bonus 2011 geweigerd na ontslagneming 2012

neveil
Topic Starter
Berichten: 5

bonus 2011 geweigerd na ontslagneming 2012

#1 , 30 mar 2012 23:15

Hallo,

Ik zit met een nogal onaangename situatie waarbij ik graag wat raad had gekregen.

Het zit zo: mijn huidige werkgever werkt met een bonussysteem waarbij iedere bediende van zijn chef een aantal targets krijgt die hij tegen het einde van het jaar moet proberen te behalen. Dit wordt vastgelegd op papier en ondertekend door beide partijen. Aan deze targets zijn bedragen gebonden die verdiend kunnen worden wanneer ze succesvol behaald werden voor het einde van het jaar. Deze bonus wordt niet gezien als een 'verworven recht', maar is onderdeel van de CAO onderhandelingen. Ieder jaar wanneer dit bonusplan in voege is, krijgt elke werknemer een individuele beoordeling waarbij de targets van het vorige jaar overlopen worden en beloond worden, meestal in februari/maart.

In 2011 kreeg ik ook mijn te behalen targets en tegen het einde van 2011 heb ik een behoorlijk deel ervan succesvol kunnen afronden.
Begin januari dit jaar ontving ik in het kader van jaarlijkse salarisverhoging (ook een resultaat van de CAO) een document waarop staat dat het resultaat van mijn functioneringsbeoordeling voor 2011 een 'goed' is. Dit duidt aan dat mijn chef tevreden was van mijn prestaties in dat jaar.

In februari heb ik echter mijn ontslag gegeven na bijna 3 jaar carrière. Dat dit mij niet in dank werd afgenomen is een understatement. Mijn opzegperiode loopt nog tot half april.
Gisteren heb ik de directie gevraagd om een gesprek over mijn evaluatiegesprek en bonus van 2011 en voornamelijk over het uitblijven van elke info erover, terwijl ik wist dat mijn collega's hun evaluatiegesprek al hebben gedaan en hun bonus eind van de maand ook hadden ontvangen.
Tijdens dat gesprek werd mij gezegd dat ik de bonus niet verdiende omdat ze 'teleurgesteld' waren dat ik vertrek nadat ze volgens eigen zeggen zoveel moeite hadden gestoken in opleidingen en het bieden van nieuwe kansen. Ook een evaluatiegesprek wordt mij niet meer gegund omdat het 'nu toch nutteloos is die extra tijd aan mij te besteden'.

Nu mijn vraag: kan een directie zomaar beslissen van een verdiende bonus niet uit te betalen, ondanks een goede beoordeling? Is dit niet discriminerend aangezien mijn andere collega's dit wel uitbetaald krijgen? Het betreft hier tenslotte over mijn prestaties van 2011 waar ik net als mijn collega's een heel jaar hard heb voor moeten werken en dit zou volledig los moeten staan van mijn ontslagneming in 2012. Tijdens het hele gesprek heb ik geen enkele objectieve reden gehoord die kan aantonen dat ik in 2011 niet goed gepresteerd zou hebben en aldus mijn verdiende targets niet verdiend zou hebben.


Tijdens het gesprek heeft de directie zich trouwens van hun slechtste kant laten zien. Toen ik hen confronteerde met het feit dat ik blijkbaar al die jaren dik onder de intern opgestelde minimumbarema's verloond werd voor mijn klasse (ik ben dit pas te weten gekomen eind vorig jaar toen deze barema's meegedeeld werden door onze vakbondsvertegenwoordiger die bezig was met de CAO onderhandelingen) werd ik onder andere verweten van enkel op het geld gefocust te zijn en zelf clichés als 'de jeugd van tegenwoordig verwacht eerst beloond te worden alvorens te presteren' werden niet geschuwd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2
Berichten: 785

#2 , 31 mar 2012 07:13

Ik vermoed dat het om een niet-recurrente resultaatsgebonden bonus (voordeel) gaat. Deze voordelen hangen af van de verwezenlijking van duidelijk aflijnbare, transparante, definieerbare/meetbare en verifieerbare doelstellingen, die kennelijk onzeker zijn bij de invoering van het bonusplan.

http://www.werk.belgie.be/moduleDefault.aspx?id=33870

In principe dient de werkgever iedere werknemer, ook wanneer geen voordeel werd betaald tijdens de referteperiode, een individueel informatieblad overhandigen na de referteperiode.
--> Heb je dit gekregen of enkel de mondelinge mededeling dat je geen bonus krijgt? Op basis van dit document kan je zien wat de reden is van het niet toekennen. Vb. dat je niet voldaan hebt aan de vooropgestelde criteria om recht te hebben op de bonus.

