Rechten bij Geven van Ontslag

JanMaes
Topic Starter
Berichten: 1

Rechten bij Geven van Ontslag

#1 , 26 mar 2012 15:39

Beste,

Ik heb enkele dagen geleden mijn ontslag per brief bekendgemaakt. (De werkgever heeft getekend voor ontvangst).

Wat zijn je rechten als je zelf ontslag neemt ?bv. Heb ik recht op een ontslagvergoeding (ik hoorde iets van 2,5 dag verlof om praktische zaken te regelen).

De oude werkgever weet dat ik getekend heb bij een andere werkgever. (Maar niet officieel).

P.S. Ik werkte 1.2 maanden voor mijn huidige werkgever.
In de brief heb ik een opzegperiode van 6 weken voorgesteld.

Alvast Bedankt!
Groeten,
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 mar 2012 20:19

als je zelf ontslag neemt heb je natuurlijk geen recht op een ontslagvergoeding. Je hebt wél recht op sollicitatieverlof, maar dat sollicitatieverlof houdt op te bestaan als je reeds elders getekend hebt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2012 13:52

Zolang de werkgever niet "voor akkoord" getekend heeft, zijn jullie nog niets overeengekomen. U stelt 6 weken voor? Ik vermoed dat u 1,5 maand bedoelt? (Is niet helemaal hetzelfde)

Daaruit leid ik af dat je een bediende bent die minder dan 30.000 € (ongeveer) bruto verdient? Of verdien je meer dan dit? Dat zou dan betekenen dat je met je werkgever een opzegtermijn moet overeenkomen.

Dus in het eerste geval: er valt niets overeen te komen. Meldt gewoon dat je anderhalve maand opzeg doet, en dat deze begin april ingaat en afloopt half mei (da's dan... 15 of 16 mei?) en laat een exemplaar van die brief tekenen voor ontvangst en akkoord.

In het tweede geval: onderhandel effectief een opzegperiode en laat dit ook tekenen voor ontvangst en akkoord.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”