ben 4 weken zwanger maar heb de werkgever niets verteld

puttemanp
Berichten: 613

Re: ben 4 weken zwanger maar heb de werkgever niets verteld

#16 , 24 mar 2012 20:30

Geduldig zieltje: sorry hoor, maar je bazelt(!) over het feit dat interim een proef op zich is! Afhankelijk van de sector, afhankelijk van de reden en afhankelijk van de akkoorden met de vakbonden (en nog een hele resem andere redenen) kan interim gerust langer dan 6 maanden duren.

P.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Geduldig Zieltje
Berichten: 56

#17 , 24 mar 2012 21:03

Ben effe op zoek gegaan;

http://www.selecthr.be/kandidaten/contractvormen" onclick="window.open(this.href);return false;


Waarom ik spreek van 6 maanden + verlenging van 6 maanden, is dat ik een vriendin heb die werkte via een interimkantoor en 2x een 6 maanden contract heeft gekregen en dan heeft deze interimkantoor haar een andere job aangeboden omdat haar werkgeefster niemand een vaste contract wilde aanbieden en uitsluiten via interim wilde aanwerven.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

klungel

#18 , 24 mar 2012 21:08

Geduldig zieltje: Interimcontract? Bij interimcontract is de proefperiode beperkt tot de eerste 2 dagen van het contract...
zouden het geen 3 ipv 2 dagen zijn ?

interimwet 24/7/1987
Art. 5. Behoudens strijdige overeenkomst worden de eerste drie arbeidsdagen als proeftijd beschouwd. Tot bij het verstrijken van die tijdsduur mag ieder van de partijen de overeenkomst beëindigen, zonder opzegging noch vergoeding.

Reclame

klungel

#19 , 24 mar 2012 21:21

bent u geen appelen met peren aan het vergelijken , is een ontslag (tijdens (geschorste) proeftijd)wel hetzelfde als een beeindiging door verloop van termijn(einde proeftijd) ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 24 mar 2012 21:30

JPV: ik heb wel dégelijk bericht gekregen van onze eigen arbeidsgeneeskundige dienst dat door het gebruik van Dettol de dame in kwestie beter van de werkvloer geweerd werd. Ik moet er wel eerlijkheidshalve bij zeggen dat het om een dierenspeciaalzaak gaat waar er ook contact is met knaagdieren en vogels. Beiden kunnen schurft en schimmel dragen.
arbeidsgeneeskundige dienst mag nooit zeggen waarom iemand exact van de werkvloer verwijderd wordt.

Verder is interimarbeid vaak een soort van proef, maar wettelijk is dat geen proef (tenzij de eerste 3 dagen). Interimcontracten kunnen idd jarenlang aanslepen.

klungel

#21 , 24 mar 2012 21:31

Ik ben pas in dienst als poetshulp met een vast contract van onbepaalde duur. Nu is het zo dat mijn werkgever nog niets weet. Ben namelijk bang dat ik ontslagen word . Kan dit zomaar?
Ik ben erg misselijk eb ziek en wil me ziek melden if op een ziekteuitkering vallen. Hoe moet ik hieraan beginen.
ontslagbescherming gaat pas in zodra je uw werkgever (best aangetekend , of laten aftekenen voor ontvangst) een geneeskundig getuigschrift hebt bezorgd

vocht
Topic Starter
Berichten: 83

#22 , 24 mar 2012 21:55

Maar stel dat ik toch ontslagen word en dan? Want ik zit al 1 week thuis wegens ziekte, last vsn me bekken, misselijk

puttemanp
Berichten: 613

#23 , 24 mar 2012 22:20

vocht: bij ziekte meer dan 7 kalenderdagen tijdens proef, kan de werkgever je ontslsaan zonder opegvergoeding wegens langer dan 7 dagen afwezigheid tijdens proefperiode.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#24 , 24 mar 2012 22:36

vocht: bij ziekte meer dan 7 kalenderdagen tijdens proef, kan de werkgever je ontslsaan zonder opegvergoeding wegens langer dan 7 dagen afwezigheid tijdens proefperiode.
niet bij een arbeider.

@vocht: hoe lang heb je al gewerkt bij je werkgever? indien je meer dan 2 weekn aan het werk was, zit je zeker niet meer in je proeftijd.

Indien je ontslagen zou worden en:
- je hebt je zwangerschap via aangeteknede zending reeds gemeld, dan ben je beschermd en kan je recht hebben op een aantal maanden loon (tenzij de werkgever kan aantonen dat dit niks te maken heeft met je zwangerschap)
- je hebt je zwangerschap niet gemeld, dan moet de werkgever je je opzeg uitbetalen of (indien je nog zou kunnen werken je de opzeg laten presteren) en is voor hem de kous af.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 24 mar 2012 22:38

Ik ben pas in dienst als poetshulp met een vast contract van onbepaalde duur. Nu is het zo dat mijn werkgever nog niets weet. Ben namelijk bang dat ik ontslagen word . Kan dit zomaar?
Ik ben erg misselijk eb ziek en wil me ziek melden if op een ziekteuitkering vallen. Hoe moet ik hieraan beginen.
ontslagbescherming gaat pas in zodra je uw werkgever (best aangetekend , of laten aftekenen voor ontvangst) een geneeskundig getuigschrift hebt bezorgd
moet geen geneeskundig getuigschrift zijn, hoor, elke melding is OK. Dus gewoon een aangetekende zending waarin de zwangerschap gemeld wordt, is voldoende.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”