IVF en ontslag

LEEN1986
Topic Starter
Berichten: 16

IVF en ontslag

#1 , 09 apr 2012 21:09

Een zwangere vrouw is beschermd tegen ontslag (tenzij er een andere reden is). Kan iemand mij zeggen hoe het zit met kunstmatige inseminatie of IVF? Als de vruchtbaarheidsbehandeling reeds gebeurd is (en er dus een kans op zwangerschap is) en de werkgever is hiervan op de hoogte, kan ontslag dan ook onrechtmatig zijn?
Ik weet dat om medische redenen in sommige sectoren (oa chemie en medische sector) dit gelijkgesteld wordt, maar is dit wettelijk ook zo?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 09 apr 2012 21:36

kunstmatige inseminatie is géén medische behandeling in feite... iedereen kan het (thuis) doen en je kan het dus vergelijken met het zelf kinderen maken op de ouderwetse manier. Alleen iets technischer.Dus als je werkgever weet dat je probeert kindjes te maken is dat hetzelfde. Als je dan ontslagen wordt, kan er eigenlijk geen verband gelegd worden met het "kindjes maken". De zaak is natuurlijk nog iets anders als de wergever geen geldige reden voor het ontslag kan geven.

IVF is een tamelijke tijde-en energierovende medische behandeling. Maar als je het een beetje goed aanpakt en inplant heeft een werkgever daar geen last van. Je moet niet dagen na elkaar afwezig zijn of je bent niet ziek tijdens de behandeling.Hij moet er dus niet echt iets van merken.
Eenmaal dat je de IVFprocedure achter de rug hebt kan je dus misschien zwanger zijn, maar misschien ook niet.
Dus neen: je bent nog niet beschermd tegen ontslag. Want dan zou elk koppel dat probeert kindjes te maken elke maand na de eisprong én de nodige activiteiten moeten claimen dat de vrouw niet ontslagen mag worden.
Nu ik er over nadenk, niet zo'n gek idee ...:-)

klungel

#3 , 10 apr 2012 00:07

Arbeidshof te Antwerpen van 25 juni 2004, A.R. 2010360
Artikel 40 van de Arbeidswet inzake moederschapsbescherming is ook van toepassing bij ontslag van een werkneemster die een poging deed tot in vitro bevruchting, ook al is zij niet effectief zwanger

volgens de rechtspraak is er ook sprake van een rechtstreekde discriminatie op basis van geslacht omdat een ivf behandeling enkel voor vrouwen is , bewijslast ligt hiervoor wel bij de werknemer

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 10 apr 2012 09:09

IVF behandeling enkel voor vrouwen? Dat hangt dan af van geval tot geval... Een koppel dat samen IVF doet is SAMEN in behandelijng.
EEn alleenstaande vrouw die op haar eentje IVF doet met donorzaad is inderdeed een behandeljng alleen voor die vrouw.
Maar in de meeste gevallen doet een koppel SAMEN de behandeling. Meer nog: als het IVF is voor gedeelde onvruchtbaarheid (en dat is VAAK het geval), wordt de man zijn onvruchtbaarheid ook geremedierd (kga nu niet in detal de procedure uitleggen, dat vind je op andere fora...)
Maar de uitspraak van die rechter was dus een heel persoonlijke, vermoedelijk enkel op dat expliciete geval. Kan mijns insiens niet als precedent dienen voor ALLE IVF-gevallen£.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 apr 2012 11:56

Een zwangere vrouw is beschermd tegen ontslag (tenzij er een andere reden is). Kan iemand mij zeggen hoe het zit met kunstmatige inseminatie of IVF? Als de vruchtbaarheidsbehandeling reeds gebeurd is (en er dus een kans op zwangerschap is) en de werkgever is hiervan op de hoogte, kan ontslag dan ook onrechtmatig zijn?
Ik weet dat om medische redenen in sommige sectoren (oa chemie en medische sector) dit gelijkgesteld wordt, maar is dit wettelijk ook zo?
Het antwoord is hier reeds deels gegeven, maar voor alle duidelijkheid de volgende samenvatting:

Een werknemer is, ofwel via het systeem van willekeurig ontslag (arbeiders) ofwel via het systeem van rechtsmisbruik (bedienden) beschermd tegen een ontslag die niks te maken heeft met het werk (zoals art. 63 bepaalt: "om redenen die geen verband houden met de geschiktheid of het gedrag van de werkman of die niet berusten op de noodwendigheden inzake de werking van de onderneming, de instelling of de dienst"). Dit wil niet zeggen dat je niet ontslagen kan worden (iedereen mag om het even wie ontslaan), wel dat je een schadevergoeding kan bekomen. IVF is dus zo'n verkeerde reden en er kan dan ook rechtsmisbruik/willekeurig ontslag geclaimd worden.

Wat betreft dat gebruik van art. 40 in die rechtzaak: dat is uitzonderlijk en enkel omdat die werkgever de ganse provincie afgebeld had naar alle ziekenhuizen om te weten te komen waar zijn personeelslid lag en wat er aan de hand was. Daarvan waren overduidelijk bewijzen en vele getuigen. Dit is zeker geen standaardzaak waar je naar kan refereren in het algemeen ivm IVF.

