Medisch ontslag?

Nala
Topic Starter
Berichten: 20

Medisch ontslag?

#1 , 07 mar 2012 13:07

Wegens te zwaar werk en teveel lichamelijke klachten was ik sinds januari met tussenpozen op ziekenkas. Maandag moest ik langs de arbeidsgeneesheer Securex die mij een formulier meegaf waarin staat dat ik dit werk niet meer mag doen. Onderaan dit formulier staat : geldigheidsduur 1 jaar... Vrijdag ga ik hiermee naar mijn werkgever ter ondertekening. Ben ik nu 100 % op ziekenkas ? Of moet ik werkloosheid aanvragen ? Ik ben alleenstaande moeder en heb op financieel gebied zekerheid nodig voor de toekomst. Wie kan mij de juiste informatie geven ? Alvast bedankt :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 mar 2012 13:45

Momenteel ben je nog altijd in dienst. Als de werkgever dit document ontvangt (zal hij sowieso doen), dan zal hij je meer dan waarschijnlijk je arbeidsovereenkomst beëindigen wegens overmacht. Daarna ben je werkloos.

Pas op: onderteken NIETS bij je werkgever. Als je iets tekent, riskeer je dat je een aantal weken zonder inkomen zal zitten wegens mogelijke schuld aan ontslag.

Of je "op de mutualiteit staat", hangt echter daar niet vanaf. Dat hangt af van je eigen dokter die je als arbeidsongeschikt erkent. Je moet daarvoor dus naar je dokter, die zal je al dan niet arbeidsongeschikt verklaren. Verklaart hij je arbeidsongeschikt, laat hem dan naast het gewone doktersattest ook direct een "vertrouwelijke" invullen (info hierover en of het echt nodig is: zie je mutualiteit). Vanaf het ogenblik dat je dat binnenbrengt bij de mutualiteit "sta je op de mutualiteit" en krijg je daar uitkeringen van. Afhankelijk van het feit of je dan nog onder contract ligt, moet je al dan niet je documenten ivm ziekte/einde ziekte regelen met je werkgever of met de werkloosheid.

Als je eigen arts je niet als ziek beschouwt, dan zal je niet op de mutualiteit zitten, maar gewoon op de werkloosheid. Daar kan je eventueel 33% aanvragen (meer info: zie je vakbond of de hulpkas).

Ter info:
- arbeidsgeneesheer bepaalt enkel of je een bepaalde job nog aankan.
- eigen arts bepaalt of je je eigen job én/of andere jobs nog aankan.
- adviserend geneesheer bepaalt of je eigen arts wel correct is. Beroep tegen zijn beslissing kan bij de arbeidsrechtbank.
- RIZIV-controle controleert de adviserend geneesheer. Beroep tegen hun beslissing kan bij de arbeidsrechtbank.

Het kan dus perfect zijn dat de arbeidsgeneesheer je als ongeschikt verklaart, maar je arts je niet ziek vindt. Het kan ook dat de arbeidsgeneesheer én je eigen arts je ziek verklaren voor alle werk, maar de adviserend geneesheer én/of de RIZIV-controle niet mee eens is.

Nala
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 07 mar 2012 15:14

Bedankt voor uw vlugge reactie. Contractueel ben ik momenteel nog in dienst ja. Mijn eigen arts heeft inderdaad een verklaring geschreven waarin staat dat ik "definitief arbeidsongeschikt ben vanaf 20/02 voor de overeengekomen arbeid om medische redenen". Op het formulier van de arbeidsgeneesheer 05/03/2012 staat vermeld : "Verbod op zware fysieke arbeid. Niet langer geschikt voor werk in verzorging. Indien geen aangepast werk is einde arbeidsovereenkomst om medische redenen noodzakelijk". Geldigheidsduur 1 jaar. Dus Volgens uw info dien ik nog de adviserende geneesheer te passeren ? Vrijdag ga ik met dit formulier naar mijn werkgever. Wat ik mij afvraag of ik op deze moment 100 % op de mutualiteit terugval... en zo ja, wanneer mag/kan ik mij bij de VDAB inschrijven ? En wat bedoelt de arbeidsgeneesheer met 'geldigheidsduur 1 jaar' ??

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 mar 2012 21:13

De adviserend geneesheer zal je enkel zien indien je een lange tijd arbeidsongeschikt (op de mutualiteit) bent.

Indien de werkgever je contract beëindigt om medische redenen, val je zoals ik hierboven zei NIET automatisch op de mutualiteit terug. Als je momenteel niet als zieke genoteerd staat bij de mutualiteit, zal je gewoon werkloos worden en moet je nog zoals hierboven uitgelegd de nodige stappen ondernemen om op de mutualiteit te komen.

Je schrijft je bij de VDAB in binnen de 8 dagen na einde arbeidsovereenkomst, indien je werkloos bent en niet op de mutualiteit staat.

op die geldigheidsduur moet je niet letten, da's technisch.

Leontina
Berichten: 1

#5 , 01 nov 2013 20:51

Geachte,
Indien je behandelend geneesheer een aanbeveling schrijft 'definitief arbeidqsongeschikt om medische redenen', wegens zware heelkundige ingreep, hoe lang duurt dan deze procedure om die af te ronden, gerekend vanaf de dag dat de werkgever dit aangetekend bericht ontvangt? In acht genomen dat de werkgever en de betrokkene werknemer hiertegen geen verzet aantekenen? De werknemer zal om dat moment 7 maanden arbeidsongeschikt zijn en is 61 jaar. Graag een klaar antwoord.
Hartelijk dank.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”