Wettelijke proefperiode

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

Wettelijke proefperiode

#1 , 16 feb 2012 11:01

Bestaat er een wettelijke proefperiode? Zo ja telt die in alle sectoren zowel als arbeider, bediende als interim?
Stel:
Ik word vrijdag 12u30 gebeld van het interim dat ik voorgesteld werd bij een klant en deze willen mijn om 14u zien. Ik zeg dat het nogal kort op de bal is maar stem natuurlijk in. Ik krijg per mail de info maar heb de tijd niet om eigenlijk iets voor te bereiden. Tijdens het gesprek komt de job deels aan bod maar veel meer wie het bedrijf is. Ik kom dus niet echt alles te weten en daar ik niet voorbereid ben kan ik geen gerichtere vragen stellen.
Na het gesprek en onderweg naar huis krijg ik het bericht dat ze mij maandag willen zien op de werkvloer. Maar ik had een VDAB opleiding de maandag en dus heb ik gezegd pas dinsdag te kunnen starten. Wat ok was voor hen.
Ik moet eerst lang het interim gaan om mijn contract te tekenen. Maar daar vertellen ze mij dus niet hoelang het interim contract zal duren, of het kans op vast is .. ze wisten niets want deze vacature was via een ander kantoor en ze waren zelf nog niet op bezoek geweest. Dus ze stellen mensen voor zonder zelf het bedrijf te kennen. Ze weten ook wat ik kan en wat ik zoek als job, dus denkt een mens wel van ok hij heeft iets gevonden dat voor mij goed is.
Dinsdag kom ik daar aan en krijg ik een kleine rondleiding. ik kom in het magazijn aan en zie dus dat het niet echt groot is maar niet echt overzichtelijk is.
Maar bon ieder magazijn is anders. De magazijnier die mij weg wijs moet maken legt wat zaken uit en zegt dan dat ik dus de gegevens van enkele goederen moet ingeven. Maar aangezien ik niet gewend ben te werken met de verschillenden programma's zeg ik hem dat. En hij keek verbaasd en dacht denk ik zelf dat ik aan't lachen was. Ik kan een pc aanzetten en mails binnen halen en surfen, maar Excell, lotus notes, powerpoint enz ken ik niet.
Ze hadden verwacht dat ik als ervaren magazijnier al deze programma's zou gekend hebben. Maar niet dus. Daarnaast had ik duidelijk het interim gezegd dat ik liever harder werk heb dan met mijn lui gat uren achter een pc moet zitten. Ik kan het gewoon niet... ik zit liever 8u op een heftruck dan 2u per dag voor de pc te moeten zitten om zaken in te geven.
Nu 2 dagen verder en al zeker 10uren verder op de oc kom ik te horen dat dit maar een deel is van het pc gebeuren dat ik ga moeten kennen.
Dit was voor mij genoeg om de rest van de dag te piekeren over deze functie. Ik heb de bagage niet voor pc werk, ze hebben nog 6 dagen om mij op te leiden voordat de magazijnier die er nu is weg is. Er zijn volgens hem maanden opleiding nodig maar hij is de 29ste weg Sommige zaken zei hij "dat moeten zij je maar aanleren, daar begin ik niet aan"

Enfin om een te lang verhaal kort te houden. Gisteren na het werk beslis ik het interim op de hoogte te brengen dat dit echt niet is wat ik verwacht had en dat het eigenlijk ook niet is wat ik gevraagd had. Ze respecteerde mijn mening, maar nu komen ze af dat ik een contract had van 4 dagen en ik dus 4 dagen moet presteren. Er is geen proefperiode en dus moet ik deze werken. Indien dit niet gebeurd kunnen ze 2 zaken doen zei hij.

Wij verwittigen de rva dat u niet meer wilt werken en wij veranderen iets in het systeem zodat u voor de 2 dagen die u niet meer werkt niet door ons betaald bent maar ook geen dop kunt krijgen. Of anders vernietigen wij het contract waardoor u wel een uitkering krijgt voor deze week maar geen loon voor de gewerkte dagen.

