Overgaan van privé naar publieke sector (gemeente)

licen
Topic Starter
Berichten: 68

Overgaan van privé naar publieke sector (gemeente)

#1 , 04 apr 2012 08:23

Beste,

Ik heb een vraagje.
Ik zou misschien overgaan van de privé sector naar de publieke sector.
Het gaat om een vacature als statutaire. De proefperiode is een jaar waarna je dan vast benoemd wordt.

Ik had vernomen dat voor statutaire de vakantieregeling ander is.
Waar het in de privé over het vorig gepresteerde jaar gaat, gaat het als statutaire over het huidige jaar.

Mijn vraag is nu.
Is dit dan ook al zo in het eerste jaar (proefperiode)?
Want als ik mijn ontslag indien nu dan krijg ik mijn vakantie en vakantiegeld uitbetaald.
Wordt dit dan verrekend of niet bij mijn nieuwe werkgever?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
siesken
Berichten: 263

#2 , 04 apr 2012 13:00

het vakantie geld wordt altijd uitbetaald

Geduldig Zieltje
Berichten: 56

#3 , 04 apr 2012 13:19

Als statutaire ambtenaar aangesteld worden, heeft meer voordelen dan nadelen. Als je een statutair contract hebt, eenmaal na uw proefperiode blijf je statutair ambtenaar.
Zie op google wat de voordelen enzovoort zijn... zeker voor je pensioen is dit beter dan een contractuele aanwerving als ambtenaar, bediende of arbeider.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

Reclame

licen
Topic Starter
Berichten: 68

#4 , 04 apr 2012 13:30

Daar ben ik me bewust van.

Maar mijn vraag gaat over de vakantie regeling.

Normaal als je veranderd van werk in de privé wordt je (dubbel)vakantie geld en vakantie uitbetaald, dit wordt dan verrekend bij je volgende werkgever.

Maar in de privé wordt dit berekend over de gepresteerde dagen in het vorige jaar.

Als statutaire wordt uw vakantie berekend om het huidige jaar.

Wat gebeurd er dan, mijn huisige werkgever betaald alles uit en er gebeurd niets?
Of mijn huidige werkgever betaald alles uit en dit wordt verekend bij de volgende werkgever (gemeente)

Worden in je proefperiode al de regels als statutaire gebruikt of niet?

Alvast bedankt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 apr 2012 20:26

wordt effectief uitbetaald door je huidige werkgever, de nieuwe werkgever zal dit verrekenen.

dura lex sed lex
Berichten: 4

#6 , 05 mei 2012 13:16

Je wijzigt inderdaad van vakantiestelsel en je behoudt in principe alles wat je privé-werkgever je uitbetaalt.

De specifieke regels in de publieke sector durven wel eens verschillen. Normaal inderdaad meteen recht, ook in proefperiode, op volledige vakantie incl. vakantiegeld publieke sector. Afhankelijk van het wettelijk kader van de gemeente, gebeurt er misschien zelfs geen verrekening met het door je oude werkgever uitbetaalde vakantiegeld (waartoe hij verplicht is).

Dit is nu éénmaal een positief gevolg van het veranderen van statuut/stelsel.

dura lex sed lex
Berichten: 4

#7 , 05 mei 2012 13:17

Je wijzigt inderdaad van vakantiestelsel en je behoudt in principe alles wat je privé-werkgever je uitbetaalt.

De specifieke regels in de publieke sector durven wel eens verschillen. Normaal inderdaad meteen recht, ook in proefperiode, op volledige vakantie incl. vakantiegeld publieke sector. Afhankelijk van het wettelijk kader van de gemeente, gebeurt er misschien zelfs geen verrekening met het door je oude werkgever uitbetaalde vakantiegeld (waartoe hij verplicht is).

Dit is nu éénmaal een positief gevolg van het veranderen van statuut/stelsel.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 05 mei 2012 17:29

U hebt geen contract maar een statuut en dat is wezenlijk iets totaal anders.
http://www2.vlaanderen.be/arbeidsvoorwa ... sleden.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 05 mei 2012 23:37

Afhankelijk van het wettelijk kader van de gemeente, gebeurt er misschien zelfs geen verrekening met het door je oude werkgever uitbetaalde vakantiegeld (waartoe hij verplicht is).
Verrekening kan niet gebeuren, want deze dient om de vakantie bij de nieuwe werkgever te betalen. Daar deze bij de overheid echter in het lopende jaar wordt toegekend, kan de staat hier dus geen verrekening voor doen.

Omgekeerd, van openbare dienst naar privé, zit je dan met het probleem dat je geen vakantierechten opbouwt voor het volgende jaar.

licen
Topic Starter
Berichten: 68

#10 , 10 mei 2012 16:07

Hey allemaal en bedankt voor de antwoorden!
Het is zelfs anders.
Het eerste jaar is een proef jaar en daar wordt de vakantie berekend zoals contractuelen.
Dus op het voorgaande jaar, hier wordt dus wel een verrekening gedaan.
Na dit proefjaar wordt je effectief ambtenaar en dan wordt de vakantie berekend op het huidige jaar.

Dus eigenlijk moeten ze dan na een jaar proef mijn vakantie uitbetalen om dan over te gaan in de nieuwe regeling zonder te verrekenen?

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 10 mei 2012 18:12

Ik vrees dat ze niets uitbetalen...

dura lex
Berichten: 2

#12 , 11 mei 2012 20:26

De 2 voorgaande antwoorden zijn juist. Het gaat immers om 2 verschillende verlofsystemen. In het jaar van de benoeming in stage krijg je dus verlof zoals dat geldt voor contractuelen in de privé. In het jaar van de vaste benoeming krijg je verlof op basis van het lopende jaar. Er wordt niets uitbetaald op het einde van de stage.

licen
Topic Starter
Berichten: 68

#13 , 14 mei 2012 13:16

Dan klopt er dus iets niet aan die regeling.

Want stel dat ik ooit weer naar de privé zou gaan dan heb ik een jaar lang geen recht op verlof.
Want in de publieke sector wordt uw vakantie berekend op het huidige jaar en daardoor moeten ze geen verlof uitbetalen als je van werk veranderd.

Dus nu ga ik van privé naar overheid: privé bedrijf betaald vakantie uit, dit wordt verekend bij gemeente daar het eerste jaar het verlof zoals zoals een contractuele bekeken wordt.

Na een jaar wordt ik statutair en wordt mijn vakantie berekend voor het lopende jaar.

Moest ik na x jaar terug naar de privé gaan betaald de gemeente geen vakantie uti daar de vakantie wordt berekend op het lopende jaar, daardoro heb ik geen recht op vakantie in het eerste jaar bij de privé.

Wie is er dan met mijn recht op betaald vakantie gaan lopen die ik heb opgebouwd op het moment van overgang van contractuele berekening naar statutaire berekening?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 14 mei 2012 13:41

binnenkort (lees: binnen de 2-3 maand) wordt aan dit effectief bestaand probleem verholpen: dan bestaat het recht op betaalde vakantie ook al ben je dat jaar pas begonnen met werken. Hierover meer binnen enkele maanden, er is momenteel nog geen (uitgewerkt) KB, heb hier wel een ontwerpKB liggen.

Kort gezegd komt het er op neer dat je per kwartaal tewerkstelling een rehct op vakantie van 1 week zal opbouwen, nog tijdens hetzelfde jaar te gebruiken én er een voorafname van je dubbel vakantiegeld ter vergoeding daarvoor zal zijn. Je krijgt dus geld, maar wel enkel geld dat je later iook zou krijgen ;).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”