HELP!!!

kabeiderke
Topic Starter
Berichten: 2

HELP!!!

#1 , 13 mar 2012 19:38

Hallo,

ik werk als verpleegkundige in een ziekenhuis en heb onlangs mijn ontslag gegeven om verder te studeren!
Het zou ingaan op 1 februari, ik ging ervan uit aangezien ik maar 1.5j in het ziekenhuis werkte, ik op anderhalve maand zou kunnen vertrekken. Niets was minder waar, ik moet 3 maanden uitdoen.
Ik heb nog 20 dagen verlof staan, ik vroeg om deze op te nemen maar ze steken hun weg achter het personeelstekort :(
Dan ben ik maar op mijn strepen gaan staan en heb ik mijn sollicitatieverlof aangevraagd, iets waar mijn hoofdverpleegkundige niet mee kan lachen, en sindsdien negeert ze mij dan ook compleet!
Als revanche (denk ik) heeft ze mij dan maar elk weekend van april laten werken (2 van de 4 weekends zijn voor een collega, die oorspronkelijk voor mij zou terug werken in mei, maar dit gebeurt niet omdat ik er dan niet meer werk).
Nu ben ik ziek, wegens aangeboren polsafwijking, en telkens ik een ziektebriefje binnen doe, laat ze mij op controle gaan bij een huisarts (ondertussen al 2 keer op 2 weken op controle moeten gaan, telkens word mijn ziekte aanvaardt).
Kan ik aan dit alles iets doen?

Verder is er tijdens een gesprek met de directie overeen gekomen dat ik vroeger kon en mocht vertrekken als ze iemand in mijn plaats vonden, er is iemand gevonden die ook fulltime komt, maar van mijn vroeger vertrekken is er nog geen sprake (ondanks mijn 20 dagen verlof), kan ik deze mondelinge overeenkomst hard maken? En kan ik mijn dagen verlof opeisen?

ze steekt haar telkens weg achter personeelstekort, maar nu er iemand extra is werkt ze dagelijks met 3 vroegdiensten en 3 laatdiensten!

Kan iemand mij helpen, ik zit met de handen in het haar en kan dit niet verder aan!

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 mar 2012 21:07

wat heb je in je ontslagbrief geschreven qua opzegtermijn?

kabeiderke
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 14 mar 2012 13:49

In mijn originele ontslagbrief staat 1.5mnd opzegtermijn, dit is gewijzigd naar 3mnd en ondertekend.
Het is vooral de mondelinge overeenkomst dat ik vroeger mocht vertrekken als er iemand gevonden werd die me parten speelt én het feit dat het gedrag van mijn hoofdverpleegkundige -volgens mij- niet meer door de beugel kan ...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 mar 2012 16:55

ze zouden mondelinge overeenkomsten moeten verbieden.

Gezien je zelf akkoord bent gegaan met de ontslagbrief van 3 maand, is er nu niks meer aan te regelen, vrees ik (ik veronderstel dat je die ontslagbrief toch ook zelf getekend hebt?). Aan het eisen van het verlof is er ook niet direct meer iets te doen.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 15 mar 2012 10:18

“Art.3...De vakantieduur moet ten minste vierentwintig dagen bedragen voor twaalf maanden arbeid, met inbegrip van de inactiviteitsdagen die bij koninklijk besluit met de dagen normale werkelijke arbeid zijn gelijkgesteld...Art.48...De inbreuken op de bepalingen van deze wetten en van de uitvoeringsbesluiten ervan worden opgespoord, vastgesteld en bestraft overeenkomstig het Sociaal Strafwetboek. De sociaal inspecteurs beschikken over de in de artikelen 23 tot 39 van het Sociaal Strafwetboek bedoelde bevoegdheden wanneer zij, ambtshalve of op verzoek, optreden in het kader van hun opdracht tot informatie, bemiddeling en toezicht inzake de naleving van de bepalingen van deze wetten en hun uitvoeringsbesluiten ervan.”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

‘Ik heb nog 20 dagen verlof staan, ik vroeg om deze op te nemen maar ze steken hun weg achter het personeelstekort’

Is uw vakantie niet minnelijk volledig en tijdig te bekomen wend u dan tot Sociale inspectie:
http://www.socialsecurity.fgov.be/nl/ov ... ie/geo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”