Da's pure chantage! Ik dacht dat een proefperiode bestond zodat de mensen kunnen weten of een job al dan niet ligt.
Dit is toch niet fair tegenover het bedrijf. Ze steken tijd in mij en ik stop dan na een week...

Mijn vraag is dus, mogen ze dus doen wat hij gezegd heeft?

Ik begrijp dat ik niet betaald wordt voor die 2 niet gepresteerde dagen, maar ervoor zorgen dat ze in Dimona geen aanpassingen doen zodat ik gestraft ben en dus 2 dagen verlies da's grof vind ik. Zeker omdat ze mij eigenlijk niet de job hebben aangeboden waar achter ik zocht. Dus ze doen het job slecht en ik moet ervoor opdraaien?
En dan is hun slogan dat ze de gepaste job zoeken waar je je goed bij voelt... mijn ballen Gerard. Gewoon zien dat ze een nieuwe klant iemand aansmeren en hun commissie opstrijken, meer niet ja.
Ik ben het werken met interim kantoren echt kotsbeu en heb besloten om toch vroeger terug gewoon een vast job te zoeken. Geen weekcontracten meer of ter vervanging van contracten voor mij...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 feb 2012 13:02

proefperiode bestaat, maar is niet verplicht. Als er geen proefperiode uitdrukkelijk overeengekomen is, bestaat die proefperiode ook niet.

Als je een contract zonder proefperiode aangaat voor 4 dagen, moet je effectief ook die 4 dagen werken. Dat is nu eenmaal zo omdat contracten nageleefd moeten worden. Indien je dat niet doet, kan het interimkantoor zelfs een verbreking vaststellen.

xena

#3 , 16 feb 2012 13:39

lees het arbeidsreglement nog eens doorgaans staat daar iets in over een proefperiode

interimwet 24/7/1987
Art. 5. Behoudens strijdige overeenkomst worden de eerste drie arbeidsdagen als proeftijd beschouwd. Tot bij het verstrijken van die tijdsduur mag ieder van de partijen de overeenkomst beëindigen, zonder opzegging noch vergoeding.

let wel op je wordt een vrijwillige werkloze je kan (tijdelijk) je recht op een werkloosheidsuitkering verliezen als je uw contract ni uitdoet zelfs wanneer je een volgende weigert

kb 25/11/1991
Art. 44. Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.

Reclame

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#4 , 17 feb 2012 08:06

Thx voor deze nuttige info.
Dus als ik het goed begrijp is aan de goodwill van het interim kantoor... als ze dat in Dimona aanpassen kan ik voor de niet gewerkte dagen een uitkering krijgen en anders dus niet.

Ik zal in ieder geval de volgende keer dat twijfel ook zeggen dat ik er eerst even over wil nadenken. Dit gaan ze mij niet meer lappen.
Het ergste is dat het eigenlijk geen job is waarvoor ik eigenlijk echt 100% geschikt ben. Ze zochten iemand met veel computerkennis... en mijn kennis beperkt zich tot het lezen van mails via outlook en ik kan Words gebruiken om brieven te maken.

Ik had moeten zwijgen en nog 2 dagen blijven werken en pas vandaag zeggen dat deze job echt niet de job is die ik voor ogen had... om betaald te zijn. Maar dan nog bestaat de kans dat ik mijn uitkering zou verliezen omdat ik een nieuw contract weiger?
Allé het is weeral in het voordeel van het interim kantoor... en die maken daar gretig misbruik van.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#5 , 17 feb 2012 08:07

Ik heb alles uit het reglement herbekeken van XXX interim maar daar staat niets in over proefperiodes tijdens interim.
Ik ga het niet aan mijn hart laten komen. Wat zijn nu die 2 dagen... gewoon negeren en dan denk ik dat ze er meer last van gaan hebben :)
Mij kloten ze er niet mee. het is alleen belachelijk want wat winnen ze eraan?

