Ontslag gekregen

Per
Topic Starter
Berichten: 6

Ontslag gekregen

#1 , 27 jan 2012 14:53

Hallo,

ik ben een bediende . Werk reeds 4 jaar voor een bedrijf, maar wegens economische omstandigheden, moet er bezuinigd worden en ben ik bij de pechvogels...

In de brief die hij me wou laten tekenen, stond droogweg opzeg = 3 maanden en aanvangsdatum van opzeg 31/01/2012. Aangezien mijn loon voldoende hoog ligt, zou ik volgens Claeys meer dan 5,3 maanden hebben. Op welke manier kan ik deze opzegtermijn het best betwisten? Via mail, aangetekend schrijven?

De aangetekende verzending van m'n werkgever is vandaag vertrokken, nu lees ik soms dat het 3 werkdagen na verzending is, soms de dag volgend op de ontvangst... Dus welke is het nu?

De aangetekende zending wordt vandaag opgestuurd, en maandag gaat de post waarschijnlijk staken, dus zal ik de brief dinsdag krijgen, dit wil zeggen dat het dan al 1 februari is en bijgevolg mijn opzeg zou ingaan op 1 maart, of is het anders?
Laatst gewijzigd door Per op 28 jan 2012 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 27 jan 2012 17:58


De aangetekende verzending van m'n werkgever is vandaag vertrokken, nu lees ik soms dat het 3 werkdagen na verzending is, soms de dag volgend op de ontvangst... Dus welke is het nu?

De aangetekende zending wordt vandaag opgestuurd, en maandag gaat de post waarschijnlijk staken, dus zal ik de brief dinsdag krijgen, dit wil zeggen dat het dan al 1 februari is en bijgevolg mijn opzeg zou ingaan op 1 maart, of is het anders?
belangrijk om weten is of het zal gaan om een verbreking of een ontslag met een te presteren opzeggingstermijn , indien het geen verbreking is en de ontslagbrief te laat is verstuurd om de opzeggingsperiode op 1 februari te laten ingaan gaat het om een rechtsgeldige opzegging enkel gaat dan de opzeggingstermijn in op de eerst nuttige dag zijnde 1 maart

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 jan 2012 20:24

In de veronderstelling van een ontslag:
verzending: vrijdag.
ontvangst: derde werkdag na vrijdag = dinsdag (zaterdag is een werkdag)
begin opzeg: woensdag 1 februari

Reclame

Per
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 28 jan 2012 20:47

@ xena - JPV : het gaat over ontslag met een nog te presteren opzegperiode... Moet er geen reden gehouden worden met de staking? Gesteld dat er gestaakt wordt, en dit op voorhand voldoende bekend gemaakt is, dan moet je als bediende toch ook alle maatregelen nemen om op je werk te geraken? Ik zou het dan toch ook logisch vinden, dat bij een ontslagbrief deze dan ook (uit voorzienigheid) een dag eerder wordt gepost? Ik lees zelfs mbt tot mijn krantenabonnement, dat ze zich verontschuldigen voor zowel maandag als dinsdag dat er mogelijks geen krant komt... Wat indien de brief pas de eerste keer wordt aangeboden op woensdag?

2de vraag die nog steeds onbeantwoord is, hoe kan ik het best de opzegduur maximaliseren, ik wil formule claeys als opzegperiode zodat ik de tijd krijg om een evenwaardige job te kunnen vinden? Aangetekend of per mail? Mondeling niet mogelijk, omdat de baas inmiddels reeds in het buitenland is voor +/-14 dagen...

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 29 jan 2012 14:37

“Art.81..§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven.§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 EUR, bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn...§ 3. Wanneer het jaarlijks loon 16 100 EUR overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.131...Jaarlijkse indexering van de bedragen = Belgisch Staatsblad 22 november 2011= x 137,49 / (185,9x0,51362xo,736756) = x 1,9544569” (3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Aldus wordt 16100 x 1,9544569 = 31467.

‘Werk reeds 4 jaar voor een bedrijf...Aangezien mijn loon voldoende hoog ligt, zou ik volgens Claeys meer dan 4,5 maanden hebben‘

Indien uw jaarloon > 31467 euro,worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst,wat KAN gebeuren op basis van formule Claeys...

“Art.53bis.Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :...2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 29 jan 2012 19:58

@ xena - JPV : het gaat over ontslag met een nog te presteren opzegperiode... Moet er geen reden gehouden worden met de staking? Gesteld dat er gestaakt wordt, en dit op voorhand voldoende bekend gemaakt is, dan moet je als bediende toch ook alle maatregelen nemen om op je werk te geraken? Ik zou het dan toch ook logisch vinden, dat bij een ontslagbrief deze dan ook (uit voorzienigheid) een dag eerder wordt gepost? Ik lees zelfs mbt tot mijn krantenabonnement, dat ze zich verontschuldigen voor zowel maandag als dinsdag dat er mogelijks geen krant komt... Wat indien de brief pas de eerste keer wordt aangeboden op woensdag?

2de vraag die nog steeds onbeantwoord is, hoe kan ik het best de opzegduur maximaliseren, ik wil formule claeys als opzegperiode zodat ik de tijd krijg om een evenwaardige job te kunnen vinden? Aangetekend of per mail? Mondeling niet mogelijk, omdat de baas inmiddels reeds in het buitenland is voor +/-14 dagen...
1) met staking moet geen rekening gehouden worden. Staking en andere onvoorziene omstandigheden (winter, ...) zitten in die 3 dagen berekend. Tenzij je misschien uiterst uitzonderlijke omstandigheden zou kunenn pleiten (overstroming, ...) én de werkgever daarvan nét express gebruik van maakt, zal je geen punt halen bij een rechter (zou dan misbruik van ontslagrecht kunnen zijn).
2) antwoorden op de brief dat je formule claeys wil toegepast zien (kan perfect via mail als jullie regelmatig zo mailden vroeger). Indien geen reactie: aangetekend nogmaals doen en dreigen met inroepen van de rechtbank. Indien nog geen reactie: rechtbank laten oordelen.

Per
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 29 jan 2012 22:41

xena, j.demoor en JPV : alvast hartelijk dank voor jullie inbreng! Ik weet voorlopig wat te doen!

Dikke merci!

Per

Per
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 29 jan 2012 23:41

Bijkomend vraagje : mijn werkgever had donderdag (26/01/2012) al laten weten dat ik ontslagen ging worden. Ik heb intussen voor dinsdag (31/01/2012) reeds een sollicitatiegesprek gepland, kan ik hiervoor reeds sollicitatieverlof nemen? Ik heb donderdag (26/01/2012) geen document willen ondertekenen, maar weet dat de aangetekende zending op komst is, dus officieel ben ik niet op de hoogte... En meer specifiek omdat de opzeg pas op 01/02/2012 ingaat en de sollicitatie op 31/01/2012 is...

2de vraag, weet iemand hoe het zit met afrondingen van formule claeys, indien hiervoor zoals in post 1 de opzeg 5,3 maanden is, is dit dan 5 maanden en 9 dagen of wordt dit automatisch afgerond naar 5 maanden?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”