Stage op zelfstandige basis

_jan
Topic Starter
Berichten: 3

Stage op zelfstandige basis

#1 , 23 jan 2012 22:35

Ik werk reeds 5 jaar voor een werkgever (vastgoedmakelaar) als handelsvertegenwoordiger (bediendencontract).

Ik heb net mijn opleiding vastgoedmakelaar beëindigd en dien nu een jaar stage te doen om zo mijn BIV-nummer te vragen. De stage dient te gebeuren op zelfstandige basis (ik richt tijdelijk een eenmanszaak op).

Nu is mijn vraag of mijn werkgever onze "samenwerking" zo maar kan stopzetten (zonder ontslagvergoeding) en of ik mijn huidige overeenkomst op de één of andere manier alsnog kan laten doorlopen tijdens mijn stage.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 jan 2012 07:13

een bediendencontract kan iemand niet zonder geldige reden zonder ontslagvergoeding/opzegtermijn stopzetten. Je werkgever
rechtstreeks concurrentie aandoen kan, afhankelijk van de omstandigheden wel een geldige reden zijn.

_jan
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 24 jan 2012 10:51

Blijft mijn bediendencontract dan doorlopen tijdens dat jaar dat ik stage doe op zelfstandige basis?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 jan 2012 13:12

zonder overeenkomst hierover tussen jou en je huidige werkgever blijf je wettelijk verplicht om je bediendencontract na te leven, ja.

xena

#5 , 24 jan 2012 13:15

stage doe op zelfstandige basis?
je kan zich best eens informeren bij de sociale inspectie mogelijk zullen zij dit aanzien als een schijnzelfstandige

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 jan 2012 15:23

als het via het BIVV is zoals gebruikelijk, is dit geen schijnzelfstandigheid.

_jan
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 24 jan 2012 16:37

Dus... maw word krijg ik dan toch nog een ontslagvergoeding indien er tijdens dat jaar iets moest gebeuren ?

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 24 jan 2012 18:27

Waarom moet die stage op zelfstandige basis? Het is toch vreemd dat je tegelijkertijd voor dezelfde werkgever in loondienst werkt (en dus onder zijn gezag valt) en als zelfstandige aan de slag bent.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 24 jan 2012 20:24

Dus... maw word krijg ik dan toch nog een ontslagvergoeding indien er tijdens dat jaar iets moest gebeuren ?
als je én tegelijk in loondienst én zelfstandige kan zijn, moet je mij eens vertellen hoe je dat kan doen...

maw: als je zelfstandig een activiteit wil doen voor je huidige baas, zal je ofwel je plannen moeten annuleren ofwel met je huidige werkgever een overeenkomst tot stopzetting van je arbeidsovereenkomst bekomen. Anders zou je, indien je beide combineert, idd wel als schijnzelfstandige beschowued kunnen worden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”