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#6 , 22 feb 2012 17:17

Ik heb ondertussen de vakbond aangesproken want de reden waarom ik dit contract niet wou uitdoen is het feit dat deze job eigenlijk niet is wat ik ervan verwacht had in de eerste plaats. Maar vooral omdat ik niet geschikt ben voor deze job. Ze vragen redelijk wat computerkennis... kennis die bij mij redelijk beperkt is. ik kan een mail versturen en ontvangen (via Outlook) ik kan een gewone brief maken enz... de simpele zaken. Maar voor deze job is een grondige kennis van AS400 en van Lotus en van Excel zeker geen overbodige luxe plus nog de andere programma's die ik nog niet gebruikt had. Geen enkel van deze programma's waren gekend door mij. Dus zonder fouten werken was uitgesloten en daardoor voelde ik mij zeker de 2de dag ongelooflijk onzeker en begon ik aan alles te twijfelen. Verder denk ik alle symptomen van stress... iets waar ik nog nooit last van had.
Dus duidelijk niets voor mij. En aangezien het interimkantoor zei dat ik een eerste contract had van 4 dagen en verder niets wist. Voor de rest wist ik niets wat ze te beiden hadden.

Voor mij is het zeer duidelijk dat het nieuwe interimkantoor er alles aan wou doen om daar iemand te laten beginnen... ook al wou dat zeggen mij CV mooier te maken dan hij was. Ik ben er zeker van dat indien ze mijn cv zelf zouden gezien hebben ze wel vragen zouden gesteld hebben over mijn pc kennis.

Nu kreeg ik dus een aangetekende brief van het interim kantoor waarin staat dat ik mijn contract dus niet heb uitgedaan en dat ik geen enkele partij hiervan op de hoogte zou gebracht hebben. ze schrijven dat de onderneming hen op de hoogte bracht dat ik niet aanwezig was zonder toelating of rechtvaardiging...
En ik kan bewijzen dat ik zowel gemaild heb voor dag 3 dat ik het echt niet meer zag zitten en ze dus wel op de hoogte heb gebracht. Ik kan ook aantonen dat ze mij gebeld hebben vanuit het interimkantoor en dat ik het bedrijf ook op de hoogte heb gebracht de dag zelf.

Ze zeggen nu dat ze schade hebben geleden en de klant kwijt zijn en mij hiervoor verantwoordelijk achten. Maar ze hebben wel een job aangeboden die NIET bij mijn profiel paste en ze wisten dat godver goed ook daar ben ik zeker van.

Ze vragen een dat ik deze 2 dagen rechtvaardig? Hoe kan die nu rechtvaardigen? Ik heb gezegd dat dit geen job voor mij was en dat ik er mij zelf ziek in maakte... wat verwachten ze dan van mij want ik knap het niet goed?

Iemand een idee wat mij te wachten staat... zonder een preek te geven dat ik een contract had en deze moest respecteren... want er was idd een contract maar ik was duidelijk niet goed genoeg voor deze job en ik heb dat duidelijk willen maken zonder succes blijkbaar.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 22 feb 2012 18:35

Ik heb ondertussen de vakbond aangesproken want de reden waarom ik dit contract niet wou uitdoen is het feit dat deze job eigenlijk niet is wat ik ervan verwacht had in de eerste plaats. Maar vooral omdat ik niet geschikt ben voor deze job. Ze vragen redelijk wat computerkennis... kennis die bij mij redelijk beperkt is. ik kan een mail versturen en ontvangen (via Outlook) ik kan een gewone brief maken enz... de simpele zaken. Maar voor deze job is een grondige kennis van AS400 en van Lotus en van Excel zeker geen overbodige luxe plus nog de andere programma's die ik nog niet gebruikt had. Geen enkel van deze programma's waren gekend door mij. Dus zonder fouten werken was uitgesloten en daardoor voelde ik mij zeker de 2de dag ongelooflijk onzeker en begon ik aan alles te twijfelen. Verder denk ik alle symptomen van stress... iets waar ik nog nooit last van had.
Dus duidelijk niets voor mij. En aangezien het interimkantoor zei dat ik een eerste contract had van 4 dagen en verder niets wist. Voor de rest wist ik niets wat ze te beiden hadden.
Het is wettelijk niet aan jou om in de plaats van de werkgever te beslissen of je niet goed bent voor de job. Als jij denkt niet goed te zijn voor de job, moet je die nog altijd uitoefenen, zelfs al voer je die volgens jezelf slecht uit.

