Sollicitatieverlof pro rata kan niet opgenomen worden

ma
Topic Starter
Berichten: 14

Sollicitatieverlof pro rata kan niet opgenomen worden

#1 , 05 apr 2012 19:08

Beste,

Ik werk 60%, dus 3 dagen in de week, als bediende. Ik heb mijn ontslag ingediend en verklaard dat ik nog geen ander werk heb en mijn recht op sollicitatieverlof wil laten gelden. Ik wil hiervoor 0,6 dagen per week opnemen en dan 0,4 dagen gewoon verlof zodat ik een hele dag thuis ben (ik werk nl. op grote afstand van huis). De personeelsdienst zegt dat het tijdsregistratiesysteem dat niet kan verwerken en dat er wettelijk enkel halve of hele dagen verlof genomen kunnen worden. Ze stellen voor dat ik 0,5 dagen sollicitatieverlof per week opneem, evt. aangevuld met 0,5 dagen gewoon verlof. Is dat effectief wettelijk zo dat er alleen maar hele of halve dagen verlof genomen mogen worden?

Gedurende mijn 19,5 weken opzeg verlies ik door hun voorstel 0,1 dag per week sollicitatieverlof. Dat komt neer op 1,95 dagen.

Kan dit zomaar?

Bedankt alvast voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 apr 2012 07:52

Art. 85 van de wet op de arbeidsovereenkomsten

De bediende wiens jaarlijks loon niet hoger is dan 2[16.100 EUR]2, mag van het recht om van het werk afwezig te zijn, waarvan sprake is in artikel 41, een- of tweemaal per week gebruik maken mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een arbeidsdag per week bedraagt.
Wanneer zijn jaarlijks loon hoger is dan 2[16.100 EUR]2, mag de bediende afwezig zijn binnen de in het eerste lid bepaalde perken gedurende de laatste zes maanden van de opzeggingstermijn; tijdens de voorafgaande periode mag hij slechts één halve dag per week afwezig zijn.


(voor alle duidelijkheid: voor deeltijdse werknemers geldt een pro rata regeling)

Nergens staat er in de wet dat er enkel halve of hele dagen verlof genomen kunnen worden, wel dat het maximum een halve/2 halve/een volle dag mag zijn. Neem dus gerust je sollicitatieverlof op de dagen die zij voorstellen, maar ga niet akkoord met hun berekeningswijze van je resterend verlof. Je 0.6/0.4 redenering houdt steek.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”