Werkgever die naar school belt om diploma te controleren

Redrum
Berichten: 574

Re: Werkgever die naar school belt om diploma te controleren

#31 , 26 mar 2012 15:38

Ik denk dat je er een rechter moeilijk zal van kunnen overtuigen dat het natrekken van een referentie niet inherent is aan het geven van een referentie. Zeker gezien het feit dat er nogal wat op los gelogen wordt, en wat diploma's betreft, vervalst.
Denk je dat een school het niet irritant en onbeschoft vindt dat hun naam en diploma valselijk gebruikt worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
curl
Topic Starter

#32 , 26 mar 2012 15:47

Nogmaals, IK ben diegene die de referenteis geeft. Een bedrijf dat ik niet opgeef als referentie is niet een bedrijf dat in dat opzicht mag gecontacteerd worden. Zeker niet als het het bedrijf is waar ik op dat moment werkzaam ben...

Er wordt inderdaad op los gelogen, zoveel je wil... maar dat geeft werkgevers nog altijd NIET het recht om te doen wat ze willen. Of ben je het daar niet mee eens? :)

Het probleem is dat scholen vaak meer informatie geven dan enkel het al of niet halen van een diploma. Zo kan 'k mij bezwaarlijk voorstellen dat mijn gemiddelde puntenscore relevant is voor het al of niet goed zijn voor een positie...
Ik ben van mening dat dat soort vragen enkel mogen beantwoord worden door het ministerie van onderwijs die dan enkel met een ja of nee mag antwoorden. Alle overige info is niet relevant, en gaat de werkgever zelfs totaal niet aan...

Nog eventejs en ze gaan naar uw huisdokter bellen om over uw algemene gezondheid te informeren...

Redrum
Berichten: 574

#33 , 26 mar 2012 15:48

Als je solliciteert geef je een deel van je privacy op, net zoals wanneer je incheckt bij een luchtvaartmaatschappij of wanneer je een bibliotheeekkaart vraagt. Je bent niet verplicht om dat te doen. Maar als je het doet moet je het wel correct doen, en mag je niet zomaar valse gegevens gaan bezorgen.

Reclame

curl
Topic Starter

#34 , 26 mar 2012 15:55

Een deel van je privacy... je hebt nog altijd wel het recht om te bepalen hoe ver dat gaat. :)

Of mijn gegevens nu vals zijn of niet, het geeft werkgevers nog steeds NIET het recht om te doen wat ze willen.

Redrum
Berichten: 574

#35 , 26 mar 2012 15:56

Nogmaals, IK ben diegene die de referenteis geeft. Een bedrijf dat ik niet opgeef als referentie is niet een bedrijf dat in dat opzicht mag gecontacteerd worden. Zeker niet als het het bedrijf is waar ik op dat moment werkzaam ben...

Er wordt inderdaad op los gelogen, zoveel je wil... maar dat geeft werkgevers nog altijd NIET het recht om te doen wat ze willen. Of ben je het daar niet mee eens? :)

Bij mijn weten mag iedereen, werkgever of niet, gewoon bellen naar wie hij wil (tenzij men daar laat weten dat het ongewenst wordt). Een werkgever, of eender wie, mag daarnaast ook in google intypen wat hij wil, en in facebook bekijken wat openbaar is. Ik zie niet in volgens welke wetgeving dat niet zou mogen. De privacywetgeving zal wel enigszins beperken wat er dan aan de werkgever mag meegedeeld worden, maar dat hij daardoor niet zou mogen bellen of bepaalde vragen stellen is te gek voor woorden.

Redrum
Berichten: 574

#36 , 26 mar 2012 15:57

Een deel van je privacy... je hebt nog altijd wel het recht om te bepalen hoe ver dat gaat. :)
neen, de privacywetgeving bepaalt dat.

Je hoeft zelfs niet te solliciteren, 100% privacybescherming dan.