Je gaat immers een arbeidsovereenkomst aan waarin je belooft voor iemand te werken naar je beste vermogen, in ruil geeft hij je geld. Hij kan dus van jou eisen dat je werkt naar je beste vermogen, niks meer, maar ook niks minder. Dat wil dus zeggen dat niet alles wat je doet perfect in orde moet zijn, maar dat wil OOK zeggen dat jij daar moet blijven werken, zelfs al doe je het niet goed. In ruil voor je prestaties, hoe goed of slecht die ook zijn (zolang je maar je best doet), kan jij geld krijgen.

Beide partijen hebben dus hun verplichtingen, als ene die niet uitvoert kan je een schadevergoeding op je kop krijgen.
Voor mij is het zeer duidelijk dat het nieuwe interimkantoor er alles aan wou doen om daar iemand te laten beginnen... ook al wou dat zeggen mij CV mooier te maken dan hij was. Ik ben er zeker van dat indien ze mijn cv zelf zouden gezien hebben ze wel vragen zouden gesteld hebben over mijn pc kennis.
het is meestal de regel dat een interimkantoor de C4's doorgeeft aan het bedrijf. Dit doen ze gewoon al om zichzelf in te dekken. het zou me vreemd lijken dat dit niet zo zou zijn. Het is niet omdat jij enkele programma's niet kan, dat de werkgever bvb niet zou kunnen gezegd hebben: "we gaan het eens proberen, we hebben nu eenmaal dringend iemand nodig". Als jij twijfelt aan de selectiecapaciteiten van het interimkantoor, was het aan jou om VOOR het tekenen van het contract meer info te vragen.

Nu kreeg ik dus een aangetekende brief van het interim kantoor waarin staat dat ik mijn contract dus niet heb uitgedaan en dat ik geen enkele partij hiervan op de hoogte zou gebracht hebben. ze schrijven dat de onderneming hen op de hoogte bracht dat ik niet aanwezig was zonder toelating of rechtvaardiging...
En ik kan bewijzen dat ik zowel gemaild heb voor dag 3 dat ik het echt niet meer zag zitten en ze dus wel op de hoogte heb gebracht. Ik kan ook aantonen dat ze mij gebeld hebben vanuit het interimkantoor en dat ik het bedrijf ook op de hoogte heb gebracht de dag zelf.
't gaat over een standaardbrief wss. Ze hebben mss ongelijk over het feit dat je ze wél op de hoogte bracht, maar je had nog altijd geen geldige reden.
Ze zeggen nu dat ze schade hebben geleden en de klant kwijt zijn en mij hiervoor verantwoordelijk achten. Maar ze hebben wel een job aangeboden die NIET bij mijn profiel paste en ze wisten dat godver goed ook daar ben ik zeker van.
dat die job niet bij je profiel paste is hun probleem als je geen goed werk leverde. Het feit is echter dat jij eenzijdig besliste je niet aan een contract te houden. En dat levert hen schade op.
Ze vragen een dat ik deze 2 dagen rechtvaardig? Hoe kan die nu rechtvaardigen? Ik heb gezegd dat dit geen job voor mij was en dat ik er mij zelf ziek in maakte... wat verwachten ze dan van mij want ik knap het niet goed?
ze bieden je nog de kans om een rechtvaardiging te geven, weeral wss een stuk uit de standaardbrief. Je weet nooit dat je moeder overleden is, ... en dat ze dit niet doorgekregen zouden hebben.
Iemand een idee wat mij te wachten staat... zonder een preek te geven dat ik een contract had en deze moest respecteren... want er was idd een contract maar ik was duidelijk niet goed genoeg voor deze job en ik heb dat duidelijk willen maken zonder succes blijkbaar.
Kijk, in een contract zijn er 2 zaken:
- jij belooft te werken
- de werkgever belooft te betalen

Als jij van mening bent dat je plots niet meer moet werken, mag dan een werkgever volgende keer beslissen dat hij van dag op dag beslist dat hij je niet meer zal betalen? Als dat gebeurt, sta jij hier gegarandeerd zeker terug.

