voorstel nieuw contract 2012 met overname ancienniteit

nadia 1600
Topic Starter
Berichten: 13

voorstel nieuw contract 2012 met overname ancienniteit

#1 , 12 feb 2012 12:46

Ik werk sinds 1998 in een firma in Brussel. Wegens een soort van reorganisatie, werd mij een andere functie aangeboden in Gent bij het moederbedrijf. Er zal een nieuw contract opgemaakt worden waardoor mijn nieuwe werkgever de moederfirma is, maar met overname van mijn loon, ancienniteit en andere voordelen.

Indien er ontslag wordt gegeven, val ik dan onder de nieuwe regeling van opzeggingstermijn voor contracten afgesloten vanaf 01-01-2012 of blijft hierbij de oude regeling van toepassing?
Alvast bedankt

Nadia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nadia 1600
Topic Starter
Berichten: 13

#2 , 12 feb 2012 16:14

Kleine opmerking ivm mijn vraag. Stel dat deze nieuwe job mij niet aanstaat, en ik mijn ontslag wil geven , dat de opzeggingstermijn niet langer 3 maanden is, maar onmiddellijk 4.5 maanden, gezien mijn ancienniteit van +14 jaar? (bediendencontract met jaarloon < € 31K)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 feb 2012 20:32

wat is de relatie tussen het moederbedrijf en het bedrijf waar je nu werkt. Is de functie volledig vergelijkbaar en zijn de firma's onderling, behalve het financiele, sterk met elkaar verbonden.

Reclame

nadia 1600
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 14 feb 2012 09:04

De Brusselse firma is 100% dochter van het Gentse moederbedrijf. De activiteiten zijn volledig gelijkaardig en naast het financiele, sterk met elkaar verbonden.
Mijn nieuwe job is een overkoepelende controlefunctie voor alle Belgische filialen, terwijl dit vroeger beperkt bleef tot de boekhouding van Brussel.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 14 feb 2012 10:25

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven. § 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 EUR, bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn......§ 3. Wanneer het jaarlijks loon 16 100 EUR, overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter....Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, mag de opzeggingstermijn niet langer zijn dan vier en een halve maand indien het jaarlijks loon hoger is dan 16 100 EUR zonder 32 200 EUR te overschrijden...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten)

De bedragen dienen geïndexeerd door vermenigvuldiging met 1,9544569 in 2012(B.S.22/11/2011).

‘Er zal een nieuw contract opgemaakt worden...maar met overname van mijn loon, ancienniteit en andere voordelen’

Uw nieuw contract valt dan onder toepassing van de op dat ogenblik geldende WETGEVING. Het Belgisch Staatsblad publiceerde geen wijziging van voornoemd art.82 na 15 december 2011.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 feb 2012 20:45

Ik werk sinds 1998 in een firma in Brussel. Wegens een soort van reorganisatie, werd mij een andere functie aangeboden in Gent bij het moederbedrijf. Er zal een nieuw contract opgemaakt worden waardoor mijn nieuwe werkgever de moederfirma is, maar met overname van mijn loon, ancienniteit en andere voordelen.

Indien er ontslag wordt gegeven, val ik dan onder de nieuwe regeling van opzeggingstermijn voor contracten afgesloten vanaf 01-01-2012 of blijft hierbij de oude regeling van toepassing?
Alvast bedankt

Nadia
als de rechter de 2 contracten als behorende tot dezelfde juridische entiteit beschouwt, zullen het nog de oude reglementen zijn die tellen. Anders de nieuwe.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”