Ontslag met dringende reden

curl
Topic Starter

Ontslag met dringende reden

#1 , 23 mar 2012 17:39

Tussen 2000 en 2004 was ik werkzaam in een klein bedrijf in het Brusselse. Op zich niets speciaals zou u denken, alleen hield de directie er een wat bizar personeelsbeleid op na. Zo heb ik gedurende die 4 jaar een 8-tal mensen weten ontslaan, 7 daarvan (een wereldrecord??) met een "dringende" reden.

Het gevolgde stramien was altijd hetzelfde:

1. De persoon wordt bij zijn overste geroepen voor een functioneringsgesprek, alwaar hij/zij te horen kreeg al een tijdje niet meer naar behoren te functioneren.
2. Na een maand of 2 krijgt diezelfde persoon dan een aantal nogal vijandige aangetekende schrijvens toegestuurd, want uiteraard is zijn/haar gedrag er niet op verbeterd, integendeel! Het is fenomenaal verslechterd!
3. Dan, x maand later, tegen de avond aan wordt de persoon in kwestie in de vergaderzaal geroepen. Daar wordt er een hele beerput over hem/haar uitgekieperd, krijgt hij/zij te horen te worden ontslagen met dringende reden en halvelings gedwongen om een papier te tekenen waarin hij/zij de schuld volledig op zich neemt.

Uiteraard pakt dat laatste niet bij iedereen. Ook gaat het er in de praktijk niet half zo sereen aan toe als ik het hier lijk voor te stellen. Een paar van die ex-collega's werden zonder schaamte gesaboteerd: onmogelijke deadlines, programma's die maanden aan een stuk deftig draaien, en dan juist op een verlofdag "toevallig" in het 100 liepen, ... De directeur, die me regelmatig naar het kantoor bracht (wij woonden niet ver van elkaar), vertelde me tijdens zo'n rit zonder blikken en blozen nooit iemand op een gewone manier te ontslaan... Ik was nog jong & vrij naïef, pas een dik jaar later vernam ik juist wat ie bedoelde...

Het vervolg laat zich raden: in 2004 was het mijn beurt. De laatste maand van mijn tewerstelling daar was zeer gedenkwaardig. Ik kwam juist terug uit 2 weken vakantie, en heb de laatste weken van die maand gewoon niets mogen doen. Behalve manuals schrijven van al de software die ik er had ontwikkelt. De laatste werkdag van die maand was het dan zo ver: ook ik werd rond 18u00 in de vergaderzaal geroepen, kreeg een beerput over mij heen gekieperd, die ik negeerde en gewoon terugsmeet. Ook ik Kreeg ook dat papier om te tekenen, alleen lachte ik ze daar vierkant mee uit... Ik pakte vervolgens mijn boeltje, ging naar huis en diende de dag er op klacht in bij de vakbond.

Die legde dan op zijn beurt weer klacht neer bij de arbeidsrechtbank. Nu, 8 jaar, een uitspraak (in mijn voordeel) en een beroep later, ben ik aan het wachten op de finale uitspraak.

Mijn vraag naar jullie toe. Stel; ik word hier in het ongelijk gesteld (gezien de feiten onwaarschijnlijk, maar kom... dit is België), wat kan ik dan nog doen? Stopt het definitief, of kan ik op een ander manier verder gaan? Zo heb ik bewijzen genoeg om bijv. tegen personen van het bedrijf zelf te kunnen procederen.

Nu droom ik uiteraard luidop...
Mijn advocaat wordt betaald en geregeld door het ACV. Op zich heb ik daar geen problemen mee, alleen krijg ik slechts met mondjesmaat informatie binnen, en heb ik de indruk dat ze vooral in functie van het ACV denken....
Daarom ook mijn vraag hier :)

Samengevat:
Ik heb 1 uitspraak in mijn voordeel gehad, het bedrijf is al minstens 1x voor gelijkaardige feiten veroordeeld. Stel, ik verlies dit beroep. Kan ik dan nog iets doen? Al was het vanuit een totaal andere hoek?

Think out of the box gentlemen! ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 mar 2012 19:32

Je kan altijd naar cassatie en/of naar het Europees hof gaan, maar natuurlijk kan je dat niet zomaar (gaat over bepaalde essentiële rechten en/of procedurefouten).

Persoonlijke strafvorderingen kan ook, maar dan moet je natuurlijk iets kunnen bewijzen

curl
Topic Starter

#3 , 23 mar 2012 21:00

Cassatie/Europees hof
Lijkt me niet echt haalbaar, tenzij je de lompigheid van rechters kunt aanhalen als procedurefout. Nu, ik kan het natuurlijk door een andere advocaat eens laten bekijken, de advocaat die me werd aangewezen via het ACV zegt in elk geval dat dit geen mogelijkheid is.

Persoonlijke strafvorderingen
Wat kan ik dan concreet vervolgen?

Voor het overige geen andere mogelijkheden?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 mar 2012 21:33

wat je kan vervolgen? Alles, zolang je het maar kan bewijzen.

En de mogelijkheden hangen volledig af van de details van de rechtzaak, die kennen we hier niet.

klungel
Topic Starter

#5 , 23 mar 2012 22:55

Persoonlijke strafvorderingen
Wat kan ik dan concreet vervolgen?
niks ni meer

als ik mij niet vergis , dacht art 26 wetboek voor strafvorderingen verjaringstermijn 5 jaar


en wat belet u met uw identiteitskaart en rolnummer naar de griffie te gaan en het dossier daar in te kijken ?

curl
Topic Starter

#6 , 23 mar 2012 23:03

Jammer. Dan maar hopen op een goede uitkomst.
Waarom die rechtszaken ook zolang nodig hebben.

klungel
Topic Starter

#7 , 23 mar 2012 23:26

Jammer. Dan maar hopen op een goede uitkomst.
Waarom die rechtszaken ook zolang nodig hebben.
het is art 21 ,
en ook volgens het sociaal strafwetboek is het 5 jaar


http://www.strafrechtadvocatenwijzer.be ... en+misdaad" onclick="window.open(this.href);return false;


17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING
Art. 21. (Behoudens wat de misdrijven betreft omschreven in de artikelen 136bis, 136ter en 136quater van het Strafwetboek, verjaart de strafvordering) door verloop van tien jaren, (vijf jaren) of zes maanden, te rekenen van de dag waarop het misdrijf is gepleegd, naar gelang dit misdrijf een misdaad, een wanbedrijf of een overtreding is


6 JUNI 2010. - Sociaal Strafwetboek
Art. 81. Verjaringstermijn
De administratieve geldboete kan niet meer worden opgelegd vijf jaar na de feiten.
De daden van onderzoek of van vervolging, met inbegrip van de kennisgevingen van de beslissingen van het openbaar ministerie omtrent het al dan niet instellen van strafvervolging en het verzoek ten aanzien van de overtreder om verweermiddelen in te dienen, verricht binnen de in het eerste lid gestelde termijn, stuiten evenwel de loop ervan. Met die daden vangt een nieuwe termijn van gelijke duur aan, zelfs ten aanzien van personen die daarbij niet betrokken waren.

curl
Topic Starter

#8 , 24 mar 2012 10:10

OK... Dan zal 'k ff voor DW gaan spelen en het bedrijf komen leeghalen.
Kan nu niet moeilijk zijn. :p

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”