ontslagbrief

mama L
Topic Starter
Berichten: 16

ontslagbrief

#1 , 15 feb 2007 10:38

Ik heb hier al een tijdje geleden iets gezegd over mijn eventuele nieuwe job. Wel, ik heb de job!!!! :)

Nu moet ik zo vlug mogelijk mijn ontslagbrief opstellen.
Aangezien ik dit nog nooit gedaan heb, heb ik enkele vraagjes:

Wat moet er zeker en vast in staan, zodat er achteraf geen problemen zijn?

Moet deze aangetekend worden verstuurd? Of mag dit ook bijvoorbeeld door hem persoonlijk af te geven en te laten tekenen voor ontvangst?

De opzegtermijn begint de eerste van de maand na indienen van ontslag.
Geldt hierbij de datum van ontvangst van de brief, of de datum waarop de brief is verstuurd / gedateerd?
Het is namelijk zo dat mijn werkgever hier niet veel is, februari duurt niet zo lang meer en ik vrees dat ik hem zelfs deze maand niet meer zal zien.
Wat doe ik het best?

Bedankt voor jullie raad.

Groetjes
mama L

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lu
Berichten: 2

#2 , 15 feb 2007 13:30

Kijk eens bij vacature.com onder 'ontslag' daar vind je onder 'onstlagbrief' de items die zeker in je brief moeten staan.

- de datum
- de persoon of afdeling tot wie je je richt
- de vermelding dat je ontslag neemt bij firma X
- de begindatum en de duur van de wettelijke opzeggingstermijn
- je naam
- je handtekening

Je opzeggingstermijn begint de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin je ontslag neemt.
Om binnen deze maand te vallen moet je ten laatste 3 werkdagen voor het einde van de maand aangetekend je ontslagbrief verzenden. Dat wil zeggen dat je ten laatste 23 februari je brief moet versturen.
Je kan voordien proberen je brief door je werkgever voor ontvangst te laten tekenen. Hij moet dit doen. Maar indien hij er met een smoes onderuit probeert te komen, heb je nog altijd de tijd om hem aangetekend te versturen.

Je moet geen reden geven voor je ontslag en je moet ook niet vermelden wat je nadien gaat doen. Je moet dus je nieuwe werkgever niet kenbaar maken.

Maar heel belangrijk is dat je de juiste opzeggingstermijn vermeld.
Die is wettelijk bepaald en kan je ook via de vacature website of bij de vakbonden te weten komen.

Andreina
Berichten: 4
Locatie: Antwerpen

#3 , 03 mei 2007 20:51

Beste,

ik weet nu al dat ik op 17 augustus mijn laatste werkdag wil hebben. Ik heb een opzegtermijn van een maand en half maar ik heb gelezen dat de opslagtermijn de eerste dag van de maand na indienen van mijn opzeg begint dus kan ik maar tot 15 augustus werken? Ik was van plan eind augustus te stoppen en na 17 augustus mijn laatste vakantiedagen te nemen. Dat is in mijn geval van een maand een half opzegtermijn waarschijnlijk niet mogelijk?
Kan ik ook een kopie van mijn opzegbrief ook persoonlijk aan mijn baas overhandigen? Hij tekent twee kopi?en en houdt er een bij?

Dank bij voorbaat,

Reclame

oldie69
Berichten: 22
Locatie: Oost-Vlaanderen

#4 , 26 mei 2007 20:32

k weet nu al dat ik op 17 augustus mijn laatste werkdag wil hebben. Ik heb een opzegtermijn van een maand en half maar ik heb gelezen dat de opslagtermijn de eerste dag van de maand na indienen van mijn opzeg begint dus kan ik maar tot 15 augustus werken? Ik was van plan eind augustus te stoppen en na 17 augustus mijn laatste vakantiedagen te nemen. Dat is in mijn geval van een maand een half opzegtermijn waarschijnlijk niet mogelijk?


Je kan steeds jouw verlofdagen opnemen zonder dat je ingeschreven bent bij een werkgever. Mocht je te weinig verlofdagen overhouden om de periode tussen de 2 werkgeverrs op te vullen, kan je steeds verlof zonder wedde nemen.
Kan ik ook een kopie van mijn opzegbrief ook persoonlijk aan mijn baas overhandigen? Hij tekent twee kopi?en en houdt er een bij?
Als werkNEMER is het toegestaan om de ontslagbrief in 2-voud aan de werkgever aan te bieden en daarbij 1 exemplaar door de werkgever te laten tekenen voor ontvangst.

Andreina
Berichten: 4
Locatie: Antwerpen

#5 , 29 mei 2007 19:16

Beste,

dank u voor uw reactie. Ik ga na mijn ontslag niet bij een nieuwe werkgever aan de slag maar een bachelor-opleiding aan de universiteit volgen. Vandaar dat ik al mijn vakantiedagen dit jaar voor het definitieve einde van mijn huidig werk wil opnemen.
Kan ik eind juni mijn ontslagbrief indienen en daarin vermelden dat mijn opzegtermijn op 16 juli begint en op 31 augustus eindigt of is dat niet mogelijk? Op die manier kan ik mijn verlofdagen opnemen, anders verlies ik ze gewoon omdat ik voor midden augustus geen verlof meer kan opnemen (een na de andere van mijn collega's zijn dan met verlof). Indien het mogelijk is, zal ik best mijn vakantie voor eind augustus nu al aanvragen of pas na het overhandigen van mijn ontslagbrief?

Dank bij voorbaat,

oldie69
Berichten: 22
Locatie: Oost-Vlaanderen

#6 , 01 jun 2007 20:33

Verlofdagen kunnen opgenomen worden tijdens de lopende ontslagperiode zonder dat deze hierdoor geschorst wordt, MITS toestemming van de werkgever.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”