20 dagen interim werken --> recht op uitkering?

Lies87
Topic Starter
Berichten: 16

20 dagen interim werken --> recht op uitkering?

#1 , 28 mar 2012 09:24

Dag iedereen,

Ik heb ergens op dit forum gelezen dat je, als je je ontslag zelf geeft, je "gewoon" maar ergens 20 dagen (aaneensluitend? soms tegenstrijdige info) via een interimkantoor moet gaan werken om tóch je uitkering te bemachtigen. Klopt dit? Zijn er nog extra voorwaarden aan verbonden?
En hoe lang duurt het ongeveer bij de RVA om jouw geval te "bestuderen" en je uitkering toe te kennen? Ben hier absoluut een groentje in.

Ik volg nl. via afstandsonderwijs een opleiding maar wil mijn laatste jaar graag voltijds studeren omdat ik zodanig veel stage heb, dat ik gewoonweg niet meer kán blijven werken. De opleiding leidt tot een knelpuntberoep en ik heb me al geïnformeerd via de VDAB dat ik dit perfect zou kunnen doen met behoud van een uitkering, maar ik moet natuurlijk eerst recht hebben op een uitkering.... Wat ik nu NIET heb aangezien ik gewoon voltijds werk (contract van onbepaalde duur).

En ook, stel dat hier mijn contract willen veranderen in een contract van bepaalde duur (kan dat zomaar?), heb ik dan ook recht op een uitkering? Dus als er echt een einddatum op mijn contract staat.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 mar 2012 11:19

20 dagen, niet aaneensluitend. bij een uitkeringsaanvraag NA die 20e dag wordt er enkel gekeken naar de reden van einde arbeidsovereenkomst van de tewerkstellingen bij die laatste 20 dagen en niet meer bij de vorige.

Hou er rekening mee dat sommige opleidingen niet midden in de opleiding aangevangen kunnen worden met behoud van uitkeringen, afhankelijk van het soort opleiding,... Met een knelpuntopleiding is dat geen probleem.

Als men je contract verandert in een contract van bepaalde duur én je gaat daarmee akkoord, dan is er een beëindiging van de arbeidsoverenkomst in onderling overleg, gevolgd door een nieuwe van bepaalde duur. Als die nieuwe van bepaalde duur aan de eerste regel voldoet, is er geen probleem.

Je kan echter ook gewoon vragen aan je werkgever om je meer toegestane afwezigheid te geven of educatief verlof gecombineerd met tijdskrediet nemen.

Lies87
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 28 mar 2012 11:31

JVP, thanks.

I.v.m. tijdskrediet en dergelijke; ik heb alle mogelijkheden reeds overlopen met mensen van mijn school, VDAB en vakbond. Kortom, alles berekend maar ik kom er niet met alles wat ze me mogelijk kunnen toestaan.

Heb vooral schrik voor strenge controles bij RVA ofzo. Weet dat verpleegkunde op nr 1 staat vd knelpuntberoepen, maar als ik dan toch optie A moet uitvoeren (dus zelf ontslag nemen en interimwerk doen), dan is mijn enige reden om weg te gaan bij mijn toekomstige interimWG, dat ik dus die opleiding wil verderzetten. Weet niet of ze soepeler zijn omdat het hier gaat om verpleegkunde. Je weet maar nooit... Misschien maak ik me teveel zorgen.

Alleszins bedankt vr de reactie, hier kan ik weer even mee verder!

Reclame

Mickyavh
Berichten: 14

#4 , 25 nov 2012 19:41

20 dagen, niet aaneensluitend. bij een uitkeringsaanvraag NA die 20e dag wordt er enkel gekeken naar de reden van einde arbeidsovereenkomst van de tewerkstellingen bij die laatste 20 dagen en niet meer bij de vorige.
Hallo,

geldt dit ook in volgende situatie:
ik ben momenteel aan het werk in een onbepaald duur contract, nog in proefperiode. Ik overweeg om mijn ontslag te geven op het einde van mijn proefperiode want ik ben op zoek naar ander werk en ik vrees mezelf vast te zetten door de langere opzegtermijn na de proefperiode. Dus overweeg ik om ontslag te nemen en interims te doen tot ik de juiste job heb gevonden.
Maar als ik nu zelf mijn ontslag geef, kan ik dan na 20 dagen interim eventueel ook gaan stempelen (moest ik niet direct een ander werk of interim hebben)?

