Werkgever die naar school belt om diploma te controleren

curl
Topic Starter

Werkgever die naar school belt om diploma te controleren

#1 , 24 mar 2012 23:21

Hypothetische situatie:
Ik bied me aan bij werkgever X, hij vraagt of ik een diploma bachelor informatica heb, ik antwoord hier + op.
De komende maanden vraagt hij me om hem daar een kopie van te bezorgen, wat ik systematisch weet te ontlopen.

Mag werkgever X dan contact opnemen met de school waar ik in mijn CV beweerde een diploma bachelor informatica te hebben gehaald?
Zo ja, wat mogen ze dan vragen? Ik dacht dat de school verplicht is geen antwoord te geven op dergerlijke vragen, maar ik kan me vergissen.

Opnieuw, dit is slechts hypothetisch, vooral bedoelt om een discussie met iemand op te lossen.

Thank you for your thoughts. :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 25 mar 2012 11:52

Ze mogen vragen en bellen zoveel ze willen want tenzij het gesprek opgenomen word kan er niets bewezen worden en dan nog word een opgenomen gesprek zo goed als nooit aanvaard.

On topic, ja de school mag zich volgens mij verplicht zien een antwoord te geven. :mrgreen:
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

curl
Topic Starter

#3 , 25 mar 2012 11:54

Ze mogen vragen en bellen zoveel ze willen want tenzij het gesprek opgenomen word kan er niets bewezen worden en dan nog word een opgenomen gesprek zo goed als nooit aanvaard.

On topic, ja de school mag zich volgens mij verplicht zien een antwoord te geven. :mrgreen:
Ik zou denken dat het antwoord "voor dat soort vragen wendt u zich best tot het ministertie van Onderwijs" meer van toepassing is hier.. Een school die informatie geeft over haar oudleerlingen? *gruwel*

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 25 mar 2012 13:46

http://www.ond.vlaanderen.be/formuliere ... genbis.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.
en
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=3568" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij uw aanwerving geef je blijkbaar al valse info. Een reden om uw contract onmiddellijk op te zeggen.
Los van het feit dat het zich uitgeven voor of het zich aanmatigen van titels, graden enz strafbaar is
Ook een valse CV is strafbaar.

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 25 mar 2012 14:13

Euh ... F ? curl heeft wel niet gezegd dat hij valse informatie gaf. Hij probeert gewoon telkens de vraag naar een kopie/bewijs te ontlopen. Misschien is zijn kopieermachine wel kapot. :mrgreen:
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

curl
Topic Starter

#6 , 25 mar 2012 14:36

Euh ... F ? curl heeft wel niet gezegd dat hij valse informatie gaf. Hij probeert gewoon telkens de vraag naar een kopie/bewijs te ontlopen. Misschien is zijn kopieermachine wel kapot. :mrgreen:
Nog beter, ik heb geen kopieermachien. :mrgreen:

Maar alle gekheid op een stokje, het gaat hier niet om mij. Tenslotte ben ik zelfstandige, mij vragen ze niet om diploma's. :-)

Een tijdje terug ben ik op gesprek geweest bij iemand die me een verhaal vertelde van een werknemer die zich uitgaf voor een bachelor, maar telkens vermeed een kopie er van te tonen.
Na een tijdje rook de werkgever onraad en belde toen naar de school van de man in kwestie.
Daar kreeg hij enerzijds te horen dat de man daar geen diploma heeft gehaald, en anderzijds dat hij in dat ene jaar dat hij er zat bijna nooit aanwezig was.

Daaruit is dan een discussie ontsproten: kan en mag dit wel. De werkgever vond dat de normaalste zaak van de wereld, ik vond het ronduit onaanvaardbaar.
And of course: I did get the job. :mrgreen: Hij vond ons gesprek hieromtret lekker boeiend, en zag er naar uit om verder met mij samen te werken.
Laatst gewijzigd door curl op 25 mar 2012 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

curl
Topic Starter

#7 , 25 mar 2012 14:39

http://www.ond.vlaanderen.be/formuliere ... genbis.htm.
en
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=3568" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij uw aanwerving geef je blijkbaar al valse info. Een reden om uw contract onmiddellijk op te zeggen.
Los van het feit dat het zich uitgeven voor of het zich aanmatigen van titels, graden enz strafbaar is
Ook een valse CV is strafbaar.
Er staat nergens wel in te lezen of een werkgever naar de school mag bellen voor zoiets te weten te komen. :) En dat is juist wat ik me afvroeg.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 25 mar 2012 14:43

Werkgever is verplicht om het diploma voor te leggen, school niet. Bewijslast ligt bij de werknemer.

curl
Topic Starter

#9 , 25 mar 2012 14:49

Maar mag de school überhaupt wel ingaan op zo'n vragen? Mij lijkt dat een inbreuk op de privacy sfeer.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 25 mar 2012 15:33

