klanten ronselen

goldfinger
Topic Starter
Berichten: 76

klanten ronselen

#1 , 07 feb 2012 09:16

Wij zijn een klein (arbeiders) bedrijf met maar enkele werknemers. Nu is er één man die als zelfstandige wilt beginnen. Daar hebben wij alle begrip voor, iedereen mag van ons proberen om zichzelf te verbeteren en willen dat ook niet in de weg staan. Nu zijn we teweten gekomen dat hij klanten ronselt in onze zaak. Briefjes met zijn gegevens deelt hij kwistig uit. Kan dit zomaar?

Alvast bedankt!

Misschien is dit het verkeerde subforum. Ik zal het bericht ook in "andere" posten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 feb 2012 11:15

In welke tak wil hij zelfstandige worden? Is het in dezelfde brache als die waarin jij zelf bezig bent of een totaal andere branche?
Dan denk ik niet dat hiertegen enige wettelijke bezwaren zijn. Hij zou het ook gewoon mondelings kunnen zeggen tijdens de werkuren.
Indien in dezelfde bedijfstak, is het natuurlijk een heel andere zaak, en kan je dit als bedrijfsleider weigeren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2012 11:16

Staat er een concurrentiebeding in zijn arbeidscontract of staat er iets in het arbeidsreglement daaromtrent? Indien niet, kan je er weinig tegen doen, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2012 11:18

Indien in dezelfde bedijfstak, is het natuurlijk een heel andere zaak, en kan je dit als bedrijfsleider weigeren.
Op basis waarvan? Dan moet er een concurrentiebeding getekend zijn door de werknemer in kwestie. Als dit niet gebeurd is, is de werknemer vrij om zijn gegevens te bezorgen aan wie hij wil, en werk aan te nemen van wie hij wil. Ook van klanten van zijn voormalige werkgever.

Maar uiteraard: zolang deze persoon in dienst is, kan de werkgever wel verbieden om zijn gegevens tijdens de werkuren aan klanten door te geven. Buiten de werkuren is de werknemer vrij te doen wat hij wil.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

goldfinger
Topic Starter
Berichten: 76

#5 , 07 feb 2012 14:28

Man in kwestie wilt wel degelijk in dezelfde branche een bedrijf opstarten.
In het arbeidsreglement staat wel dat "Tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst moet de werknemer zich onthouden van elke concurrerende activiteit. Bovendien is het de werknemer verboden zowel tijdens de uitvoering als na de beeindiging van de arbeidsovereenkomst aan concurrende ondernemingen gegevens of documenten te bezorgen of voor eigen activiteit te gebruiken die de onderneming schade kunnen toebrengen."

Dekt dat de lading in ons geval?

goldfinger
Topic Starter
Berichten: 76

#6 , 07 feb 2012 14:30

Indien in dezelfde bedijfstak, is het natuurlijk een heel andere zaak, en kan je dit als bedrijfsleider weigeren.
Op basis waarvan? Dan moet er een concurrentiebeding getekend zijn door de werknemer in kwestie. Als dit niet gebeurd is, is de werknemer vrij om zijn gegevens te bezorgen aan wie hij wil, en werk aan te nemen van wie hij wil. Ook van klanten van zijn voormalige werkgever.

Maar uiteraard: zolang deze persoon in dienst is, kan de werkgever wel verbieden om zijn gegevens tijdens de werkuren aan klanten door te geven. Buiten de werkuren is de werknemer vrij te doen wat hij wil.

Is daar een bv een wettekst van?

xena

#7 , 07 feb 2012 14:31

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 17. De werknemer is verplicht :
1° zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten, op tijd, plaats en wijze zoals is overeengekomen;

klanten ronselen voor een eigen zaak behoort niet tot de uitvoering van de arbeidsovereenkomst , best is de werknemer per aangetekend schrijven verwittigen (met de mogelijke sanctie)

xena

#8 , 07 feb 2012 14:40

Indien in dezelfde bedijfstak, is het natuurlijk een heel andere zaak, en kan je dit als bedrijfsleider weigeren.
Op basis waarvan? Dan moet er een concurrentiebeding getekend zijn door de werknemer in kwestie. Als dit niet gebeurd is, is de werknemer vrij om zijn gegevens te bezorgen aan wie hij wil, en werk aan te nemen van wie hij wil. Ook van klanten van zijn voormalige werkgever.

