Sollicitatieverlof per week gewerkt, of per gestarte week?

Monepok
Topic Starter
Berichten: 1

Sollicitatieverlof per week gewerkt, of per gestarte week?

#1 , 02 feb 2012 08:33

Hallo,

ik heb mijn opzeg gegeven die leidt tot een 6 weken opzegtermijn. Deze is gestart op woensdag 1 februari, en loopt tot dinsdag 13 maart. Ik vroeg mij af hoe het werkt met sollicitatieverlof. Ik weet dat je per week recht hebt op 1 dag (of twee halve dagen) sollicitatieverlof, maar wat verstaan we onder 'per week'.

Mag ik elke week waarin een of meerdere opzegdagen zitten een dag sollicitatieverlof nemen (dus startende de week van de opzeg met 3 dagen opzegperiode, en ook de laatste week (waarin slechts 2 dagen opzegperiode zitten))? Of geldt een dag sollicitatieverlof per 5 werkdagen in de opzegperiode?

Wat in geval van verlof tijdens deze opzegperiode?

alvast bedankt voor uw feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 feb 2012 20:46

het recht is pro rata. Werk je bvb 2 dagen per week (stel: 16/40e), dan heb je recht op 16/40 uur per week verlof. In de praktijk zal het dus per lopende week 1 volle dag sollicitatieverlof zijn, tenzij je wil spelen met uren.

Een opzeg die leidt tot een opzegtermijn van 6 weken is in de meeste sectoren onbestaande (toch qua principe). Wat is je loon & je statuut (bediende/arbeider)?

Hou er ook rekeneing mee dat, als je reeds een nieuwe arbeidsovereenkomst getekend hebt en de werkgever daarvan op de hoogte is, je het recht op solliciatieverlof kwijt kan spelen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”