Ontslag tijdens ziekte tijdens proefperiode.

Elsy
Topic Starter
Berichten: 5

Ontslag tijdens ziekte tijdens proefperiode.

#1 , 26 jan 2012 13:51

Beste,

Op 04/10/11 ben ik 14/38 beginnen werken als administratief bediende, paritair comité 218.
De dagen waarop ik werkte zijn: dinsdag 5 u, woensdag 4 u en op donderdag 5 u.

Ik ben dus nog in mijn proefperiode en ben ziek geworden. Mijn ziekte is ingegaan op 24/01 en loopt tot 26/01 inbegrepen. Vandaag kreeg ik aangetekend mijn ontslagbrief. Hierin staat dat met ingang van 26/01 de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt. De opzeggingsperiode bedraagt 7 kalenderdagen.

Kan ik tijdens mijn ziekte in de opzegperiode worden ontslagen worden? Het ontslag is niet wegens ziekte maar wegens onvoldoende vervullen van de functie. Ik stel me ook vragen over de correctheid van de datum van beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Deze gaat in op de laatste dag van de ziekteperiode. Is dit juist?

Wat met de opzeggingsperiode? Moeten deze uren gepresteerd worden? Hierover staat niets vermeld in de brief.

Mvg,

Elsy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 26 jan 2012 18:20

er staat beeindigt op 26/1 dus is het een verbreking en eindigt de arbeidsovereenkomst onmiddellijk en moet er geen opzeggingstermijn worden gewerkt

een verbrekingsvergoeding van 7 kalenderdagen zal onvoldoende zijn , u bent verplicht de resterende verbrekingsvergoeding te eisen als je werkloos blijft

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 81. § 1. Onverminderd de toepassing van artikel 79, kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid. Wanneer een dergelijke opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging ten vroegste op de laatste dag van deze maand uitwerking.
§ 2. De partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn gesteld in § 1, is gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is (aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend) hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn. <W 1985-07-18/33, art. 9, 011>
Wanneer die beëindigd gebeurt tijdens de eerste maand van de proeftijd dan is de vergoeding gelijk (aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend) met het resterende gedeelte van die maand vermeerderd met de duur van de opzeggingstermijn.

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 26 jan 2012 20:13

7 dagen verbrekingsvergoeding is wel degelijk correct, vermits de eerste maand van de proefperiode al voorbij is (start 4/10/2011).

Een contract kan op ieder moment, ook tijdens ziekte, verbroken worden. De werkgever hoeft niet te wachten tot het einde van de ziekteperiode.
Meer nog, tijdens proefperiode kan een contract onmiddellijk gestopt worden, zonder uitbetaling van een verbrekingsvergoeding en zonder opzeg, mits de ziekte langer dan 7 kalenderdagen duurt.

Groeten,

P.

Reclame

Elsy
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 26 jan 2012 21:06

7 dagen verbrekingsvergoeding is wel degelijk correct, vermits de eerste maand van de proefperiode al voorbij is (start 4/10/2011).
Meer nog, tijdens proefperiode kan een contract onmiddellijk gestopt worden, zonder uitbetaling van een verbrekingsvergoeding en zonder opzeg, mits de ziekte langer dan 7 kalenderdagen duurt.
P.
In de ontslagbrief staat niets vermeld over een verbrekingsvergoeding. Enkel een opzeggingsperiode van 7 kalenderdagen.
Mijn ziekte heeft maar 3 kalenderdagen geduurt. Dat is dus nog een andere situatie dan wanneer de ziekte langer dan 7 kalenderdagen zou geduurt hebben.

Hoe zit dat dan?

Elsy
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 26 jan 2012 21:11

er staat beeindigt op 26/1 dus is het een verbreking en eindigt de arbeidsovereenkomst onmiddellijk en moet er geen opzeggingstermijn worden gewerkt

een verbrekingsvergoeding van 7 kalenderdagen zal onvoldoende zijn , u bent verplicht de resterende verbrekingsvergoeding te eisen als je werkloos blijft
Wat is die 'resterende verbrekingsvergoeding'? Over welke termijn spreken we dan?

Ik werk nog 8/24 in het onderwijs. Heb ik dan recht op die verbrekingsvergoeding?

puttemanp
Berichten: 613

#6 , 27 jan 2012 06:50

Kan je de jusite bewoordingen van de brief hier zetten (zonder namen uiteraard).

P.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 28 jan 2012 10:43

“Art.67..§ 1. De arbeidsovereenkomst(voor bedienden) KAN een beding van proeftijd bevatten...§ 2. De proeftijd mag niet minder dan één maand duren. Hij mag niet meer belopen dan respectievelijk zes of twaalf maanden naargelang het jaarlijks loon niet hoger of hoger is dan...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Op 04/10/11 ben ik 14/38 beginnen werken als administratief BEDIENDE‘.

Onderzoek of uw arbeidsovereenkomst al dan niet een beding van proeftijd bevat en zo ja van welke duur.

“Art.38...§2.Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing...Art.81.§ 1. Onverminderd...kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen...§ 2. De partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn gesteld in § 1, is gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

xena

#8 , 28 jan 2012 20:45

7 dagen verbrekingsvergoeding is wel degelijk correct, vermits de eerste maand van de proefperiode al voorbij is (start 4/10/2011).
je hebt gelijk heb de datum verkeerd gelezen blijkbaar , wel moet de proeftijd in het contract bepaald zijn aangezien langer dan de minimumduur

Elsy
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 30 jan 2012 09:08

Mijn vraag was niet of ik kan ontslagen worden tijdens mijn proefperiode, wel of het correct is ontslag te krijgen op de laatste dag van de ziekteperiode. Met opzeggingsperiode van 7 kalenderdagen, wordt er dan verondersteld dat ik ga werken of hoef ik die uren niet te presteren? In een bericht dat hoger staat wordt er aangehaald dat er een verbrekingsvergoeding zou moeten uitbetaald worden. Hoe zit het daar mee?

Het zal aan mij liggen dat ik de artikels in de wetboeken niet begrijp maar ik geraak daar dus echt niet aan uit. Vandaag dat ik hier hulp kom vragen in de hoop in gewone mensentaal een antwoord op mijn vraag te krijgen.

Aan puttemanp: de juiste bewoordingen van de brief:

"Hierbij brengen wij u ter kennis dat wij de arbeidsovereenkomst die tussen ons werd afgesloten, met ingang van 26/01/12 wensen te beëindigen. Wij zijn van mening dat u uw functie onvoldoende vervult. De opzeggingsperiode bedraagt 7 kalenderdagen".

Ik wil er wel duidelijk over zijn dat ik mijn ontslag niet betwist. Ik stel me dus enkel vragen over de juistheid van het beëindeigen van mijn contract. "Met ingang van 26/01/12" is wel de laatste dag waarop mijn ziekteverlof liep. Wanneer gaat de opzeggingsperiode in? Wordt verwacht dat ik nog ga werken? Dat zijn mijn vragen.

Heel graag een duidelijk verstaanbaar antwoord.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”