opzegtermijn verkorten bij ontslag krijgen

andy78
Topic Starter
Berichten: 3

opzegtermijn verkorten bij ontslag krijgen

#1 , 26 mar 2012 17:44

Goeiedag,

Ik had een vraag bij het ontslag krijgen door je werkgever. Als dit zou gebeuren in mijn geval zou ik normaal nog een opzegtermijn hebben van 9 weken. Als je dan in onderling overleg met de werkgever de opzegtermijn zou verminderen, zou dit dan een probleem zijn voor de rva ivm een uitkering? Ook als met reden dat je binnen de opzegtermijn zou kunnen starten met een dagopleiding via de vdab voor werkzoekende werklozen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 26 mar 2012 18:09

Indien je de opzegtermijn verkort (onderling akkoord of tegenopzeg), kan de RVA hier wel moeilijk over doen, omdat dan kan geïnterpreteerd worden dat u zelf ontslag nam, met alle gevolgen van dien.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 mar 2012 20:17

dat zal zelfs standaard zo geïnterpreteerd worden, tenzij je een wettelijke reden hebt om zelf ontslag te nemen.

opleiding voor werkzoekenden zijn voor mensen die geen werk vinden. Als je nog werk hebt, val je daar dus niet onder. Als je je werk zou opzeggen om als werkzoekende beschouwd te kunnen worden, is er iets mis ;).

Reclame

andy78
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 26 mar 2012 21:08

Het zou wel degelijk om ontslag gaan gegeven door mijn baas. Voor nieuwjaar was de opzegtermijn nog 4 weken bij ontslag door de werkgever, met de nieuwe regering is dit vanaf nieuwjaar 9 weken geworden.
En daarmee zou ik te laat zijn om deel te nemen aan een dagopleiding bij de vdab.
Alleen vrees ik mocht ik in onderling overleg met mijn baas de opzegtermijn verkorten, de rva moeilijk gaat doen en mss geen uitkering zou krijgen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 mar 2012 21:37

rva zal idd terecht moeilijk doen.

En wat is je sector? ik ken weinig sectoren waar het sinds 2012 van 4 naar 9 weken is gegaan.

andy78
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 27 mar 2012 06:31

De kunststofverwerkende nijverheid. Ook werk ik er al 6 jaar, zal ook een rol spelen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 27 mar 2012 08:16

Opzegtermijn voor werkgever was in 2011 bij een ancienniteit van 5 jaar en meer reeds 8 weken. (niet dat het er nu veel toedoet, maar ik vond je antwoord nogal vreemd)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”