ontslag - weigeren te tekenen ?

gast
Topic Starter

ontslag - weigeren te tekenen ?

#1 , 20 dec 2005 12:40

Indien ik mijn ontstlagbrief weiger te tekenen en ook de aangetekende brief niet ga afhalen op de post, is het ontslag dan geldig ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 20 dec 2005 12:53

JA

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#3 , 20 dec 2005 12:55

Indien ik mijn ontstlagbrief weiger te tekenen en ook de aangetekende brief niet ga afhalen op de post, is het ontslag dan geldig ?
Geachte,

Het is ontslag is essentieel een rechtshandeling waardoor een partij van een arbeidsovereenkomst aan de andere partij ter kennis brengt dat zij de overeenkomst wil be?indigen (zie onder meer het arrest van het Hof van Cassatie van 18 december 1989, te raadplegen via http://www.cass.be).

Voor een ontslag is dus in wezen alleen de wilsuiting van ??n partij vereist. Als de werkgever beslist U te ontslaan, dan heeft dit ontslag een onmiddellijke uitwerking. De arbeidsovereenkomst neemt dus een einde op het moment waarop Uw werkgever zijn wil tot be?indiging van de overeenkomst aan U ter kennis heeft gebracht, zelfs al hebt U die kennisgeving nog niet ontvangen. Evident is het ontslag U slechts tegenwerpelijk nadat U in staat was ervan kennis te nemen.

Gelet op de aangetekende brief bent U wel degelijk in staat kennis te nemen van het ontslag en bent U bijgevolg ontslagen, ook zonder Uw handtekening. Het ontslag is geldig, tenzij U het aanvecht. Bent U er zeker van dat het ontslag onregelmatig of onrechtmatig is, dan kunt U een schadevergoeding eisen. Daarvoor neemt U best contact op met Uw vakbond.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”