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
art 20 , 3° zowel gedurende de overeenkomst als na het beëindigen daarvan, zich ervan te onthouden
b) daden van oneerlijke concurrentie te verrichten of daaraan mede te werken;


toch even meegeven aangezien de werknemer nog in dienst is
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.as ... utoAncher6" onclick="window.open(this.href);return false;
Concurrentiebeding
Het gaat om een beding waarbij de werknemer zich ertoe verbindt om, bij zijn vertrek uit de onderneming...............................................;;

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 07 feb 2012 14:57

Dat lijkt mij al een reden voor ontslag om dringende redenen. En verder mag de werknemer best een eigen bedrijf oprichten, en werkzaam zijn in dezelfde sector, maar moet dat wel op een "eerlijke" wijze doen. Het is niet omdat er geen anticoncurrentiebeding is opgenomen in de arbeidsovereenkomst dat de ex-werknemer zomaar kan doen wat hij wil. Jullie klanten systematisch aanspreken lijkt mij een vorm van oneerlijke concurrentie. En daartegen kan je een vordering instellen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 feb 2012 15:52

Man in kwestie wilt wel degelijk in dezelfde branche een bedrijf opstarten.
In het arbeidsreglement staat wel dat "Tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst moet de werknemer zich onthouden van elke concurrerende activiteit. Bovendien is het de werknemer verboden zowel tijdens de uitvoering als na de beeindiging van de arbeidsovereenkomst aan concurrende ondernemingen gegevens of documenten te bezorgen of voor eigen activiteit te gebruiken die de onderneming schade kunnen toebrengen."

Dekt dat de lading in ons geval?
Indien je kan aantonen dat uw werknemer uw klantenbestand aanspreekt voor zijn eigen zaak, dan schaadt hij weldegelijk bovenstaande clausule. (Hij gebruikt gegevens van jullie voor de eigen activiteit, die jullie uiteraard schade toebrengt, aangezien jullie die klanten verliezen).

Je zal wel moeten bewijzen dat die klanten niet uit eigen beweging jullie "concurrent" gaan opzoeken zijn, maar dat jullie ex-werknemer weldegelijk zelf contact met de klanten heeft gezocht. Het staat uw ex-werknemer immers nog altijd vrij (tenzij er nog andere clausules in het arbeidscontract / reglement staan) om een eigen zaak, zelfs in dezelfde branche, te beginnen. En als hij dan toevallig een ex-klant van jullie heeft, is daar niets mis mee. Als hij deze echter zelf "geronseld" heeft, is er wel iets mis mee...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

goldfinger
Topic Starter
Berichten: 76

#11 , 09 feb 2012 14:20

Zoals vaak is het moeilijk om dat te bewijzen. Getuigen die hebben gezien hoe hij zijn gegevens aan mensen geeft zijn er wel...
Bedankt aan allen voor de moeite!!

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 09 feb 2012 16:20

Deurwaarder een vaststelling laten doen. Dus deurwaarder is de klant die door hem moet overgehaald worden om met hem en niet met het bedrijf waar hij werkt in zee te gaan.

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#13 , 14 feb 2012 14:11

Heel simpel: geef deze persoon een schriftelijke verwitting dat hij zich moet onthouden van het ronselen van klanten. Indien hij dan nog doordoet, zijn er ongetwijfeld onder je klanten mensen die getuige willen/kunnen zijn. Of je hierom ontslag om dwingende redenen kan inroepen: misschien wel, dat bespreek je best met een advocaat. Maar ik zou gewoon een verwitting geven per aangetekend schrijven, er van uitgaand dat een mondelinge verwittiging niet geholpen heeft.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”