En ja, da's mss een preek. Maar wat verwacht je dan?

Wat je nu te wachten staat:
indien ze geen rechtvaardiging krijgen van jou die wettelijk correct is, hebben ze wettelijk het recht van jou een verbrekingsvergoeding te krijgen. Concreet wil dat zeggen dat jij hen 2 dagen het BRUTOloon zal moeten betalen (indien je normaal nog 2 dagen moest werken, maar dit niet gedaan hebt).

Als je bvb 10 euro per uur verdiende (bruto), dan zal je hen (bij 8-urendagen) 160 euro bruto moeten betalen. Strikt genomen kunnen ze dit niet afhouden van het loon dat ze je nog moeten betalen, maar de kans is groot dat ze dat zullen doen. Dan zal het resultaat zijn dat ze je 0 euro moeten betalen én dat ze nog een aantal euro's van jou tegoed hebben. Immers, ze betalen jou uit voor die 2 gewerkte dagen na afhouding RSZ en bedrijfsvoorheffing; De 2 gewerkte dagen zullen je dus minder opleveren dan de schadevergoeding die je misschien zal moeten betalen.

Ik hoop dat dit een (al bij al nog een goedkope) les is dat een contract nageleefd dient te worden en dat je niet eenzijdig mag beslissen om dat te negeren zelfs al denk je een goede reden te hebben om niet meer te komen werken.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#8 , 23 feb 2012 12:43

Ok dat begrijp ik volledig maar zoals ik al gezegd heb... om 12u30 belt het interim mij dat ik een gesprek heb om 14u en om 16u bellen ze terug om te zeggen dat mijn contract klaar ligt en ik direct mag beginnen. Ik heb niet eens echt de tijd gehad om meer vragen te stellen en de vragen die ik gesteld heb daar kreeg ik dit antwoord " sorry ik ga er pas donderdag voor de eerste keer naartoe, het is een nieuwe klant en dus ja moeten wij ook alles nog ontdekken"
Dus voor hen telde 1 zaak... daar binnen geraken op eenderd welke manier.

Ik vergelijk het met een kuisvrouw die zich inschrijft als poetshulp en ze wordt in een mortuarium aangenomen om mee lijken te wassen... kuisen is kuisen.

Ik was niet geschikt voor deze job omdat ik de kennis niet had en de magazijnier kon de kennis niet doorgeven zei hij (omdat hij zo snel mogelijk weg wou zijn en geen extra zorgen aan zijn hoofd wou)

Het interimkantoor heeft mij nog voordat ik moest beginnen gevraagd of ik nog ging of direct ging stoppen. Als ik effectief MOEST verder werken hadden ze dat kunnen zeggen. Ik deed dit zodat de klant snel iemand kon zoeken die wel paste. Ik deed dit echt enkel om goed te doen. Maar nu doen ze lastig.
Te begrijpen want de klant zal niet tevreden zijn... aangezien het interim waarschijnlijk mijn CV mooier gemaakt heeft dan dat hij was. Maar daarom moet ik toch niet boeten.

IK had het volgende kunnen doen; donderdag voormiddag mijn vrouw laten bellen... mijn man is ziek tot vrijdag..." opgelost en ik betaald :)
Maar nee dan is een mens eerlijk en dan krijgt hij dit. Wel ja moest dit ooit nog voorvallen, val ik ziek tot het contract uit is. Gedaan met vriendelijk te zijn en eerlijk.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 23 feb 2012 15:11

