vakantie attest + uitbetaling

Terre
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Westhoek

vakantie attest + uitbetaling

#1 , 28 mar 2012 11:31

Na veel zoeken op dit forum heb ik nog steeds geen sluitend antwoord op men probleem kunnen vinden, daarom bij deze de vraag rechtstreeks in het forum.

Ik ben van juni 2007 tot verleden week werkzaam geweest als bediende. In december heb ik men ontslag gegeven met 3 maand opzeg (normaal 1,5m wegens zelf ontslag te geven maar wou de werkgever nog de kans laten nieuwe mensen aan te nemen, daarom 1,5 maand meer). De opzegperiode is vrijdag een week vervroegd beëindigd in onderling overleg.

Ik dacht dat ik mijn vakantie attest onmiddellijk ging meekrijgen, toen ik de personeelsverantwoordelijke hierover aansprak moest hij eens lachen en zei me dat dit zelfs enkele maanden kan duren... Nu heb ik geen enkel vertrouwen in die persoon omdat hij nog niet lang daar werkt en zelfs geen besef had van mijn opzegtermijn (hij dacht dat ik 3 maanden MOEST doen). Komende maandag begin ik op mijn nieuwe job trouwens...

Hoe zit het met de uitbetalingen? Moeten die bij mijn loon gestort worden of kan dit op zich laten wachten? Ik moet men loon nog krijgen van deze maand...
Klopt het van men vakantie attest?

Alvast bedankt,
en met vriendelijke groeten.

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 mar 2012 13:09

1) vakantieattest moet onmiddellijk worden meegegeven met het einde van de arbeidsovereenkomst. In de praktijk is een termijn van maximaal 2 weken zeker redelijk.
2) uitbetalingen: moet betaald worden ten laatste op de eerste normale betaalperiode (dus wanneer je normaal gezien je maandelijks loon krijgt). Daar moet ook je enkel & dubbel vakantiegeld bijzitten.

Terre
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Westhoek

#3 , 28 mar 2012 13:26

Ik las nogal wat tegenstrijdigheden en verschillen op het net, daarom deze vraag!

Staat het beschreven in het wetboek mbt het vakantie attest? Zodoende dat ik ze er attent op kan maken dmv het juiste artikel voor te leggen bij een eventuele late afgifte? Het antwoord dat ik kreeg toen ik hem zei dat de vakbond me dit vertelde (dat het bij beëindigen van de overeenkomst moet), was dat hij het wel weet want hij werkt toch al zo lang en de vakbond zoveel zegt dat niet waar is...

Bedankt voor het duidelijk en snel antwoord!

Mvg Tom

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 mar 2012 13:46

Wet op de arbeidsovereenkomsten, artikel 21:

Art. 21. Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer (...) (alle sociale bescheiden en) een getuigschrift te overhandigen (, hetzij in papieren vorm, hetzij in elektronische vorm,) waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld. <W 1985-07-18/33, art. 1, 011> <W 2007-06-03/81, art. 20, 068; Inwerkingtreding : 02-08-2007>
Dat getuigschrift mag geen enkel andere vermelding bevatten, tenzij op uitdrukkelijk verzoek van de werknemer.


Sancties staan beschreven in het strafwetboek, maar ik zou nog even wachten om daarmee te dreigen ;). Er bestaat de mogelijkheid om met dwangsommen te werken én een straf (geldboete) op te leggen. zie ook http://books.google.be/books?id=SgY15RQ ... en&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;


Zeg hem gewoon dat de vakbond blijkbaar wel beter een wet kan lezen.

Terre
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Westhoek

#5 , 28 mar 2012 14:10

Super! Bedankt...

Het is helemaal niet de bedoeling om daarmee nu reeds te dreigen, maar als hij nog eens eigenwijs doet bij een eventueel geschil kan ik hem dit onder zen neus duwen ;)
Over de vakbond, ik heb toen men mond gehouden om een eindeloze discussie tegen te gaan...
Ik ken hem ondertussen al lang genoeg om te weten dat hij toch zen gelijk moet halen, ook al weet hij niet precies hoe de vork in de steel zit... "Hence" men opzegperiode.

thx voor het deskundig advies!

klungel

#6 , 30 mar 2012 17:30

Wet op de arbeidsovereenkomsten, artikel 21:



Sancties staan beschreven in het strafwetboek, .
welk artikel ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 31 mar 2012 15:00

Die eer laat ik aan jou om dat op te zoeken, ik ben nu op reis :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”