Berekening opzegtermijn voor ARBEIDERS

Migraen23
Topic Starter
Berichten: 3

Berekening opzegtermijn voor ARBEIDERS

#1 , 27 jan 2012 02:32

De opzegtermijn gaat in op de maandag die volgt op de datum waarop opzegging betekend werd. Indien de 3e werkdag na afgifte van de aangetekende brief op het postkantoor een maandag is, begint de termijn dus pas de daaropvolgende maandag..

1. Zaterdagen worden, bij mijn weten, in geval van de kennisgeving via aangetekende brief meegerekend als werkdag.
concreet: Stel, verzending aangetekend schrijven op dinsdag 8 november. Dus in principe kennisgeving heeft uitwerking op 11 november.
Maar vrijdag 11 november is feestdag, wordt deze echter meegerekend bij de kennisgeving?
opl1: Neen, feestdagen worden niet meegerekend (als werkdag) bij de kennisgeving, dus kennisgeving heeft pas uitwerking op zaterdag 12 november.
of opl2: Ja, feestdagen worden wel meegerekend (als werkdag) bij de kennisgeving, kennisgeving is dus voldaan op vrijdag 11 november.

Ik weet dat voor het bepalen van de start van de opzeggingstermijn het weinig uitmaakt welk de juiste opzegging is, maar het gaar hier dus enkel om de kennisgeving.

2. Voor de berekening van de opzegtermijn zelf ( opzeg gegeven door wg voor arbeidsovereenkomsten waarvan uitvoering begonnen is voor 1 januari 2012)
Opzegtermijn voor arbeiders wordt bepaald in 'dagen'.
concreet: Stel: opzegtermijn van 28 dagen.
Termijn gaat in op 1 januari. Ligt t einde van de opzegtermijn dan op gewoon op 28 januari? Of worden bij de berekening van de einddatum van de termijn, zondagen, feestdagen en zaterdagen niet meegerekend?

Thanx in advance !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 jan 2012 07:50

eerst eens zeggen wat je paritair comité is. 't kan zijn dat je uitgangspunt mis is.

Migraen23
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 27 jan 2012 13:14

Uitgangspunt komt uit het handboek Praktisch sociaal recht..
Bij deze 'oefening' wordt er enkel rekening gehouden met de WAO en de Arbeidswet, dus geen afwijkingen voorzien door collectieve overlegorganen..

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 jan 2012 14:31

oefeningen zijn er om te leren, niet om op fora te plaatsen en hopen dat iemand de oefening voor je maakt :p

Migraen23
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 27 jan 2012 16:19

Daar hebt ge een punt, maar het is geen oefening die we gekregen hebben van prof.
Er was discussie met de klasgenoten, omtrent het meerekenen van de zaterdagen. Ondertussen, DENK ik er uit te zijn, ook al is er nog altijd tegenspraak van de rest.. ^^

Ik ben zo goed als zeker dat zaterdagen meetellen voor de kennisgeving, maar voor de berekening van de opzegtermijn denk ik dat men in 'kalenderdagen' en niet in werkdagen telt..

xena

#6 , 27 jan 2012 17:50

Termijn gaat in op 1 januari. Ligt t einde van de opzegtermijn dan op gewoon op 28 januari?
-opzeggingstermijn gaat in op maandag 3 januari
-de duur van de opzeggingstermijn is bepaald niet het einde van de opzeggingstermijn

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”