Een IVF-behandeling is effectief slechts voor vrouwen, de man heeft daar, behalve het potje volmaken, niks mee te maken. Dat potje volmaken is geen IVF-behandeling, de inspuitingen vooraf én het injecteren van het zaad zelf is de effectieve IVF behandeling. Daarom dat de rechter geoordeeld heeft dat dit enkel bij een vrouw kan.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 10 apr 2012 12:09

JPV en wat met de specifieke IVF-ICSI-procedure dan? (tegenwoordig meer en meer, al ligt daar een grotere taboe op qua communicatie)
Kerel wordt dan ook behandeld hoor....
potje volmaken:dat is een beetje kort door de fertilisatiebocht :-)

klungel

#7 , 10 apr 2012 12:40

JPV en wat met de specifieke IVF-ICSI-procedure dan? (tegenwoordig meer en meer, al ligt daar een grotere taboe op qua communicatie)
Kerel wordt dan ook behandeld hoor....
potje volmaken:dat is een beetje kort door de fertilisatiebocht :-)
ik heb zelf 2 icsi kinderen en voor de man is het nog altijd in hetzelfde potje

we hebben bij het tweede zelfs deelgenomen aan een proef voor slechts 10 proefpersonen
voor het testen van een depotspuit ter vervanging van die 6 weken neusspray enzo
leverde 18 eitjes op waarvan 16 embryo's van de beste kwaliteit na de terugplaatsing overleefden er nog 6 het invriezen die we hebben afgestaan als donor omdat er plots nog eentje kwam langs de gewone weg

er is in het europees hof een uitspraak gedaan voor een duitse voor rechtstreekse discriminatie op basis van geslacht

klungel

#8 , 10 apr 2012 13:09

Dit wil niet zeggen dat je niet ontslagen kan worden (iedereen mag om het even wie ontslaan),
als je het letterlijk neemt zou je uw baas mogen ontslagen , er zou dan toch een bevoegdheidsprobleem zijn

en voor statutairen/politiekers gaat het ook ni vanzelf

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 10 apr 2012 15:13

Dit wil niet zeggen dat je niet ontslagen kan worden (iedereen mag om het even wie ontslaan),
als je het letterlijk neemt zou je uw baas mogen ontslagen , er zou dan toch een bevoegdheidsprobleem zijn

en voor statutairen/politiekers gaat het ook ni vanzelf
Ik kan inderdaad perfect m'n baas ontslaan. Dat zal echter wel geen effect hebben, gezien ik m'n baas niet in dienst genomen heb via een arbeidsovereenkomst. Een statutaire/politieker wordt ook niet via een arbeidsovereenkomst verbonden.

LEEN1986
Topic Starter
Berichten: 16

#10 , 17 apr 2012 13:49

Ik heb net contact gehad met de vakbond en het valt wettelijk gezien onder de ontslagbescherming van een zwangere vrouw omdat er effectief een kans is dat de vrouw in kwestie zwanger is.
Deze bescherming geld zowel voor kunstmatige inseminatie als voor ivf.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 17 apr 2012 13:59

goed nieuws is dat.
Maar dan zou technische gezien dus elke vrouw die onbeschermd gemeenschap heeft gehad later deze bescherming tegen ontslag kunnen inroepen als zou blijken dat ze effectief zwanger was op het ogenblik van het ontslag én er getuigen op het werk zijn die kunnen bevestigen dat de dame verteld heeft: "en we beginnen aan de kindjes".
Of nog straffer: op het ogenblik van het ontslag melden: ik heb gisteren onbeschermd gemeenschap gehad.
Want als het ook telt voor kunstmatige inseminatie, kan door een eenvoudig uitstrijkje (de day after) bewezen worden dat er "natuurlijk geinsemineerd" is :-)

dieke
Berichten: 1299

#12 , 18 apr 2012 19:05

Ik volg eylis. Als dat effectief waar is, weet ik wat zeggen als ik zou worden bedreigd met ontslag. In principe kan toch gewoon elke vrouw die de menopauze nog niet is gepasseerd, 'mogelijk zwanger' zijn?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 18 apr 2012 19:09

Ook al werk ik zelf bij een vakbond, is het niet omdat de vakbond A zegt, dat het ook A is. Ik betwijfel dat het effectief door een rechter ALTIJD onder otnslagbescherming zou beschouwd worden.

LEEN1986
Topic Starter
Berichten: 16

#14 , 19 apr 2012 21:52

Zover weet ik het ook niet, maar in mijn geval is het wel zo :-)
Ik moet wel zeggen dat ik in de chemische sector werk en bij ons worden die zaken om medische redenen ook al gelijk gesteld. Een week voor ik effectief begon met kunstmatige inseminatie heb ik nog opslag gehad EN een bonus. Een maand voordien had ik nog een evaluatiegesprek waarop bleek dat ze tevreden van mij waren (vandaar de opslag)
Er spelen dus ook waarschijnlijk meerdere factoren mee. Hetgeen ook waarschijnlijk invloed heeft is dat ik op aanraden van de arbeidsgeneesheer aangepast werk moest krijgen vanaf de moment dat de behandeling gestart werd.
Ik denk dat in mijn geval het dus een combinatie is van meerdere zaken. Iemand die zwanger is en een bureaujob heeft zorgt voor geen grote problemen, maar zoals in mijn situatie in de chemische sector...ik zou vervangen moeten worden vanaf de moment van behandeling tot ik terug kwam uit bevallingsverlof (wat dus bijna een jaar is) + ik zou zelf aangepast werk moeten krijgen.

En om ff in te gaan om die kunstmatige inseminatie...die houd wel meer in dan "gewoon insemineren". Ook hier gaat een hele medische behandeling vooraf. De inseminatie op zich is misschien "maar " injecteren, maar ik kan u garanderen dat het veel meer is dan dat. Ik heb eerst een operatie gehad, dan hormoonbehandelingen en verschillende medische onderzoeken op bepaalde tijdstippen.

Technisch gezien kan er misschien veel...maar we leven in Belgie en niet in Amerika. Daar zou dit misschien nog lukken, maar een beetje gezond verstand hebben we toch nog he?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”