IBO afgelopen

Jerommeke
Topic Starter
Berichten: 80

IBO afgelopen

#1 , 01 feb 2012 21:15

Voor zover ik wist, heeft een werkgever i.v.m. een IBO contract, ook een aanwervingsplicht ná de opleiding.
Ik had graag willen weten, of de werkgever na deze opleiding kan beslissen, om een eind te maken aan het contract, of beter gezegd niet in dienst nemen van de werknemer, omwille van de (loon)kosten, die hem te hoog gaan uitkomen?.
Kan zoiets wettelijk, of wat kan een werknemer doen in zo'n geval?.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 01 feb 2012 23:17

bij een ibo zijn er 3 partijen , de werkgever de werknemer en de vdab
u kan zich dan ook best onmiddellijk wenden tot de vdab

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 feb 2012 13:26

Voor zover ik wist, heeft een werkgever i.v.m. een IBO contract, ook een aanwervingsplicht ná de opleiding.
Ik had graag willen weten, of de werkgever na deze opleiding kan beslissen, om een eind te maken aan het contract, of beter gezegd niet in dienst nemen van de werknemer, omwille van de (loon)kosten, die hem te hoog gaan uitkomen?.
Kan zoiets wettelijk, of wat kan een werknemer doen in zo'n geval?.
dat kan, mits betaling van het loon voor die maanden :p.

Wil de werkgever de IBO stopzetten rond het einde van de IBO, dan dient hij hiervoor een goeie reden te hebben, die de VDAB bevestigt. Hoge loonkost is geen zo'n reden.

Reclame

Jerommeke
Topic Starter
Berichten: 80

#4 , 02 feb 2012 21:51

Thanks xena en JPV.
Het probleem is ontstaan na een werkongeval.
De persoon zijn voet werd gekneld, maar heeft daar mee doorgewerkt.
Pas thuis heeft hij de wonde laten verzorgen, maar de dag daarna moest hij een dokter raadplegen, omdat de voet gezwollen was en niet goed kon lopen.
Er zijn geen papieren van werkongeval bij te pas gekomen van de werkgever uit, en hij is 2 dagen moeten thuisblijven.
Dat was er te veel aan, ze noemen het profiteren van de situatie.
Het IBO contract loopt volgende week teneinde, en alle evaluaties met/door VDAB waren positief.
Ben dus wel benieuwd, of men hier zo mee kan wegkomen.

Jerommeke
Topic Starter
Berichten: 80

#5 , 15 feb 2012 22:31

Om er dan een draai aan te geven, heeft men onbekwaam op zijn (ontslag)papier geschreven.
Dit terwijl iedere beoordeling positief opgetekend is door zowel werkgever, als VDAB.
VDAB speelt het spelletje dus gewoon mee.

Jammer dat men jonge mensen zo gebruikt, i.p.v. een degelijke opleiding te geven. :roll:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 feb 2012 07:15

(eventueel aangetekend) protesteren tegen de beslissing van de VDAB en een uitgebreide motivatie van de beoordeling vragen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”