Geen akkoord opzegtermijn ondanks problemen

smettuh
Topic Starter
Berichten: 4

Geen akkoord opzegtermijn ondanks problemen

#1 , 05 apr 2012 16:11

Mijn vriendin werkt reeds een aantal jaar voor een vrij grote firma en heeft een zekere verantwoordelijkheid en bijhorende verloning.
Reeds een aantal werknemers zijn door de werkdruk opgestapt en een tijd terug is het voor haar ook teveel geworden en heeft ze haar ontslag aangeboden.
Ze zal een eenvoudigere job met minder stress (en loon) gaan uitoefenen.

Maar dit ontslag werd daar haar nieuwe baas niet goed ontvangen en mede door het feit dat ze persoonlijk niet overeenkomen en dat hij het ontslag niet wil aanvaarden is hij zo waar beginnen treiteren.
Zo werd alle verlof afgekeurd zonder reden, ondanks duidelijke signalen van teveel werkdruk heeft hij haar nog meer werk toegestopt, etc ..
Met als gevolg, 1 week na ontslag is mijn vriendin op de werkvloer door de werkdruk in elkaar gestuikt, in het bijzijn van collega's.

De huisdokter heeft haar een aantal weken rust voorgeschreven en ze moet zelfs op afspraak met de psycholoog ..

Het hoofd van HR had 100% begrip voor de situatie en heeft met de nodige nadruk de baas proberen te overtuigen om het contract stop te zetten.
Ook een collega (vorige baas!) die het zien gebeuren heeft, heeft het duidelijk gecommuniceerd.
Wat blijkt .. de koppige CEO kan het niet verkroppen en negeert deze ernstige feiten.

Toen dit slechte nieuws werd gebracht ging het helemaal de verkeerde kant op en zit mijn vriendin er volledig door. (stress is niet te onderschatten zo blijkt)

Nu ben ik een beetje einde raad maar heb wel het gevoel dat zo 'n feiten niet mogen genegeerd worden door een CEO.

De huisdokter stelde voor dat de psycholoog een brief stuurde naar het bedrijf om de ernst nogmaals te duiden.
Wat als dit nog niet helpt?

Misschien vreemde situatie maar zelfs al gaat men vriendin op ziekenkas, ik ben bang dat die CEO niet van gedacht zal veranderen.

Alle tips zijn welkom!
Ik ga binnenkort alvast zelf bellen naar het bedrijf en aantonen dat het ernstig is ..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klungel

#2 , 05 apr 2012 17:25

Mijn vriendin werkt reeds een aantal jaar voor een vrij grote firma en heeft een zekere verantwoordelijkheid en bijhorende verloning.
Reeds een aantal werknemers zijn door de werkdruk opgestapt en een tijd terug is het voor haar ook teveel geworden en heeft ze haar ontslag aangeboden.
Ze zal een eenvoudigere job met minder stress (en loon) gaan uitoefenen.
een werknemer heeft het recht ontslag te nemen en heeft hiervoor geen toestemming nodig van de werkgever , stuur het ontslag per aangetekend schrijven op indien men het niet in ontvangst wenst te nemen , bijkomend ziekte schorst de opzeggingstermijn niet als het ontslag uitgaat van de werknemer je vriendin kan dus best enkele weken/maanden ziek zijn terwijl de opzeggingstermijn loopt

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 apr 2012 07:57

Is het ontslag nu effectief reeds gegeven (op een bewijsbare manier, dus bvb aangetekend)? Indien ja: de ziekteperiode zal wel degelijk helpen in het geval van zware stress. De werkgever kan een ziekteperiode wel betwisten (via een controle-arts), maar niet negeren.

Indien het ontslag nog niet gegeven is: zo vlug mogelijk doen. Eventueel een ontslag om medische redenen, bespreek dit even met de arts. Stress kan ook een medische reden zijn om definitief ongeschikt te zijn voor het werk.

Indien ze nog wil verderwerken, kan ze perfect téveel werk weigeren. Dit is (moreel) moeilijk, maar perfect mogelijk indien het echt teveel is. Valt de werkgever haar daarover lastig, dan kan ze eventueel klacht indienen tegen de werkgever wegens psychische bedreigingen (dan is het wel logisch dat ze zich daardoor ook ziek zet).

Reclame

smettuh
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 09 apr 2012 19:15

Het ontslag is effectief gegeven via aangetekend schrijven.

Huisarts heeft ze doorverwezen naar een psychiater. Ze zullen het wel gaan door hebben dat de volle opzegtermijn in deze omstandigheden niet meer mogelijk is ..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 09 apr 2012 20:35

opzegtermijn wordt, bij ontslag door werknemer, niet geschorst tijdens ziekte, dus die opzeg blijft doorlopen. Als ze dus ziek blijft gedurende een tijdje, kan het perfect zijn dat ze op die manier de opzegtermijn niet meer zal moeten effectief presteren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”