9,5 jaar contract bepaalde duur!

kruimel
Topic Starter
Berichten: 11

9,5 jaar contract bepaalde duur!

#1 , 27 jan 2012 15:45

31/12/2012 loopt mijn contract bepaalde duur af. Ik werk sinds aug 2002 op dezelfde plaats.
3 x met een contract bepaalde duur, 1 keer 1 jaar, nog een keer anderhalf jaar en het laatste is 6 jaar.
Dit omwille van het feit dat de functie legislatuurgebonden (soort politiek medewerker) is.

Maar mijn vraag is nu, stel dat er geen verlenging komt wat ik pas zeer laattijdig kan weten, kan het zijn dat ik plots zonder werk zit!
Ik kan niet echt tijdig uitkijken naar ander werk, omdat er veel kan veranderen en niet te voorspellen is en ik ook graag zou verderwerken waar ik nu werk.
Kan ik stellen dat mijn contract automatisch een contract ONbepaalde duur is geworden of kan dat niet?
Kan ik aanspraak maken op 6 maanden opzegvergoeding?
Niet dat ik hier zozeer op uit ben, maar als ik plots overvallen wordt met werkloosheid, zou ik toch graag iets willen om op terug te vallen.

Alvast bedankt, oja, mijn bruto maandloon zit rond de 3200 euro, mocht het uitmaken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 27 jan 2012 17:40

waren het contracten die elkaar onmiddellijk opvolgden of zat er een dag(en) tussen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 jan 2012 20:28

maakt niks uit, het gaat om legislatuurgebonden contracten. Dan is het toegelaten om opeenvolgende contracten van bepaalde duur te geven zonder limiet erop.

Als je verderwerkt waar je nu werkt NA een contract bepaalde duur zonder een nieuw te tekenen, is er onmiddelijk een contract van onbepaalde duur, anders niet.

Reclame

xena

#4 , 28 jan 2012 03:27

maakt niks uit, het gaat om legislatuurgebonden contracten. Dan is het toegelaten om opeenvolgende contracten van bepaalde duur te geven zonder limiet erop.
had al schrik dat zoiets mogelijk was , geef eens een link naar die regelgeving

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 jan 2012 07:47

Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten Art. 10

Wanneer de partijen verscheidene opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor een bepaalde tijd hebben afgesloten zonder dat er een onderbreking is, toe te schrijven aan de werknemer, worden zij verondersteld een overeenkomst voor onbepaalde tijd te hebben aangegaan, behalve wanneer de werkgever het bewijs levert dat deze overeenkomsten gerechtvaardigd waren wegens de aard van het werk of wegens andere wettige redenen.

kruimel
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 30 jan 2012 11:03

Neen, er zit nergens een onderbreking tussen...
Dus er is heel zeker geen kans dat ik een opzeg zou mogen doen of een vergoeding kan eisen, want ik heb die regeling ook wel gelezen, maar wist niet of dat zo te interpreten was. Zijn er reeds gekende precedenten?

Dat vind ik een moeilijke situatie. Ik zou graag blijven, maar ik kan daar niet zeker van zijn.
Dus als het niet goed uitdraait voor mij, moet ik bijna zeker gaan doppen terwijl ik daar wel allergisch voor ben.
Ik kan dus beter sowieso uitkijken voor ander werk?

kruimel
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 02 feb 2012 10:43

Heb ik wel recht op sollicitatieverlof of niet? Zo ja, wanneer gaat dat dan in?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 02 feb 2012 12:45

sollicitatieverlof kan je enkel krijgen indien je ontslagen wordt, niet indien er dreiging is dat je contract niet verlen gd wordt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”