ben 4 weken zwanger maar heb de werkgever niets verteld

vocht
Topic Starter
Berichten: 83

ben 4 weken zwanger maar heb de werkgever niets verteld

#1 , 24 mar 2012 15:46

Ik ben pas in dienst als poetshulp met een vast contract van onbepaalde duur. Nu is het zo dat mijn werkgever nog niets weet. Ben namelijk bang dat ik ontslagen word . Kan dit zomaar?
Ik ben erg misselijk eb ziek en wil me ziek melden if op een ziekteuitkering vallen. Hoe moet ik hieraan beginen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Geduldig Zieltje
Berichten: 56

#2 , 24 mar 2012 16:17

Ik zou nog wachten om dit te vermelden, je bent wettelijk niet verplicht dit te zeggen. Wel moet je dit op tijd zeggen dat hij tijdens je zwangerschapsverlof iemand in je plaats kan tewerkstellen en dat al je papieren voor je mutualiteit op tijd in orde zijn gebracht.
Aangezien je pas in dienst bent kan hij zich beroepen dat je uw werk niet goed doet. Ook kan de verloop van je zwangerschap op dit moment nog iedere weg op gaan.

Indien je een proeftijd hebt, zou ik wachten tot deze verlopen is en anders sowieso na 3 maanden zwangerschap zou ik dit toch zeggen. Mocht het dan zijn dat hij je dan ontslaat kun je al aantonen dat je uw werk wel naar behoren kunt doen en dat hij u om deze redenen heeft ontslaan.

Wat je wel kunt doen om een betere en zekere antwoord te krijgen is naar je mutualiteit gaan en hun vragen wat ze je aanraden te doen.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 24 mar 2012 18:56

Ik dacht dat het hiert een juridisch forum was, en niet een 'hoe omzeil ik de wet en maak ik deel uit van het profitaariat'-forum?
Korrecte handeling:
- Onmiddellijk melden aan werkgever dat je zwanger bent. Alleen al door het gebruik van poetsproducten en het werk op zich loop je risico op complicaties.
- Je hebt 6 maanden proef, tijdens deze 6 maanden kan de werkgever je hoedanook ontslaan. Aan jou om te bewijzen dat dit eventueel ten gevolge van jouw zwangerschap is.
- Geduldig Zieltje: wat he zegt over die 3 maand houd absoluut geen steek. Een werkgever kan tot de laatste week kans geven aan een werknemer. Proefperiode werkt trouwens in de 2 richtingen.

In het belang van het kind: zeg het aan de werkgever.

Greetz,

P.

Reclame

Geduldig Zieltje
Berichten: 56

#4 , 24 mar 2012 19:21

* Wat heeft dit te maken met profiteren, integendeel ze is net gemotiveerd om te werken en wilt net haar job niet verliezen.
* Drie maanden, een zwangerschap die de eerste drie maanden stand houd wordt in praktijk meestal uitgedragen.
* Dat van risico op complicaties door gebruik van poetsproducten, is onzin. Wel kan dit als je in de industriele kuis zit en met zware metalen en solventen in contact komt.
( hier heb je een lijst; lood, nikkel, benzo, nitrofeen, koolstofmonoxide, zwavelkoolstof, koolstofdisulfide, zouten en esters van dinoseb, ...)
Tot heden heb ik nog geen enkele geneesheer een zwangere vrouw weten te verbieden om haar huis te kuisen. Wel kan het dat je van je werk weerhouden wordt maar dit is dan meestal pas in je tweede of derde trimester en eerder omdat je lichaam de zware werkdruk niet meer aankan en er complicaties kunnen ontstaan op vroegere bevalling of dat er kans bestaat dat je kunt uitglijden terwijl je uw job uitoefent.
* Hoe kun jij weten of zij een proefperiode moet doorstaan of niet, sommige werkgevers geven meteen vast contract met al dan niet twee weken, maand of max. zes maanden proefperiode, langer kan ook maar dat is dan wanneer je als statutair ambtenaar aangeworven bent.

Ook al zit je in uw proefperiode, eenmaal je aangeeft dat je zwanger bent ben je wettelijk beschermt en kan hij heel deze periode je niet ontslaan. Waarom ik je aanraad te wachten, misschien zal je werkgever hiermee niet gediend zijn en mocht je zwangerschap tussentijds toch mislopen kan hij je naderhand misschien wel met een excuus ontslaan enkel uit vrees dat je binnen een bepaalde periode tegen zijn zin terug zwanger zal proberen te worden.

Nogmaals je kunt het best verdere inlichtingen aan je mutualiteit hieromtrent vragen.

Succes en proficiat met je zwangerschap! :)
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 24 mar 2012 19:27

Nogmaals: tijdens de proefperiode, en ZELFS tijdens zwangerschap, kan de werkgever ontlaan. Het is aan de werknemer te bewijzen dat het ontslag iets te maken heeft met de zwangerschap.
Nogmaals: direct zwangerschap aan werkgever melden. Er zijn criteria ivm. gebruik van producten, heffen van lasten enz... die zijn er niet voor niets.
Laatst gewijzigd door puttemanp op 24 mar 2012 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 mar 2012 19:30

Ik dacht dat het hiert een juridisch forum was, en niet een 'hoe omzeil ik de wet en maak ik deel uit van het profitaariat'-forum?
Korrecte handeling:
- Onmiddellijk melden aan werkgever dat je zwanger bent. Alleen al door het gebruik van poetsproducten en het werk op zich loop je risico op complicaties.
- Je hebt 6 maanden proef, tijdens deze 6 maanden kan de werkgever je hoedanook ontslaan. Aan jou om te bewijzen dat dit eventueel ten gevolge van jouw zwangerschap is.
- Geduldig Zieltje: wat he zegt over die 3 maand houd absoluut geen steek. Een werkgever kan tot de laatste week kans geven aan een werknemer. Proefperiode werkt trouwens in de 2 richtingen.

