50 euro prive telefoonkosten afgetrokken van loon

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

50 euro prive telefoonkosten afgetrokken van loon

#1 , 24 jan 2012 18:58

Ik heb enkele maanden bij een bedrijf gewerkt waar ik gratis met de gsm prive mocht bellen.
Nu hebben ze mij echter ontslaan en 50 euro van mijn loon afgetrokken voor prive gebruik van de gsm.
Kan de werkgever zoiets wettelijk doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 24 jan 2012 19:03

Staat het in het arbeidscontract?

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 24 jan 2012 19:18

Nee, maar er staat wel in hoe je de wc moet kuisen.
Er staat ook niets in van de maaltijdcheques die ik kreeg. Ik heb wel echter alles op mail staan ivm met de gsm.
Kan ik daar iets mee?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 jan 2012 20:26

staat er op mail dat je onbeperkt mocht bellen zonder een vaste maandelijkse vergoeding?

Is er eventueel sprake van een RSZ-herziening van dit extra-legaal voordeel?

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

#5 , 24 jan 2012 20:54

JPV,

Dit komt uit de mail waarin het loonvoorstel stond:
13de maand
Vakantiegeld
Smartphone + privé belkrediet
Notebook + IT materiaal voor thuis
Groepsverzekering 100 € /maand
Maaltijdchecques per gepresteerde werkdag van 7 €
Met die groepsverzekering scheelt ook al iets, heb daar bijna 2 maand gewerkt en saldo is 90 euro...
De maaltijdcheques tijdens mijn opzegperiode zijn ook niet betaald, en nog 1 maaltijdcheque van mijn eerste werkdag.
OOk de berekening van mijn voordeel in natura voor de auto tijdens mijn laatste maand klopt niet, ik werd het volledige bedrag afgetrokken terwijl ik er maar 2 weken meer werkte.
Eindjaarspremie staat ook niet vermeld. Weeral een werk waarmee ik naar de vakbond moet... :(

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 24 jan 2012 20:56

privé belkrediet wordt ergens de limiet van dit belkrediet vermeld?

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

#7 , 24 jan 2012 21:07

Nee helemaal nergens. RSZ en dergelijke werden niet afgehouden op mijn vorige loonbrieven, ik heb ook geen formulier gekregen dat ik de gsm voor privédoeleinden zou gebruiken. Dit is nochtans ook wettelijk verplicht als ik mij niet vergis..

crazyheinz
Topic Starter
Berichten: 36

#8 , 01 feb 2012 18:31

Ik heb dit teruggevonden op de website van vacature: http://www.vacature.com/carriere/kunnen ... oestemming" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn ex-werkgever heeft geen recht om loon in te houden, er staat niets vermeld over gsm in het arbeidsregelement.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 01 feb 2012 20:21

klopt, langs de andere kant staat er ook nergens in het arbeidsreglement dat je je gsm voor privédoeleinden mag gebruiken. Riskeer je jezelf een klacht wegens diefstal vanuit je werkgever als je je werkgever aanklaagt voor misbruik van de bescherming op het loon? Ook al is een schuldvergelijking wettelijk niet ok bij loon, het is, zeker bij ontslag, de eenvoudigste manier om sommige zaken te regelen, zeker zoals dit

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”