Turaki
Berichten: 6870

#37 , 26 mar 2012 15:59

Je moet enkel meegeven wat relevant is, over de rest mag je gerust liegen. Je mag niet liegen over je diploma, wel of je getrouwd bent (tenzij dit relevant is, maar dit lijkt me sterk). Dit vragen mag eigenlijk zelfs niet.

Vandebos
Berichten: 16087

#38 , 26 mar 2012 16:00

In een recent geval is de school zelf succesvol tot vervolging van de fraudeur overgegaan, dit om de eenvoudige reden dat het vals claimen van een diploma van instituut X ernstige reputatie en sponsoringschade kan toebrengen aan de instelling waaraan de fraudeur claimt gestudeerd te hebben.

curl
Topic Starter

#39 , 26 mar 2012 16:07

Wel, ik zal vanavond mijn vraag eens voorleggen aan de privacycommissie. Ik heb daar een link voor gekregen (met dank aan bartvdv). Ben zelf benieuwd eigenlijk. Mij lijkt het niet kunnen dat een school dergerlijke informatie geeft, maar ik kan me vergissen.

curl
Topic Starter

#40 , 26 mar 2012 16:13

Je moet enkel meegeven wat relevant is, over de rest mag je gerust liegen. Je mag niet liegen over je diploma, wel of je getrouwd bent (tenzij dit relevant is, maar dit lijkt me sterk). Dit vragen mag eigenlijk zelfs niet.
Waarom zou je liegen?

Maar het lijkt me gewoon niet abnormaal om van een werkgever enige discretie te verwachten. Lukraak rondbellen naar oud-werkgevers kan bijv. niet door de beugel...

bartvdv
Berichten: 1911

#41 , 26 mar 2012 16:15

Je mag liegen over alles wat je privéleven aangaat, of je getrouwd bent of niet, lijkt me wel relevant, al was het maar voor bv. de loonberekening.

De vraag is blijkbaar al niet meer of het wat uitmaakt wat je op je CV zet, maar hoe ver een werkgever mag gaan om jou na te trekken; wat een werkgever mag doen om erachter te komen of jij wel de geschikte persoon bent voor een bepaalde functie.

WP002
Berichten: 1479

#42 , 26 mar 2012 16:17

Voor de rest heb ik hem nooit iets slechts over die werknemer weten zeggen, waar ik uit opmaak dat ie zijn werk wel naar behoren deed. Alleen was hij door het euvel met zijn diploma al zijn vertrouwen in de man kwijt.

Dat kan ik volop verstaan. Geen diploma hebben is geen schande, maar er over liegen wel.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#43 , 26 mar 2012 16:19

Wat voor nut hebben referenties dan, als een werkgever ze niet mag natrekken op hun waarheid? Bladvulling?
Idem met een diploma. Als iedereen zomaar een reeks diploma's mag opgeven waarvan de helft niet eens gehaald door de sollicitant is het hek van de dam.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110921_122" onclick="window.open(this.href);return false;

Redrum
Berichten: 574

#44 , 26 mar 2012 16:25

Nu, als ik als werkgever een sollicitant krijg die zijn huidige werkgever niet bij zijn referenties zet, dan weet ik meteen dat daar iets scheef zit. Waarom niet gewoon meteen vertellen wat dat dan precies is? Het is inderdaad een kwestie van vertrouwen. Maar waarom moet een werkgever wel zijn potentiële werknemer vertrouwen en niet omgekeerd?

Redrum
Berichten: 574

#45 , 26 mar 2012 16:26

Je moet enkel meegeven wat relevant is, over de rest mag je gerust liegen. Je mag niet liegen over je diploma, wel of je getrouwd bent (tenzij dit relevant is, maar dit lijkt me sterk). Dit vragen mag eigenlijk zelfs niet.
ja, maar het lijkt mij sterk dat je bv een valse naam zou mogen opgeven :shock:

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”