Ok dat begrijp ik volledig maar zoals ik al gezegd heb... om 12u30 belt het interim mij dat ik een gesprek heb om 14u en om 16u bellen ze terug om te zeggen dat mijn contract klaar ligt en ik direct mag beginnen. Ik heb niet eens echt de tijd gehad om meer vragen te stellen en de vragen die ik gesteld heb daar kreeg ik dit antwoord " sorry ik ga er pas donderdag voor de eerste keer naartoe, het is een nieuwe klant en dus ja moeten wij ook alles nog ontdekken"
Dus voor hen telde 1 zaak... daar binnen geraken op eenderd welke manier.
Als je staat op de info die je moet krijgen, dan werk je pas nadat je die info goed gekregen hebt. Gezien je tekent, ga je zonder meer akkoord om daar te gaan werken. ALTIJD oppassen als je tekent. Langs de andere kant snap ik niet wat het probleem is met te verdrinken in een job qua kennis (qua drukte is iets anders). Jij moet niet zorgen dat je je werk perfect kan, dat is voor de werkgever.
Ik vergelijk het met een kuisvrouw die zich inschrijft als poetshulp en ze wordt in een mortuarium aangenomen om mee lijken te wassen... kuisen is kuisen.
is een andere sector :p. Lijken wassen is trouwens niet kuisen, net zoals mensen wassen ook geen kuisen is. Of wil je dat ze plots in het ziekenhuis je met een zeemlap behandelen? :p
Ik was niet geschikt voor deze job omdat ik de kennis niet had en de magazijnier kon de kennis niet doorgeven zei hij (omdat hij zo snel mogelijk weg wou zijn en geen extra zorgen aan zijn hoofd wou)
tip: is geen zorg voor jou :)
Het interimkantoor heeft mij nog voordat ik moest beginnen gevraagd of ik nog ging of direct ging stoppen. Als ik effectief MOEST verder werken hadden ze dat kunnen zeggen. Ik deed dit zodat de klant snel iemand kon zoeken die wel paste. Ik deed dit echt enkel om goed te doen. Maar nu doen ze lastig.
Te begrijpen want de klant zal niet tevreden zijn... aangezien het interim waarschijnlijk mijn CV mooier gemaakt heeft dan dat hij was. Maar daarom moet ik toch niet boeten.
je verdraait het toch wel wat: zij kunnen perfect iemand zoeken terwijl jij daar bleef werken.

Interim zal NOOIT een CV veranderen. Verdenk je dat ze dat wél zouden gedaan hebben, contacteer dan dat bedrijf...
IK had het volgende kunnen doen; donderdag voormiddag mijn vrouw laten bellen... mijn man is ziek tot vrijdag..." opgelost en ik betaald :)
Maar nee dan is een mens eerlijk en dan krijgt hij dit. Wel ja moest dit ooit nog voorvallen, val ik ziek tot het contract uit is. Gedaan met vriendelijk te zijn en eerlijk.
dan ging je een ziekteattest moeten binnenbrengen, anders gingen ze je niet uitbetalen.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#10 , 28 feb 2012 13:49

Ze hebben de CV niet vervalst... ze hebben gewoon zaken laten we zeggen rooskleuriger gemaakt.
Bij computerkennis stond dat ik iedere dag wel op de pc zit voor mails te bekijken brieven te maken en de surfen.
Dat vertalen ze in zeer goede pc kennis.

Ik wil gewoon zeggen dat als het interim mij gevraagd had om te blijven tot ze iemand anders hadden gevonden dan had ik dat gedaan... niet dat het een verschil zou uitgemaakt hebben want het was ter vervanging van iemand die nog moest vertrekken. Het was niet zo dat als ik niet meer ging er niemand was. Anders had ik dat natuurlijk ook niet zo gedaan. Dat spreekt voor zich.

Maar bon, als ik nu ook maar het minste twijfel heb over een job dan ga ik het op voorhand zeggen. Ik wil dit niet opnieuw meemaken. Want tenslotte heb ik echt gedaan om goed te doen, maar zal het verkeerd aanpakt hebben. ben geen kenner in de materie. ik heb altijd voor hetzelfde bedrijf gewerkt in het verleden en ja aanpassen is dan iet altijd simpel.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”