je twee weken loon en een korting van ongeveer 1000€ op het te betalen bedrag maar hopelijk zien ze af van hun rechten

vergeet niet dat een ontslagbrief aan een paar voorwaarden moet voldoen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 apr 2012 13:02

Indien uw "nieuwe" werkgever een beetje flexibel is, kan je deze misschien vragen om je contract te laten ingaan nadat je je proefperiode hebt afgewerkt bij je "oude" werkgever. Als uw toekomstige baas je echt in dienst wil, zou hij daar niet teveel problemen mogen van maken. Desnoods vraag je of je voor die dagen verlof kan opnemen.

Zoals hierboven reeds gezegd was het niet verstandig dit tweede contract al te tekenen. Tenzij het zo'n groot verschil is, dat je met plezier de verbrekingsvergoeding ophoest voor de eerste werkgever, want dit kan je natuurlijk ook steeds doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

agilius
Berichten: 2

#7 , 17 jun 2012 18:54

Dit betekent dat je dus, indien er sprake is van een proefperiode, 1maand en 7 dagen brutoloon kan moeten betalen aan de werkgever waarbij je niet in dienst treedt ondanks een getekende arbeidsovereenkomst. Dit is dus, bij een brutoloon van 2000 euro, al zo'n 2500 euro die je in het krijt staat bij een bedrijf indien ze het zo ver willen laten komen.
Weet iemand in welke wet dat staat?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 18 jun 2012 09:58

wet op de arbeidsovereenkomsten
Art. 81. § 1. Onverminderd de toepassing van artikel 79, kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid. Wanneer een dergelijke opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging ten vroegste op de laatste dag van deze maand uitwerking.
§ 2. De partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn gesteld in § 1, is gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is (aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend) hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn. <W 1985-07-18/33, art. 9, 011>
Wanneer die beëindigd gebeurt tijdens de eerste maand van de proeftijd dan is de vergoeding gelijk (aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend) met het resterende gedeelte van die maand vermeerderd met de duur van de opzeggingstermijn. <W 1985-07-18/33, art. 9, 011>

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”