Werkgever die naar school belt om diploma te controleren


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klungel
Topic Starter

#17 , 25 mar 2012 20:45

Werkgever is verplicht om het diploma voor te leggen, school niet. Bewijslast ligt bij de werknemer.
bent u niet verkeerd ?

klungel
Topic Starter

#18 , 25 mar 2012 20:51

Als deze werknemer zijn werk kent en zijn werk 100% goed doet wat maak dan deze diploma uit voor deze werk gever ?

 
bent u niet verkeerd ?

mijn werkgever riskeert een fikse boete indien die mij zonder mijn diploma tewerkstelt en dien ik onmiddellijk van de werkplaats verwijdert te worden

Reclame

curl
Topic Starter

#19 , 25 mar 2012 21:51

bent u niet verkeerd ?

mijn werkgever riskeert een fikse boete indien die mij zonder mijn diploma tewerkstelt en dien ik onmiddellijk van de werkplaats verwijdert te worden
Wat voor werk doe je dan klungel? Voor de meeste jobs heb je niet echt een diploma nodig om ze te mogen doien. Zo ben ik programmeur en heb ik er geen diploma van.

curl
Topic Starter

#20 , 25 mar 2012 21:52


Liegen op je CV is idd nooit verstandig. Maar nogmaals, mijn vraag specifiek over deze situatie: mag een school antwoorden als een werkgever informeert naar de diplomas en resultaten van een oud-student? :)

Hubert2725
Berichten: 45

#21 , 25 mar 2012 23:04

De werknemer geeft zelf aan dat hij een diploma heeft bij een bepaalde school.

Hij kan dus geen bezwaar hebben dat zijn werknemer naar de school belt met de vraag of dit correct is. Mocht dit toch zo zijn had hij het diploma/de school maar niet moeten vermelden.

Wat de school betreft, als deze gewoon antwoord: 'neen, deze persoon heeft hier geen diploma behaald', zie ik niet in wat ze verkeerd doen. Er is geen wet die een school verplicht de privacy te beschermen van alle personen die bij hen geen diploma behaald hebben!

curl
Topic Starter

#22 , 26 mar 2012 00:20

De werknemer geeft zelf aan dat hij een diploma heeft bij een bepaalde school.

Hij kan dus geen bezwaar hebben dat zijn werknemer naar de school belt met de vraag of dit correct is. Mocht dit toch zo zijn had hij het diploma/de school maar niet moeten vermelden.
Excuse me? Nog nooit van privacy gehoord? Ik vind persoonlijk dat een werkgever die dat doet zich wel heel wat vrijheden veroorlooft...
Wat de school betreft, als deze gewoon antwoord: 'neen, deze persoon heeft hier geen diploma behaald', zie ik niet in wat ze verkeerd doen. Er is geen wet die een school verplicht de privacy te beschermen van alle personen die bij hen geen diploma behaald hebben!
Sinds wanneer worden enkel de mensen die een diploma hebben gehaald beschermt? Die houding slaagt toch op niets? Er is echter wel een wet die iedereen beschermt die zich bij hun ingeschreven heeft, of ze nu een diploma hebben behaald of niet...

Ik hoor hier enkel veronderstellingen tot nu toe, niemand die concreet met iets afkomt dat mijn vraag beantwoord. Ik kan me niet voorstellen dat er hier geen regels rond bestaan.

Franciscus
Berichten: 38596

#23 , 26 mar 2012 13:03

Bij mijn weten nog niet geregeld.
Het zijn tot hiertoe de onderwijsinstellingen die de diploma gegevens hebben.
(alhoewel men al jaren bezig is een diplomadatabank op te richten die raadpleegbaar zou zijn)
Nu als de werknemer beweert een diploma te hebben nodig of nuttig EN voorwaarde tot de functie zal de werknemer toch dat diploma moeten tonen.
Werkgever kan dan alles in het werk stellen om dat afschrift te bekomen.
Hij kan de vraag stellen ( is niet verboden) aan de school. Hij kan zelf een afschrift opvragen als de werknemer daarvoor de toelating heeft gegeven.
Indien de werknemer zijn diploma niet toont of afschrift dan denk ik dat werknemer reden genoeg heeft om contract te beëindigen
PS in mijn voorbeeld stond er 'lootgieter'..
Wel de werkgever had daar zijn bedenkingen bij en contacteerde de school.....
Werknemer bleek nooit te zijn afgestudeerd nog beter zelfs nooit naar die school geweest.

curl
Topic Starter

#24 , 26 mar 2012 14:14

Dank u Francisucs.

