Interim opzeggen proefperiode

peterant
Topic Starter
Berichten: 4

Interim opzeggen proefperiode

#1 , 06 feb 2012 21:23

Hallo,

Sinds 6januari werkloos en sindsdien uitkeringsgerechtigd. Nu heb ik er 1dag interimarbeid opzitten. De proefperiode is 3dagen en het contract is 3maand. Nu omdat ik er geen goed gevoel bij heb en toch wel makkelijk ander werk in mijn sector kan vinden, wil ik mijn interimcontract verbreken in proeftijd, want anders zit ik er 3maanden aan vast.

De vraag:
-Hoe doe ik dat het beste?
-Als ik dit doe, heb ik dan nog steeds recht op werkloosheidsuitkering om die dagen/weken te vullen tot mijn volgend werk?

Groeten,

Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 feb 2012 11:50

- hoe je dat doet: ofwel in onderling overleg (op papier) ofwel via aangetekende zending. Als je met weekcontracten werkt, teken je best gewoon geen contracten meer (zie verder) en is het zo afgelopen.
- als je zelf verantwoordelijk bent voor je ontslag, heb je geen recht op werkloosheid. Als je dus je AO stopzet in de proefperiode, heb je geen recht. Weiger je om een nieuw contract te tekenen, dan ben je niet verantwoordelijk voor je ontslag, maar kan je wel als werkweigeraar beschouwd worden als de RVA dit zou horen (weinig waarschijnlijk, maar het kan).

Het zou me eerlijk geezgd verbazen dat jij een cotnract hebt van 3 maand.

xena

#3 , 07 feb 2012 14:51

interimwet 24/7/1987
Art. 5. Behoudens strijdige overeenkomst worden de eerste drie arbeidsdagen als proeftijd beschouwd. Tot bij het verstrijken van die tijdsduur mag ieder van de partijen de overeenkomst beëindigen, zonder opzegging noch vergoeding.

kb 25/11/1991
Afdeling 1. - Onvrijwillig zonder arbeid en zonder loon zijn.

Art. 44. Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.



maar zoals jpv vermeld contract van 3 maanden ??? geloof ik toch ook niet en mogelijk wordt je een vrijwillige werkloze voor de rva

Reclame

peterant
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 07 feb 2012 22:44

inderdaad, jullie hebben alle 2gelijk :).
Heb het nagekeken. Ik krijg weekcontracten, en na 3maand een vast contract.

Bedankt voor jullie antwoord!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”