mondeling ontslag

pizzaman
Topic Starter
Berichten: 36

mondeling ontslag

#1 , 19 jan 2012 13:54

Hallo

Ik was net begonnen met mijn derde week als interim bij een firma.

Op dinsdag middag van die derde week zegt de bedrijfsleider van die firma dat ik naar huis mag en niet meer mag komen.

Ik was hier niet mee akkoord maar had geen keuze.

Twee dagen later (donderdag) ga ik naar het interim en zeggen ze mij dat ze mijn week NIET gaan uitbetalen omdat ik zogezegd geen uren gepresteerd heb en onwettig afwezig was!! Ze willen mij ook een contract laten ondertekenen waarin ik onderteken dat we met wederzijdse toestemming hebben gestopt met het contract.

Wie is hier in zijn recht, moet mijn baas mijn ontslag niet per aangetekend schrijven melden?

Ze ontkennen overigens ook niet dat de bedrijfsleider de samenwerking meteen wilde stopzetten zonder dat ik mijn week uitdoe...

Wat denken jullie, ik denk dat ik mijn week uitbetaald moet krijgen gezien het om weekcontracten gaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 20 jan 2012 01:09

Hallo

Ik was net begonnen met mijn derde week als interim bij een firma.

Op dinsdag middag van die derde week zegt de bedrijfsleider van die firma dat ik naar huis mag en niet meer mag komen.

Ik was hier niet mee akkoord maar had geen keuze.

Twee dagen later (donderdag) ga ik naar het interim en zeggen ze mij dat ze mijn week NIET gaan uitbetalen omdat ik zogezegd geen uren gepresteerd heb en onwettig afwezig was!! Ze willen mij ook een contract laten ondertekenen waarin ik onderteken dat we met wederzijdse toestemming hebben gestopt met het contract.

Wie is hier in zijn recht, moet mijn baas mijn ontslag niet per aangetekend schrijven melden?

Ze ontkennen overigens ook niet dat de bedrijfsleider de samenwerking meteen wilde stopzetten zonder dat ik mijn week uitdoe...

Wat denken jullie, ik denk dat ik mijn week uitbetaald moet krijgen gezien het om weekcontracten gaat.
tekenen met wederzijdse toestemming is gelijk aan vrijwillig werkloos gelet op werkloosheidsbesluit 25/11/1991 art 44 heb je (tijdelijk) geen recht op een werkloosheidsuitkering als je toch iets wil regelen met het interimkantoor vraag dan of ze de rest van de week jaarlijks verlof of gewettigde afwezigheid zetten

probleem is , hoe ga je bewijzen dat de gebruiker u naar huis heeft gestuurd ? en een extra probleem is dat je zich pas 2 dagen later bij uw werkgever heeft gemeld

tijd om naar je vakbond te gaan

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 21 jan 2012 10:33

“Art.7.Voor de toepassing van deze wet, wordt verstaan onder :1° uitzendbureau : de onderneming waarvan de activiteit erin bestaat uitzendkrachten in dienst te nemen om hen ter beschikking van gebruikers te stellen met het oog op de uitvoering van een bij of krachtens hoofdstuk I van deze wet toegelaten tijdelijke arbeid;2° arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid : de overeenkomst waarbij een uitzendkracht zich tegenover een uitzendbureau verbindt om, tegen loon, een bij of krachtens hoofdstuk I van deze wet toegelaten tijdelijke arbeid bij een gebruiker te verrichten...”(24 JULI 1987. - Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers).

“Art.17.§ 1. De overeenkomst gesloten tussen het uitzendbureau en de gebruiker wordt schriftelijk vastgesteld binnen zeven werkdagen te rekenen vanaf het tijdstip waarop de tewerkstelling van de uitzendkracht een aanvang neemt en bevat ten minste de volgende vermeldingen :...5° de plaats en de duur van de tewerkstelling...”(24 JULI 1987. - Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers).

‘Ook op de arbeidsovereenkomst is de bepaling van artikel 1134 B.W. toepasselijk en strekt ze de partijen tot wet. Tenzij anders is bedongen,kan de werkgever de overeengekomen voorwaarden niet eenzijdig wijzigen of herroepen‘[Cass. ARS960047F,23 juni 1997(Stefaniak t. Altsys),J.T.T. 1997,333,noot WANTIEZ,C.].
Onderzoek zorgvuldig de tekst van die overeenkomst.

‘Op dinsdag middag van die derde week zegt de bedrijfsleider van die firma dat ik naar huis mag en niet meer mag komen.’+’Twee dagen later (donderdag) ga ik naar het interim’

Die beslissing maakt geen einde aan de overeenkomst gesloten tussen u en uw uitzendbureau,voor wie de bepalingen inzake beëindiging of opzegging van overeenkomst uit de Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten 3 juli 1978 van toepassing blijven. U niet METEEN melden bij uw uitzendbureau kan geacht worden onwettige afwezigheid te zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2012 10:28

Twee dagen later (donderdag) ga ik naar het interim
Mmm, als ik voor twee weken bij een klant moet gaan werken, en die klant zegt me na een paar dagen dat ik er niet meer binnen mag, zou mijn werkgever er ook niet mee kunnen lachen als ik hem dat niet onmiddellijk meldt, hoor. Waarom heb je in godsnaam twee dagen afgewacht in plaats van onmiddellijk contact op te nemen met het interimbureau?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”