ontslag betwisting

Likilu
Topic Starter
Berichten: 2

ontslag betwisting

#1 , 31 mar 2012 13:46

Naar aanleiding van mijn ontslag, heb ik nu toch wel enkele vragen wat betreft de wettelijke gang van zaken.

Ik ben in dienst genomen op 19/09/2011. Op 30/03/2012 word ik op staande voet ontslagen wegens telaat komen.
Ik kreeg een "Kontraktverbrekening voor bedienden tijdens de proefperiode" onder mijn neus geschoven, welke ik moest tekenen.
Hierin stond dat ik op 30/03 ontslagen werd na prestaties en de werknemer mag geen verder prestaties meer leveren.
Er wordt ook vermeld dat ik voor een periode van 7kalenderdagen zal worden uitbetaald.

Ik heb uiteraard dit contract niet getekend. Ik heb het document wel in ontvangst genomen en heb hen gevraagd om dit ook nog eens via aangetekend schrijven op te sturen.

Nu stel ik mij de vraag of dit wel mag? Ik ben namelijk wel geteld 6maanden en 2weken in dienst.
Bij mijn aanwerving heb ik een contract van onbepaalde duur met een proefperiode van 6maanden getekend.
Daar ze mij niet meer gecontacteerd hebben om deze te hertekenen, ga ik ervanuit dat deze stilzwijgend verlengd werd.
Wat wil zeggen dat mijn proefperiode reeds verlopen was en ik dus recht heb op een opzegvergoeding van een langere termijn.

Graag had ik hier meer uitleg/raad over gekregen.
" kan dit zomaar?" - " is dit wettelijk, de manier waarop dit verlopen is? " - " kan ik verder stappen ondernemen? " ...

Alvast bedankt voor de reacties en hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 mar 2012 15:03

Een contract van onbepaalde duur met een proefperiode van 6 maand hoeft niet hertekend te worden, dat wordt ook niet verlengd, maar is dan gewoon nog altijd hetzelfde contract van onbepaalde duur.

Heb je verlof genomen of was je ziek in die 6 maand en 2 weken? Er zijn een aantal zaken die de proefperiode doet opschuiven.

Likilu
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 31 mar 2012 15:07

Ik heb in februari 1 week verlof genomen en in maart 1 week..

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 31 mar 2012 20:39

dan zal het waarschijnlijk nét op de laatste wettelijke dag zijn dat ze je ontslagen hebben.

klungel

#5 , 01 apr 2012 02:56

Ik heb in februari 1 week verlof genomen en in maart 1 week..
hoeveel dagen per week werk je ?
was het een aaneengesloten verlofperiode einde februari begin maart (= 12 kalenderdagen)?
is er een schorsingsbeding in werkdagen in uw arbeidsovereenkomst opgenomen ?

ik tel in de 5 dagenweek 10 dagen vakantie geeft 10 kalenderdagen schorsing (bij afzonderlijke weken)
zonder schorsing eindigde de proeftijd op 18 maart +10 = 28 maart einde proeftijd
laat voor alle zekerheid uw vakbond alles nakijken er zijn nog schorsingsgronden mogelijk


Arbh. Luik 9 juni 1980, J.T.T. 1980, 316.
De jaarlijkse vakantie van de werknemer schorst de arbeidsovereenkomst voor bedienden en
de proefperiode. Dit geldt niet voor de weekends, of ze nu de vakantiedagen voorafgaan of
opvolgen.

gerechtelijk wetboek
Art. 54. Een in maanden of in jaren bepaalde termijn wordt gerekend van de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 apr 2012 08:49

dan zal het waarschijnlijk nét op de laatste wettelijke dag zijn dat ze je ontslagen hebben.
Of een "poging" gedaan om haar te ontslagen, want de brief is niet aangetekend verstuurd of via deurwaardersexploot afgeleverd. De topic starter heeft ook niet getekend, dus de proefperiode zal afgelopen zijn voor het bedrijf in kwestie op een wettelijke manier het ontslag gegeven heeft?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

klungel

#7 , 02 apr 2012 10:19

dan zal het waarschijnlijk nét op de laatste wettelijke dag zijn dat ze je ontslagen hebben.
Of een "poging" gedaan om haar te ontslagen, want de brief is niet aangetekend verstuurd of via deurwaardersexploot afgeleverd.
een verbreking art 39§1 is wat anders dan een ontslag art 37§1
art 37§1 Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden

Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief


Art. 39. § 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn .....................


even kleine aanvulling indien de proefperiode voorbij was en u werkloos blijft dan bent u verplicht uw rechten op te eisen desnoods via de rechtbank art 7§12 wet 28/12/1944

[§ 12. De werknemer heeft geen recht op werkloosheidsuitkeringen gedurende de periode gedekt door een vergoeding of een schadevergoeding, met uitzondering van de vergoeding wegens morele schade, waarop hij aanspraak kan maken uit hoofde van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst. ...................
1° zich ertoe verbinden van zijn werkgever de betaling te eisen, indien nodig langs gerechtelijke weg, van de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft;

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 apr 2012 11:00

een verbreking art 39§1 is wat anders dan een ontslag art 37§1
Je hebt gelijk, de topic starter spreekt over een verbreking, niet over een ontslag. In ieder geval: de topic starter moet betwisten dat het om een "verbreking tijdens proefperiode" gaat, mijns inziens (want de proefperiode was al afgelopen, als ik het goed begrijp).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”