Contract bepaalde duur 6 maanden

stijnP
Topic Starter
Berichten: 32

Contract bepaalde duur 6 maanden

#1 , 21 feb 2012 12:29

Dag allen,

ik heb 6 maanden gewerkt onder een contract van bepaalde duur (proefperiode) dat vorige week vrijdag is afgelopen. Gisteren kreeg ik een aangetekende brief en later op de dag een gesprek met de baas met de melding dat ik geen contractverlenging krijg omwille van economische redenen. De laatste maand heeft het bedrijf slecht nieuws te horen gekregen waardoor ze allerlei beslissing hebben moeten maken. Mijn GSM, bedrijfswagen, tankkaart mag ik nog 1 week gebruiken en moet dan alles inleveren.

Ik begrijp hun beslissing volkomen en de gemoederen waren zeer bedaard. Maar waar heb ik recht op en wat moet ik nu verder doen?

Ontslagvergoeding? Werkloosheidsuitkering? Etc...?

Alvast bedankt!

Stijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 feb 2012 14:40

kan je de exacte data van begin en einde van je arbeidsovereenkomst hier eens posten, mét de exacte bepaling in je arbeidsovereenkomst wat betreft de proefperiode?

stijnP
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 21 feb 2012 14:59

27 juli tot en met 17 februari. Dit is iets langer dan 6 maanden maar ze hebben mijn verlof en ziektedagen erbij gerekend. In totaal ben ik dus ongeveer 15 werkdagen afwezig geweest door verlof en ziekte.

Reclame

stijnP
Topic Starter
Berichten: 32

#4 , 21 feb 2012 15:02

Maar er was niet zozeer een proefperiode, die volle 6 maanden waren gewoon bedoeld om het vak te leren etc... Ga gewoon uit van een contract van bepaalde duur van 6 maanden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 feb 2012 16:12

Bij een contract van bepaalde duur van 6 maand is er niks dat de contractduur verlengt, dus bij een contract van bepaalde duur van 6 maand kan je maar een arbeidsovereenkomst hebben van 27 juli tot en met 26 januari. In dat geval zit je momenteel nog duidelijk met een contract van onbepaalde duur (gezien je deze maand gewerkt hebt en er geen andere arbeidsovereenkomst is) en heb je recht op een opzegtermijn OF een verbrekingsvergoeding van 3 maand.

MAAR: dit zou me vreemd en nogal dwaas lijken van de werkgever. Je zal toch moeten duidelijkheid geven over je arbeidsovereenkomst én over de aangetekende brief die je gekregen hebt.

Kan je ze eventueel inscannen en doormailen? Want anders is het advies dat we je geven meer dan waarschijnlijk niet correct.

stijnP
Topic Starter
Berichten: 32

#6 , 21 feb 2012 18:34

Bij duurtijd van het contract staat het volgende:

Le présent contrat prend effet le 25/07/2011

Il est conclu à l'essai pour une période de 6 mois.
Si les relations n'ont pas été rompues pendant l'essai, elles seront poursuivies pour une durée indéterminée.


In de aangetekende brief staat het volgende:

Nous avond le regret de vous notifier par la présente notre décision de mettre fin à votre contract d'emploi signé le 25 juillet 2011 et ce à dater de ce jour 17 février 2012 et vous libérons en conséquence de toutes prestations à notre égard.

En contrepartie, nous vous allouons une indemnité compensatoire de préavis égale à la rémunération correspondant à un délai de préavis de 7 jours.




Als ik dit lees dan neem ik aan dat mijn contract na 26/01 is overgegaan naar een contract voor onbepaalde duur... Dus zou ik inderdaad een ontslagvergoeding moeten krijgen van 3 maanden.

Dus hetgeen dat ze zeggen ivm verlofdagen en ziektedagen die erbij zijn gekomen, klopt niet?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 21 feb 2012 19:57

hmm... die vermelding in je contract qua duurtijd doet twijfel zaaien. Ik ken wel m'n Frans, maar weet niet hoe het exact te vertalen.

Ik ga er vanuit dat het volgende de correcte vertaling is:

"Het huidige contract vangt aan op 25/07/2011

Er is een proefperiode van 6 maand. Indien er geen verbreking is van de arbeidsovereenkomst gedurende de proef, zullen de verhoudingen verdergezet worden in een contract van onbepaalde duur. "

Deze tekst zaait twijfel: een proefperiode van 6 maand in een contract van bepaalde duur van 6 maand is een nietig beding. Hierdoor zou je echter wél denken dat er een contract van onbepaalde duur zou zijn, met een proef van 6 maand. Dan verlengen alle dagen van schorsing van de arbeidsovereenkomst de proef en kan je eventueel nog in je proef zitten.

