Ontslagbrief wordt nachtmerrie!

Lu
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslagbrief wordt nachtmerrie!

#1 , 12 feb 2007 22:54

Opgelet bij het schrijven van je ontslagbrief!

Ik heb mijn ontslagbrief opgesteld zonder de wettelijke opzeggingstermijn te vermelden en wordt nu door mijn oude werkgever in gebreke gesteld om een bedrag te betalen gelijk aan 4,5 maanden bruttoloon.

Je ontslagbrief schrijven wordt nu een huzarenstukje want iedere fout kan aanleiding geven tot schadevergoedingen.

In mijn geval heb ik geschreven : dat de opzeggingstermijn ingaat op de eerste van de volgende maand. Ik stel voor geen opzeggingstermijn te doen en diezelfde eerste dag van volgende maand de samenwerking te be?indigen. Graag ging ik daarover in overleg.

Resultaat : Enkele dagen na de ontvangst van mijn ontslagbrief, nog voor het einde van de maand, werd ik 's ochtends opgewacht en mocht sleutels en toegangsbadges afgeven. Ik werd de toegang geweigerd en kreeg een brief waarin mijn ontslag als nietig wordt beschouwd. Op basis van artikel 37$1 van de Wet betreffende de Arbeidsovereenkomsten van 3 juli 1978 waarin de opzegging op straffe van nietigheid begin en de duur van de opzegtermijn dient te vermelden. En op basis van Artikel 82?3 van dezelfde wet wordt dan een verbrekingsvergoeding ge?ist ten belope van 4,5 maanden. Dit komt netto neer op 8 maanden zonder loon.

Dit lijkt onwaarschijnlijk maar het kan. En het is een blijkbaar een nieuw speelgoedje voor wergevers die je vertrek niet kunnen verkroppen.
Voor de duidelijkheid ik heb mijn werkgever geen strobreed in de weg gelegd en alle collega's die ooit van mijn dienst vertrokken mochten allemaal onmiddelijk weg zonder schadevergoeding.

Dan ga je juridisch advies inwinnen en blijkt dat de werkgever hier volledig gelijk kan halen. Uitspraken door het Hof van Cassatie blijken deze handelswijze te ondersteunen.

De vakbond kan op dit ogenblik niets beter verzinnen dan over de grootte van het bedrag te onderhandelen en te proberen het ge?iste bedrag te reduceren tot de helft.

Intussen heb ik een aantal andere gevallen gehoord die ook tot deze procedure leiden :
* De vermelding 'de wettelijke opzeggingstermijn' is niet voldoende. Deze moet uitgedrukt zijn in maanden.
* Als je opzeggingstermijn te lang is loop je hetzelde risico. Iemand die maximaal 4,5 maanden opzeg dient te doen en schrijft 5 maanden te willen doen kan even vrolijk voor de rechter gedaagd worden.

Wees gewaarschuwd en probeer niet te prutsen met opzeggingstermijnen dat kan je dezer dagen duur te staan komen.

Als iemand nog nuttige adviezen heeft voor mij zou dat fijn zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
flyer
Berichten: 23

#2 , 13 feb 2007 09:20

als het ontslag nietig is, dan is er toch geen ontslag geweest en loopt de arbeidsovereenkomst toch gewoon door. Het lijkt mij of de werkgever nu ontslag gegeven heeft en hij een verbreking moet betalen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”