alvast bedankt en met vriendelijke groeten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 nov 2012 20:32

ja (op voorwaarde dat de 20 dagen interim in de 5-dagenweek is, wat logischerwijs zo zal zijn)

Mickyavh
Berichten: 14

#6 , 05 dec 2012 14:40

ja (op voorwaarde dat de 20 dagen interim in de 5-dagenweek is, wat logischerwijs zo zal zijn)
Hoe zit het dan met deeltijds werken bvb 4 dagen werken per week? Is er dan een langere periode dan een maand waarnaar gekeken wordt?

Alvast bedankt!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 05 dec 2012 16:10

na 20 effectief werkende dagen zal je recht hebben op uitkeringen. 4 dagen per week betekent dus 5 weken.

Mickyavh
Berichten: 14

#8 , 09 dec 2012 10:37

na 20 effectief werkende dagen zal je recht hebben op uitkeringen. 4 dagen per week betekent dus 5 weken.
bedankt, nu is het helemaal duidelijk!

brecht04
Berichten: 1

#9 , 05 feb 2013 20:08

En als je 24uren werkt in het weekend, maar die zijn gelijkgesteld aan 38 uren? hoe zit het dan?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 05 feb 2013 20:33

bij m'n weten tellen die 24 uur dan als 1 week op voorwaarde dat eth loon voldoende hoog is om aan 38 uur gelijkgesteld te worden, maar informeer bij je vakbond.

Lienaa
Berichten: 1

#11 , 19 mei 2014 17:36

Beste,

Ik had mijn ontslag gegeven omdat ik mijn ontslag niet kreeg (meer dan 6 jaar anciënniteit bij deze werkgever) en ik via de VDAB vanaf september fulltime wil gaan studeren.
Momenteel ben ik twee weken via interim aan het werk met weekcontracten. Vorige week ben ik echter 4 dagen ziek geweest (ziekte aangegeven aan de ziekenkas) Mijn eerste vraag is nu of deze 4 dagen (tijdens een weekcontract) meetellen om aan die 20 dagen te komen die je moet presteren om terug uitkeringsgerechtigd te zijn?
Ik was er eerlijk gezegd ook van overtuigd dat ik 20 dagen (of 4 weken) aaneensluitend moest presteren om dopgerechtigd te zijn, maar ik lees nu toch op verschillende sites dat dit blijkbaar niet nodig is. Ik moet gewoon 20 dagen werken via interim of tijdelijke contracten ook al is dat in een periode van 2 maanden en na die 20 dagen dop aanvragen, klopt dit?
Zit een beetje met stress omdat het interimkantoor bij een dag verlof langs mijn kant mijn contract die dag stopzet. (bv verlof op dinsdag => contract voor maandag en dan contract van woensdag t/m vrijdag) Momenteel, wil het bedrijf waar ik werk enkel nog met dagcontracten werken en interim is hier mee akkoord gegaan. Sinds vandaag werk ik dus via dagcontracten. Ik dacht dat dit niet wettelijk was wanneer het een bediendefunctie en 5 opeenvolgende dagcontracten betrof? Bijkomend probleem door die dagcontracten is dat volgende week donderdag een feestdag is. In principe wordt deze wel betaald door interim wanneer er voor de feestdag en na de feestdag wel een contract bestaat. Aangezien ik een vertegenwoordigersfunctie heb in de bouwsector is de kans groot dat er de brug gemaakt wordt vrijdag waardoor ik op die manier 2 dagen arbeid (en loon) verlies. Wanneer ik dan 20 opeenvolgende dagen arbeid moet kunnen aantonen eer ik opnieuw dopgerechtigd ben is dit wel een zeer groot probleem. Kan u mij hier een antwoord op geven?
alvast bedankt!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 19 mei 2014 19:56

Best al eens beginnen met geen topic te kapen, en er een eigen te beginnen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 19 mei 2014 21:10

20 dagen moeten niet na elkaar, maar moeten in principe wel gewerkt worden. In de praktijk dacht ik dat een verloning door de werkgever (gewaarborgd loon) voldoende was, maar in center parcs heb ik nu geen toegang tot alles om dit na te checken

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”