Pensioen

Genabe
Topic Starter
Berichten: 4

Pensioen

#1 , 27 jan 2012 11:38

Meerde mensen zijn beginnen werken op hun 14 jaar.
De wet zegt dat men minsten 40 jaar moet gewerkt hebben maar wel 62 jaar moet zijn.
Dit laatste is toch zuivere discriminatie want als men maar op 62 jaar op pensioen mag en al werkt van zijn 14 jaar heeft men toch 48 jaar gewerkt og 8 jaar te veel
Is dat geen werk voor de raad van state of hoe noemt die n
Wie reagaeert moderator?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2012 13:14

Bij mij was dit het zelfde geval, ben begonnen op mijn veertiende en op 65 jaar op pensioen gegaan, ik had een drietal maanden minder dan 51 jaar gewerkt, maar je heb wel iets meer pensioen hoor per maand!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 jan 2012 14:49

je kan op vervroegd pensioen vanaf 60 met 42 jaar dienst.

En dat is geen dsicriminatie. Een leeftijdsgrens voor pensionering is geen onrechtmatige keuze, gezien er een logica kan zijn waarom men mensen pas ten vroegste op 60 jaar op pensioen laat gaan.

Reclame

Genabe
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 14 feb 2012 09:42

Hallo moderator

Er valt toch iets te zeggen van pensionering op leeftijd

Stel mijn collega en ik zijn 62 jaar
De collega is beginnen werken op zijn 18 jaar is 44 werkjaren
Ik ben echter gaan werken op mijn 14 jaar is 48 jaar verschil 4 jaar
Ik laat nog in het midden dat mijn collega bediende is en zodoende een hoger pensioen ontvangt
Dus mijn collega krijgt evenveel pensioen als ik maar heeft er wel minder lang moeten voor werken
Is toch een discriminatie indien ik niet 4 jaar vroeger mag gaan op pensioen
Ik ben nu werkloos en door de nieuwe wetgeving word de werkloosheid na x jaren niet meer meegerekend voor de berekening van de uitkering van pensioen ook al heb ik reeds 41 werkjaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 14 feb 2012 20:50

een bediende krijgt in principe géén hoger pensioen. Jij zal trouwens meer pensioen krijgen, gezien je >45 werkende jaren hebt en je dus nog je 3 slechtste jaren kan aftrekken. De bediende kan dit niet.

Ivm je berekening van uitkering en werkloosheid, is het nog onduidelijk of de pensioenjaren al dan niet volledig meegerekend worden. Indien je op hoge leeftijd bent, zal dit waarschijnlijk wél nog het geval zijn. Maar niet meer in de toekomst.

Discriminatie is hier echter niet van toepassing, onlogische behandeling eventueel wel, afhankelijk van het standpunt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”