in proeftijd ontslagen??

vocht
Topic Starter
Berichten: 83

in proeftijd ontslagen??

#1 , 04 apr 2012 15:32

beste

ik werkte bij dienstenthuis als poetsvrouw en had een vast contract gekregen met 2 weken proeftijd. ik werkte met dienstencheques.
op 26 maart is mijn contract ingegaan en gister ben ik ontslagen omdat ik dr werkplaats eerder had verlaten. ik heb geen recht op een werkloosuitkering omdat ik niet voldoende gewerkt heb. mijn man verdiend 2200 bruto. heb ik geen recht op een vervanguitkering van het ocmw ofzo?


nog een situatie
ik werkte bij een ander bedrijf ook met dienstencheques maar met contract van bepaalde duur. was over me proeftijd heen en ben toen erg ziejk geworden en bleef een weekje thuis. doktersbriefje ingeleverd. nu moest ik eigenlijk weer terug werken omdat mijn ddoktersbriefje op was. nu is het zo dat ze gestopt hebben met mij maar ik sta nog wel ondet contract. blijkbaar c4 nog niet opgemaakt. ik ben ook zwanger . kan ik mezelf nog redden om een aangetekende btrief opsturen met mijn bevallingsdatum eropzodat hijme niet meer kan ontslaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vocht
Topic Starter
Berichten: 83

#2 , 04 apr 2012 20:59

help

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 04 apr 2012 21:20

eerste situatie: als je zelf verantwoordelijk bent voor je ontslag, kan OCMW bepaalde zaken weigeren wegens werkonwilligheid.

tweede situatie: "ze hebben gestopt met mij": gelieve iets duidelijker te zijn. Tot wanneer liep het contract van bepaalde duur, ... ?

Reclame

vocht
Topic Starter
Berichten: 83

#4 , 05 apr 2012 10:46

3 maanden geldig voor bepaalde duur en dan kreeg ik onbepaalde duur. tot 29 mei.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 apr 2012 07:59

wat bedoel je dan met " nu is het zo dat ze gestopt hebben met mij"

en wat bedoel je met "tot 29 mei"? Kan je het verhaal, met alle details duidelijk uitschrijven?

vocht
Topic Starter
Berichten: 83

#6 , 06 apr 2012 09:24

ik ben 29feb 2012 in dienst bij dat bedrijf. heb een bepaalde duur contract. en een proeftijd van 3 maanden geloof ik. ik heb 2 weken gewerkt en ben dan ziek geworden. heb netjes een dokterbriefje ingelevers. moest 1 week rusten. daarna na 1 week ben ik niet terug gegaan naar de dokter om nog is te verlengen. ben zwanger en voel me erg misselijk. nu na 1 week bellen ze me op dat ik.ontslagen ben omdat ze met me willen stoppen. maar ben gister nasr de vdab geweest en die konden in de computet zien dat ik nog onder contract sta? ik zou dus nu betet een asngetekende brief moeten sturen met daarin dat ik zwanger ben. dokttersattest. dan is het toch zo dat ik recht heb op een ziekteuitkering?

klungel

#7 , 06 apr 2012 11:15

u kan best zo vlug mogelijk naar uw vakbond stappen dit is geen eenvoudig dossier om het hier even op te lossen indien u geen lid bent wordt het hoog tijd .
arbeidsovereenkomstenwet Art. 79. Als de overeenkomst een beding van proeftijd bevat, mag de werkgever bij arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval, die meer dan zeven dagen duurt, de overeenkomst gedurende de proeftijd zonder vergoeding beëindigen.
de werkgever kon de arbeidsovereenkomst beeindigen maar moet het wel kunnen bewijzen dat ze het hebben gedaan , er van uitgaande dat je werkgever nog niet op de hoogte werd gebracht van uw zwangerschap

vocht
Topic Starter
Berichten: 83

#8 , 06 apr 2012 12:02

het sociaal secretariaat zou me c4 opsturen. maar bij de vdab konden ze.nog altijd zien dat ik onder contract ben. hoe kan dut

klungel

#9 , 06 apr 2012 13:56

het sociaal secretariaat zou me c4 opsturen. maar bij de vdab konden ze.nog altijd zien dat ik onder contract ben. hoe kan dut
kan de werkgever het bewijs leveren dat de arbeidsovereenkomst is beeindigd ? u heeft er alle belang bij dringend naar een vakbond te gaan

vocht
Topic Starter
Berichten: 83

#10 , 06 apr 2012 18:19

is het nou beter voor mij dat ik nog onder contract sta?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 06 apr 2012 23:44

de vraag is of je nog onder contract staat. En gezien je tekst minstens enkele fouten bevat (zonder dat het daarom je schuld is dat je verkeerde dingen zegt), is het hier via internet onmogelijk om een deftig antwoord te geven. Ga eens naar je vakbond.

vocht
Topic Starter
Berichten: 83

#12 , 07 apr 2012 13:49

ja sta nog onder contract. wat kan ik het beste nu doen

Lightning

#13 , 07 apr 2012 13:52

ja sta nog onder contract. wat kan ik het beste nu doen
Bent U nog opnieuw aan de slag gegaan nadat men U na uw ziekte telefonisch op de hoogte bracht van uw ontslag?

vocht
Topic Starter
Berichten: 83

#14 , 07 apr 2012 18:20

ja sta nog onder contract. wat kan ik het beste nu doen
Bent U nog opnieuw aan de slag gegaan nadat men U na uw ziekte telefonisch op de hoogte bracht van uw ontslag?
nee ben sindsdien thuis

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 07 apr 2012 21:59

Dan veronderstel ik dat je nu thuis bent zonder gedekt te zijn door een ziektebriefje? Dan ben je onwettig afwezig en kan men je om dringende redenen ontslaan, met alle gevolgen voor recht op werkloosheidsuitkering en OCMW-steun.

Een dringende reden is een reden die normaal gezien losstaat van de zwangerschap, waardoor je dus terecht ontslagen kan worden, ondanks de zwangerschap.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”