MAAR: de laatste zin zegt duidelijk dat er een contract van onbepaalde duur is als verderzetting. Dan kan je eerste contract geen contract zijn van onbepaalde duur, als het over dezelfde functie bij dezelfde job gaat.

Ik twijfel dus...

Om definitief, in beide opties, te kunnen antwoorden op je vraag heb ik nog 3 zaken nodig:
- je effectieve tewerkstellingsplaats: Vlaanderen, Brussel, Wallonië of een faciliteitengemeente?
- je eigen woonplaats: Vlaanderen, Brussel, Wallonië of een faciliteitengemeente?
- al je dagen van ziekte/verlof/... (de effectieve dagen, dus bvb van 17/02 tot en met 20/02, want ook weekend s kunnen meetellen)

stijnP
Topic Starter
Berichten: 32

#8 , 21 feb 2012 20:14

De vertaling klopt. Ik werkte in Herstal, Wallonië en woon in Limburg.

Verder heb ik ongeveer in die periode 5 ziektedagen gehad en 20 verlofdagen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 21 feb 2012 20:34

dan is alles verder correct en hangt het gewoon van de interpretatie af.

- was je ervan overtuigd dat je een contract bepaalde duur van 6 maand had, dan moeten ze 3 maand opzeg of verbreking geven
- was je ervan overtuigd dat je een contract van onbepaalde duur met 6 maand proef had, dan moeten ze je maar 7 dagen verbreking geven of 7 dagen opzeg laten doen (kalenderdagen)


Ontslagvergoeding zal dus 7 dagen of 3 maand zijn (indien ze een verbreking betalen), nadien heb je recht op werkloosheidsuitkering, bedrag afhankelijk van je brutoloon.

stijnP
Topic Starter
Berichten: 32

#10 , 21 feb 2012 21:27

Ok prima JPV, bedankt voor de informatie!

Ik zal proberen te polsen welk contract het nu precies is... Want nu ben ik zelf aan het twijfelen :)

Groeten,

Stijn

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 23 feb 2012 09:14

“Art.48...§2.De proeftijd mag niet...meer dan veertien dagen duren...Art.67...§2...Hij(=proeftijd) mag niet meer belopen dan respectievelijk zes of twaalf maanden...”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

‘ik heb 6 maanden gewerkt onder een contract van bepaalde duur (proefperiode)’

Ik leid hieruit af dat uw arbeidsovereenkomst voor bedienden was,waarvoor geldt “Art.67.§1.Een arbeidsovereenkomst kan een beding van proeftijd(=clause d’essai) bevatten...§3.Indien de uitvoering van de arbeidsovereenkomst tijdens de proeftijd wordt geschorst,wordt de proeftijd met een periode gelijk aan die van de schorsing verlengd”(Arbeidsovereenkomstenwet).De ‘proeftijd’ betreft hier een ‘beding van proeftijd’ in een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur,maar niet de overeenkomst van bepaalde duur ‘à l‘essai‘.

‘Il est conclu à l'essai pour une période de 6 mois. Si les relations n'ont pas été rompues pendant l'essai, elles seront poursuivies pour une durée indéterminée.’ verantwoordt de interpretatie dat ‘les relations’ vóór ‘elles seront poursuivies ‘ niet van ‘une durée indéterminée’ waren.

“Art.11.Si, après l'expiration du terme, les parties continuent à exécuter le contrat, celui-ci est soumis aux mêmes conditions que les contrats conclus pour une durée indéterminée.”(Arbeidsovereenkomstenwet). ‘elles seront poursuivies pour une durée indéterminée’(uw overeenkomst) past die bepaling inzake overeenkomsten van bepaalde duur toe.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

stijnP
Topic Starter
Berichten: 32

#12 , 29 feb 2012 16:17

Inderdaad bedankt!

Blijkt dat het een contract van onbepaalde duur was waarvan de eerste 6 maanden proef. Door verlof en ziektedagen is deze proefperiode verlengd geweest.

Nu mijn volgende vraag. In de aangetekende brief staat dat ik een ontslagvergoeding van 7 dagen krijg. Hoeveel bedraagt zo een ontslagvergoeding, krijg ik dan gewoon 7 dagen loon uitbetaald of is een ontslagvergoeding maar x-aantal % van je loon?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 29 feb 2012 17:32

dat is (als je 5 dagen per week werkt) 5 dagen loon, gezien het over 7 kalenderdagen gaat.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”