Wel, een grote hiaat in de wet dan in mijn ogen. Het is niet de taak van de school om een potentiële werkgever informatie over een oud-student te bezorgen!

bartvdv
Berichten: 1911

#25 , 26 mar 2012 14:27

Als je het echt zo ver wil doortrekken, dan mag de school zelfs niet antwoorden op de vraag of je er student bent geweest of niet. Mag mijn buur niet beamen dat ik zijn buur ben, enz. En dan kunnen we referenties op een sollicitatiebrief ook niet natrekken.

curl
Topic Starter

#26 , 26 mar 2012 14:41

Het al of niet bezitten van een diploma is op dat vlak het enige relevante... En de school is niet de geschikte plaats daarvoor. Er zijn nu eenmaal zaken die een werkgever niet aangaat... Ook wat betreft het nakijken van referenties zijn er mijn inziens regels.

Veel werkgevers vergeten dat wel eens en doen maar op.

Me dunkt dat mijn irritatie op dat vlak toch niet zo onbegrijpelijk is, of wel?

bartvdv
Berichten: 1911

#27 , 26 mar 2012 14:59

Ik zou niet weten waarom ik als werkgever geen referenties zou mogen natrekken van sollicitanten, temeer omdat je ze zelf opgeeft en dat een inbreuk zou zijn op de privacy. Ik zou ook niet weten waarom ik niet naar een school zou mogen bellen om te vragen of jij wel degelijk over een/het diploma beschikt. Mijn gevoel is dat van zodra jij die gegevens prijsgeeft ik die mag controleren. Het gaat hier tenslotte niet over het aanleggen van een databank of het registreren van 'gevoelige' gegevens; en er is een legitieme reden. Blijkbaar is het recht op privacy niet zwart/wit. Dus neen, ik vind jouw irritatie niet begrijpelijk; een werkgever heeft recht op die informatie. Het staat zelfs in artikel 13 van CAO 38.

Maar je kan anders de vraag voorleggen aan de privacycommissie. Ben benieuwd wat zij daarover te zeggen hebben.

JohnD
Berichten: 3580

#28 , 26 mar 2012 15:08

Nou beste curl je irritatie is genoteerd. Mijn periode van solliciteren en dat werknemer gedoe en snuffelen in mijn privacy is passe. Er zijn wel zaken waar ik me persoonlijk meer aan erger maar dat mag hier natuurlijk niet vermeld worden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

curl
Topic Starter

#29 , 26 mar 2012 15:11

Dat is mss. een gedachte ja. :)

Wat het natrekken van diploma's betreft kan ik je geen ongelijk geven, hetzelfde geldt voor het natrekken van referenties. Daar heb ik allemaal geen probleem mee. Alleen zijn er voor het 1ste meerdere kanalen mogelijk, en vind ik dat een school niet mag antwoorden op een dergerlijke vraag.

Dat lijkt mij eerder een vraag die je stelt aan het ministerie van Onderwijs, de eigenlijke instantie die die diplomas uitgeeft. Maar, dat is slechts mijn mening.

Wat betreft het natreffen van referenties.... Vindt jij het aanvaardbaar dat een potentiële werkgever belt naar je huidige werkgever, ook al weet die misschien niet dat je aan het rondkijken bent? Referenteis natrekken is niet iets dat voorrang heeft op de belangen van de sollicitant...
Ik ben degene die de referenties geeft, dat iets op mijn CV staat geeft de werkgever niet automatisch het recht om zonder mijn toestemming lukraak te gaan rondbellen.

Over dat laatste gaat mijn irritatie voornamelijk...

curl
Topic Starter

#30 , 26 mar 2012 15:13

Nou beste curl je irritatie is genoteerd. Mijn periode van solliciteren en dat werknemer gedoe en snuffelen in mijn privacy is passe. Er zijn wel zaken waar ik me persoonlijk meer aan erger maar dat mag hier natuurlijk niet vermeld worden.
Bij mij ook JohnD. Maar als consultant moet je nog steeds een soortement van "sollicitatiegesprek" hebben, al gaat het dan anders aan toe als op een klassiek sollicitatiegesprek. Tenslotte weten de werkgevers dat ze op dat moment niet echt met een bediende te maken gaan hebben, wat toch automatisch voor een andere benadering zorgt.

Ik zelf heb op dat vlak nog nooit problemen gehad, wel heb ik een paar keer gemerkt dat werkgevers zomaar beginnen rond te bellen. Voor hen begrijpelijk, voor mij onbeschoft.
Ik ben daar mss. wat te overgevoelig voor, maar het zij zo... :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”