arbeidsgeneesheer doet moeilijk

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

arbeidsgeneesheer doet moeilijk

#1 , 09 mar 2012 17:36

Een vriend heeft het volgende voor:
Vroeger werkte hij als verpleger in een bejaardentehuis verbonden aan ons ziekenhuis. Dit is zo'n 12 jaar geleden.
Toen hij daar werkte is hij geopereerd aan zijn rug en bleef toen 3 maanden thuis.
Later is hij dan gestart op een ander werk.
Nu wilt hij terug werken bij ons in t ziekenhuis. Hij was aanvaard maar moest nog eerst bij de arbeidsgenaasheer passeren.
Nu heeft deze gezegd dat hij "arbeidsongeschikt is door medische voorgeschiedenis." Mijn vriend kan nu dus niet beginnen werken.
Maar hij is nu gezond.
Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 mar 2012 21:42

Puur juridisch: je kan, afhankelijk van de job (en vooral de werkgever) normaal gezien binnen de 7/30 dagen beroep aantekenen (als ik het goed voor heb: eerst een tegenexpertise, daarna eventueel rechtbank)

Menselijk:
1) het is niet omdat iemand nu gezond is, dat hij ook bij het uitoefenen van de job nog gezond zou blijven. Het kan zijn dat (bijvoorbeeld) de rugpijn dan onmiddellijk zou terugkeren en dat de dokter daarom afgekeurd heeft.
2) er zijn héél veel ziekenhuizen die massaal veel volk zoeken. Als het puur terug werken in een ziekenhuis is, zal hij wel vlug elders werk vinden. Maar zorg voor die rug, echt. Hij moet er nog lang mee leven.

katwezel
Berichten: 375

#3 , 10 mar 2012 11:50

Ja , een arbeidsgeneesheer geeft een onafhankelijk advies en denkt steeds in de eerste plaats aan de gezondheid van de persoon zodat deze door de voorgestelde arbeid geen "verder" lichamelijk letsel krijgt , spijtig voor je vriend maar maar de beslissing is in zijn belang genomen

Reclame

siesken
Berichten: 263

#4 , 10 mar 2012 12:40

Een arbeids geneesheer zijn wil is wet in een bedrijf.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 10 mar 2012 18:57

Als je terug zou gaan werken er er gebeurd iets dan is de werkgever wel aansprakelijk .....

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#6 , 11 mar 2012 14:10

Maar die arts heeft mijn vriend zelfs niet onderzocht, geen rx foto's bekeken, gewoon voortgegaan op het dossier van 12 jaar geleden.
Mijn vriend kon via zijn hockeysite bewijzen dat hij nu sport ( hij staat met foto's op die site ).

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 11 mar 2012 17:34

De toen uitgevoerde operatie zal voor de arbeidsgeneesheer voldoende zijn om te beslissen vermoed ik.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 11 mar 2012 19:17

Lijkt me idd geen abnormale zaak. Als hij toch niet eens is met de beslissing, kan hij nog proberen in beroep te gaan tegen de beslissing van de arbeidsgeneesheer. Maar gezien die arbeidsgeneesheer niks te winnen heeft (en ook de werkgever niet) met zo'n negatieve beslissing, vind ik het het verstandigst om het zo te laten.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#9 , 13 mar 2012 11:56

Heb gisteren mijn vriend gezien. Blijkbaar had hij 12 jaar geleden dezelfde arts en is er tussen hen een disussie geweest.
De arts zei mijn vriend nu dat hij maar moest solliciteren bij het H.Hart ziekenhuis (" onze concurrentie " )
Blijkbaar wi ons ziekenhuis die geneesheer buiten en is dit gewoon machtsmisbruik waar mijn vriend , jammer genoeg, tussen verzeild is geraakt.
Tja....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 13 mar 2012 12:00

De werkgever kan perfect je vriend het advies gegeven hebben om in beroep te gaan tegen de beslissing van de arbeidsgeneesheer.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#11 , 13 mar 2012 12:10

ja inderdaad en zal hij ook doen maar dat kan natuurlijk héél lang aanslepen.

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 13 mar 2012 12:12

En wie duidt de arbeidsgeneesheer aan. Normaal is dat toch een organisatie die door werkgever opdracht (en betaling)gegeven wordt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 13 mar 2012 12:23

zal waarschijnlijk over een interne arbeidsgeneesheer gaan, in geval van een groot ziekenhuis.

Hmm... nu ik eraan denk, dit gaat over een voorafgaandelijk ondezoek, daartegen is geen beroep mogelijk. Enkel kan er een motivatie gevraagd worden,d ie moet opgestuurd worden naar een dokter naar keuze.

Tegen het sollicitatieadvies kan natuurlijk wél een procedure opgestart worden, maar bewijs dat maar eens...

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#14 , 13 mar 2012 13:01

Ja is inderdaad een interne arbeidsgeneesheer. Hij werkt er al héél lang.
Voorafgaandelijk onderzoek?? dat is net het probleem. Er is nooit, maar dan ook nooit een onderzoek geweest. 12 jaar geleden niet en nu niet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 13 mar 2012 13:06

een onderzoek kan ook op papier. Voorafgaandelijk onderzoek = onderzoek (in principe) vooraleer er gewerkt wordt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”