Er wordt tegenwoordig veel te veel gezwaaid met de privecywet, en dan meestal door mensen die iets te verbergen hebben. Ze zijn tegen camera's, tegen info opvragen bij school, vroegere werkgever of verhuurder, tegen rekeningrijden enz, omdat dan zou kunnen uitkomen dat hetgeen ze verklaren, niet waar zou blijken te zijn.
Iemand met een gerust geweten heeft van dit alles niets te vrezen.

curl
Topic Starter

#11 , 25 mar 2012 16:03

Met dank voor uw commentaar moraalridder mava105. :) Ik heb niets te verbergen, en dus ook niets te vrezen.
Ik vroeg me alleen of dat zoiets wel mag.

Op den duur mag een werkgever een overzicht van uw ganse leven opvragen, met daarin bijvoorbeeld een volledig verslag van uw eerste keer. Mij lijkt dat dat toch wat te ver gaat niet? Ook al heeft de persoon in kwestie niets te verbergen. :)

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 25 mar 2012 17:54

En waarom zou vragen niet mogen?
Het is de werknemer die idd zijn diploma moet tonen ( indien vereiste voor functie natuurlijk).
Ik denk hier aan de lootgieter die kwam solliciteren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 mar 2012 17:59

Als deze werknemer zijn werk kent en zijn werk 100% goed doet wat maak dan deze diploma uit voor deze werk gever ?

Ik heb geen enkel diploma, maar ken mijn werk voor 200%, de bewijzen zijn er , heb vele nationale en internationale vakwedstrijden gewonnen en die liegen er niet om, in de tijd dat ik werknemer was werd ik door mijn werkgevers als zeer bekwaam beschouwd en nee nooit is er mij om een diploma gevraagd enkel een technische proef bij aanwerving !
Een 20 tal leerjongens heb ik opgeleid tot zeer bekwame vaklui!
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

curl
Topic Starter

#14 , 25 mar 2012 19:41

En waarom zou vragen niet mogen?
Het is de werknemer die idd zijn diploma moet tonen ( indien vereiste voor functie natuurlijk).
Ik denk hier aan de lootgieter die kwam solliciteren.
Waarom dit niet zou mogen? Het is niet aan de school om dergerlijke inlichtingen te verstrekken, die dienen in mijn ogen onder deze omstandigheden een al wat te nieuwsgierige werkgever te verwijzen naar het ministerie van Onderwijs.

Maar OK. :) Dat is maar mijn mening. :)

curl
Topic Starter

#15 , 25 mar 2012 19:50

Als deze werknemer zijn werk kent en zijn werk 100% goed doet wat maak dan deze diploma uit voor deze werk gever ?

Ik heb geen enkel diploma, maar ken mijn werk voor 200%, de bewijzen zijn er , heb vele nationale en internationale vakwedstrijden gewonnen en die liegen er niet om, in de tijd dat ik werknemer was werd ik door mijn werkgevers als zeer bekwaam beschouwd en nee nooit is er mij om een diploma gevraagd enkel een technische proef bij aanwerving !
Een 20 tal leerjongens heb ik opgeleid tot zeer bekwame vaklui!
 
Sommige werkgevers staan op een diploma. Zelfs in Consultancy kom je af en toe nog werkgevers tegen die tijdens het soll. gesprek besluiten niet verder met je te gaan vanwege het al dan niet hebben van een bepaald diploma.
Ik zelf ben daar heel open over, in mijn CV staat duidelijk te lezen geen ander diploma te hebben dan dat van het hoger secundair, maar blijkbaar zijn er nog genoeg die daar in een CV overlezen, om er dan in het gesprek over te struikelen.

Natuurlijk, er zullen er ook wel genoeg zijn die mijn CV rechtstreeks klasseren als ze merken niet met een bachelor of een master te maken te hebben.

Vrij onnozel vaak, maar kom... In mijn werknemerstijd was het nog erger... Bepaalde jobs waren totaal onmogelijk hierdoor, sinds ik zelfstandige ben is dat veel minder belangrijk geworden, alhoewel ik niet kan beweren er niet af en toe mee geconfronteerd te worden.

In dit geval ging het om een werknemer die beweerde een bepaald diploma te hebben, maar er voor de rest erg wazig over deed. Ook tijdens mijn gesprek met hem was mijn gebrek aan diplomas een hekel punt. Mijn CV en radheid van tong wisten hem echter alsnog te overtuigen.

Voor de rest heb ik hem nooit iets slechts over die werknemer weten zeggen, waar ik uit opmaak dat ie zijn werk wel naar behoren deed. Alleen was hij door het euvel met zijn diploma al zijn vertrouwen in de man kwijt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”