Reden voor verbreken van contract TIJDENS opzeggingstermijn

renolex
Topic Starter
Berichten: 3

Reden voor verbreken van contract TIJDENS opzeggingstermijn

#1 , 12 feb 2007 14:33

Hallo,

Ik werk(te) als Chauffeur. Op de eerste dag van mijn werkhervatting (na een periode van 4weken ziekte) heeft de wergever mij ontslagen omdat er geen vrachtwagen meer beschikbaar was.

Na 2 dagen (in de opzegtermijn) belt hij om te zeggen dat ik de dag erop moet rijden want er is iemand in verlof.
Ik meld dat ik dan geen vervoer heb om naar de vrachtwagen te rijden.
Hij zegt dat hij mij terug zal bellen.

Ik krijg die middag een dringende oproep (niets te maken met het werk) en bel naar mijn wergever en laat op het antwoordapparaat een bericht na dat ik geen oplossing heb voor mijn vervoersprobleem. (normaal krijg ik de vrachtwagen mee naar huis maar nu stond hij +-30km verder, is watver tevoet of met de fiets :roll: )

Ik vertrek en vergeet mijn gsm thuis. (gebeurt wel vaker want ik ben echt geen gsmmens)

Om 12u 'snachts kom ik terug thuis en merkt dat mij werkgever een ber. heeft ingesproken met de vraag om hem te bellen.
Natuurlijk heb ik dat om 12u 'snachts NIET gedaan.

De dag nadien krijg ik een aangetekende brief dat de arbeidsovereenkomst verbroken wordt wegens dringende redenen.
Er wordt in gemeld dat ik niet bereikbaar ben op mijn gsm, de gsm van mijn vrouw en de huistelefoon en dat ik werk weiger.

Ook wordt er gezegd dat ik geweigerd heb om naar een afspraak te gaan van een bedrijfarts.
Ik weet van geen afspraak want ik ben niets op papier ontvangen over een plaats en datum van een afspraak. Ook mondeling is er niets conreet daarover gezegd.

Men kan mij toch niet verplichten om bereikbaar te zijn op mijn privegsm of huistelefoon of laat staan de gsm van mijn vrouw?

Kan men dit gebruiken om de arbeidovereenkomst te verbreken om dwingende redenen?

De gsm van het werk heb ik moeten inleveren bij het begin van mijn
ziekte.

En het feit dat ik niet naar de bedrijfdokter ben geweest wordt ook als reden gebruikt.

Ik kan toch niet naar een afspraak gaan waar ik niets van weet?

Heeft er iemand een idee wat ik hiermee aanmoet?

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 14 feb 2007 15:12

Ik ga ervan uit dat u een arbeidsovereenkomst als arbeider had voor onbepaalde duur.

?Art.35.Elke partij kan de overeenkomst zonder opzegging of v??r het verstrijken van de termijn be?indigen om een dringende reden die aan het oordeel van de RECHTER wordt overgelaten en onverminderd alle eventuele schadeloosstellingen.Onder dringende reden wordt verstaan de ernstige tekortkoming die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt...De partij die een dringende reden inroept, dient hiervan het bewijs te leveren...?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Over de gegrondheid van het ontslag om dringende reden zal de rechter dus oordelen.
Tijdens uw opzegtermijn bleef u onderworpen aan alle verplichtingen van uw arbeidsovereenkomst.U diende dus te werken tenzij uw werkgever u daarvan onthief.
Tenzij anders overeengekomen is een werknemer niet verplicht telefonisch bereikbaar te zijn.
Indien er geen schorsing was van de arbeidsovereenkomst wegens ziekte,dan kon er daarop ook geen controle zijn van een bedrijfsarts,krachtens art.31 Arbeidsovereenkomstenwet.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”