In het belang van het kind: zeg het aan de werkgever.

Greetz,

P.
die 6 maand is niet correct. Poetshulp is arbeidster, dus kan max 2 weken proef.

Poetsproducten zijn idd geen probleem ivm een kind, tenzij in héél uitzonderlijke omstandigheden. Meeste kuisvrouwen werken wel degelijk door tot ongeveer 6 maand. Heb nog geweten dat iemand werkte tot 9 maand & 3 dagen. ( max periode).

Beste wat je sowieso kan doen is aangeven aan je werkgever, maar voor je eigen veiligheid wel melden EERST via een aangetekende zending. Vanaf dan kan hij je niet ontslaan wegens die zwangerschap.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 24 mar 2012 19:33

Nogmaals: tijdens de proefperiode, en ZELFS tijdens zwangerschap, kan de werkgever ontlaan. Het is aan de werknemer te bewijzen dat het ontslag niets te maken heeft met de zwangerschap.
Nogmaals: direct zwangerschap aan werkgever melden. Er zijn criteria ivm. gebruik van producten, heffen van lasten enz... die zijn er niet voor niets.
werkgever kan ALTIJD ontslaan. In die optiek is het nutteloos om over ontslagbescherming te spreken. Een werkgever ontslaat echter slechts héél zelden mensen tijdens zwangerschap, omdat de bewijslast héél sterk is. Er moet al quasi een dringende reden en/of een collectief ontslag zijn. Je moet haar dus niet overdreven ongerust maken.

En zwangerschap mag idd best snel aan de werkgever gemeld worden, maar NIET omwille van de redenen die je aangeeft. Haar gyneacoloog zal véél beter weten of het gebruik van producten/heffen/bukken/... problematisch kan zijn voor de zwangerschap, véél beter dan de werkgever.

puttemanp
Berichten: 613

#8 , 24 mar 2012 19:34

JPF: had onlangs een werkneemster, die zwanger was. Mocht niet meer werken wegens gebruik van Dettol.
Om maar te zeggen...

Geduldig Zieltje
Berichten: 56

#9 , 24 mar 2012 19:41

http://www.vacature.com/carriere/geldt- ... oefperiode" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.voka.be/juridisch/nieuws/Pag ... ftijd.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.vacature.com/blog/zwanger-we ... uisblijven" onclick="window.open(this.href);return false;
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

Geduldig Zieltje
Berichten: 56

#10 , 24 mar 2012 19:45

Omwille van dettol??? Even serieus ik ben op dit moment hoog zwanger en ik kuis enkel en alleen maar met dettol.
Ook heb ik net een longontsteking achter de rug, waarvan de pediater van mijn eerste kindje, mijn dokter die professor in geneeskunde is en de artsen op spoed mij bevestigd hebben dat ik mijn aerosol toestel na iedere gebruik mag reinigen met dettol.

Misschien heeft ze geluk gehad met de arbeidsdokter van dienst. ;)



ps. da van max. 6 maanden kan kloppen, is eerder bedoeld als je met interimcontract werk.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

puttemanp
Berichten: 613

#11 , 24 mar 2012 19:59

Geduldig zieltje: Interimcontract? Bij interimcontract is de proefperiode beperkt tot de eerste 2 dagen van het contract...
En ja, één van mijn werkneemsters mocht, na medisch onderzoek ten laste van de BVBA, niet meer werken wegens contact met dettol!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 24 mar 2012 20:07

JPF: had onlangs een werkneemster, die zwanger was. Mocht niet meer werken wegens gebruik van Dettol.
Om maar te zeggen...
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/23356" onclick="window.open(this.href);return false;

Dettol is géén probleem. Het is niet omdat iemand zegt da thij/zij niet meer mag werken wegens dettol dat dit ook effectief het probleem is, hé. De respondent op die site zal het wss wel beter weten dan de patient zelf of de arbeidsgeneesheer.

Het kan natuurlijk zijn dat er andere redenen zijn waarom het werken niet aangeraden is.

puttemanp
Berichten: 613

#13 , 24 mar 2012 20:13

JPV: ik heb wel dégelijk bericht gekregen van onze eigen arbeidsgeneeskundige dienst dat door het gebruik van Dettol de dame in kwestie beter van de werkvloer geweerd werd. Ik moet er wel eerlijkheidshalve bij zeggen dat het om een dierenspeciaalzaak gaat waar er ook contact is met knaagdieren en vogels. Beiden kunnen schurft en schimmel dragen.

Geduldig Zieltje
Berichten: 56

#14 , 24 mar 2012 20:15

http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13304" onclick="window.open(this.href);return false;


Nee dit is 6 maanden, een interimcontract op zich is een proefperiode en dit kan max. 6 maanden en 1x verlegt worden met 6 maanden in bepaalde omstandigheden, maar meestal maakt interim hier ook gebruik van. Nadien is interim u verplicht een vast contract aan te bieden.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

Geduldig Zieltje
Berichten: 56

#15 , 24 mar 2012 20:17

De arbeidsgeneesheer mag u wettelijk geen redenen geven waarom ze uit haar functie (tijdelijk) ontheven wordt, privacywetgeving/beroepsgeheim.

Maar dat van dierenwinkel is totaal iets anders, en dat is inderdaad maar dan omwille van geen antistoffen te hebben tegen toxoplasmose.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”