De werkgever heeft de mogelijkheid om volgende werknemers uit te sluiten van het recht op het voordeel:
- de werknemer waarvan de arbeidsovereenkomst tijdens de referteperiode werd beëindigd vanwege een ontslag om dringende reden
- de werknemer die zelf ontslag neemt, met uitzondering van het ontslag gegeven om dringende reden in hoofde van de werkgever. Deze werknemer dient eveneens de onderneming te hebben verlaten voor het einde van de referteperiode
- de werknemer wiens anciënniteit in de onderneming niet minstens de helft van de referteperiode bedraagt. De anciënniteitsvoorwaarde moet aan het einde van de referteperiode worden onderzocht en houdt rekening met alle opeenvolgende overeenkomsten in de onderneming (dus ook met de overeenkomsten voor uitzendarbeid)
LET OP: De anciënniteitsvoorwaarde heeft betrekking op anciënniteit verworven in de onderneming, niet tijdens de referteperiode.

Ook voor de werknemers die werden ontslagen om dringende reden en de werknemers die zelf ontslag nemen wordt een onderscheid gemaakt naargelang het plan ingevoerd wordt via toetredingsakte of via CAO. In het eerste geval moet de uitsluiting uitdrukkelijk voorzien worden, anders zal de pro rata regel moeten toegepast worden. Wat daarentegen de bij CAO ingevoerde plannen betreft, wordt de omgekeerde redenering gevolgd. Als het plan niets voorziet, hebben de werknemers die de onderneming vrijwillig verlaten of die wegens dringende reden werden ontslagen niet automatisch recht op een pro rata betaling, maar worden de partijen die de CAO ondertekenen uitgenodigd om in regels te voorzien die op deze werknemers van toepassing zijn. Om misverstanden te vermijden is het aangewezen om de uitsluiting uitdrukkelijk te bevestigen in de CAO.


Ben je aangesloten bij een vakbond? Ik zou daar zeker al eens mijn licht gaan opsteken. Want op het eerste zicht lijkt het mij dat er inderdaad onterecht geen bonus werd uitbetaald, gezien je (denk ik) de volledige referteperiode hebt gewerkt (op voorwaarde dat je inderdaad de "objectieve vooropgestelde criteria hebt behaald).

neveil
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 31 mar 2012 07:58

ik heb geen enkele schriftelijke bevestiging ontvangen over hun beslissing, enkel mondeling. En had ik er zelf niet achter gaan vragen ben ik er zeker van dat ze het me nooit verteld zouden hebben.

Ik heb de volledige referteperiode (2011) gewerkt. Mijn ontslag heb ik in februari dit jaar gegeven.

"Wat daarentegen de bij CAO ingevoerde plannen betreft, wordt de omgekeerde redenering gevolgd. Als het plan niets voorziet, hebben de werknemers die de onderneming vrijwillig verlaten of die wegens dringende reden werden ontslagen niet automatisch recht op een pro rata betaling, maar worden de partijen die de CAO ondertekenen uitgenodigd om in regels te voorzien die op deze werknemers van toepassing zijn."
Het is een aan de CAO gebonden voordeel, dus dit is van toepassing vermoed ik. Helaas zegt dit niet meteen iets of dit geldt over het vrijwillig verlaten van het bedrijf tijdens of na de referteperiode.

Ik heb de vakbondsafgevaardigde ingelicht en ze ging het probleem voorleggen aan haar vrijgestelde. Ik heb echter de indruk dat ze er zelf niet erg zwaar aan tilt dus ben ik eerder pessimistisch over wat dit zal opleveren. Er werd mij wel verteld dat onze CAO 2011-2012 waarin dit bonussysteem besproken wordt nog niet ondertekend is door beide partijen. In welke mate dit de zaak compliceert weet ik niet.
Ik ben helaas zelf (nog) niet aangesloten bij een vakbond. Laat ons zeggen dat het de klassieke fout is van een gemotiveerde starter.

Ik heb uw link bekeken en hierin wordt enkel gesproken over collectieve doelstellingen. Het collectieve deel van de bonus was gebonden aan een vooropgestelde winstmarge en werd niet behaald, dus daar is de betaling in principe nul. De individuele doelstellingen echter werden wel grotendeels behaald.

Alvast bedankt voor uw antwoord

Reclame

VDG2
Berichten: 785

#4 , 31 mar 2012 15:35

Als het niet verbonden is aan een collectieve doelstelling kan het niet een hierboven omschreven voordeel zijn. Dan betreft het een "gewone" loonbonus. Deze maakt onderdeel uit van het loon en de werkgever is hier vrij om de voorwaarden tot toekenning zelf te bepalen. Vb. Verkoopscijfers (individuele welteverstaan)
Het zou dus kunnen dat je er geen recht op hebt.
Staat er iets in uw arbeidsovereenkomst of een afzonderlijk document over de bonus en de voorwaarden?

Om correct advies te kunnen geven zullen we eerst exact moeten weten welk soort bonus/voordeel het betreft.

Aangezien de collectieve doelstellingen niet zijn behaald is er normaal ook voor niemand een uitbetaling van het niet-recurrente resultaatsgebonden voordeel. De bonus voor de individuele doelstellingen staat hier volledig los van.

Ps: ik had moeten weten dat het een individuele bonus betrof adhv uw initiële post, maar blijkbaar was ik deze ochtend nog niet goed wakker bij mij eerste reactie want ik heb er straal overgelezen. Waarvoor mijn excuses. ;-)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”