Ontslag zonder verwittigingen?

papierwinkel
Topic Starter
Berichten: 10

Ontslag zonder verwittigingen?

#1 , 19 jan 2012 11:46

Hallo,

kan een werkgever mij ontslaan zonder voorafgaandelijke verwittiging, tijdens een periode van bescherming cfr educaief verlof?

In 2010 vroeg ik educatief verlof aan en dit werd geweigerd door werkgever.
Ik wees hem op zijn verplichtingen en hij moest, tegen zijn zin, het EV toestaan.
Ik moest wel naar het bureau komen en werd gewezen op het feit dat ik respect moet hebben voor overste en mij aan de regels moet houden. Ik heb daarvan een verslag moeten ondertekenen.
In 2011 vroeg ik opnieuw EV voor een nieuwe opleiding.
even later werd ik ontslagen.
Tussen de eerste en enige schriftelijke verwittiging die ik gekregen heb in 2010 en het ontslag in 2011 zit meer dan een jaar.
ik heb geen enkele verwittiging meer gekregen tussendoor; men leek zelfs tevreden te zijn met mijn taken.

Ik werd dus plots ontslagen na de aanvraag voor de 2de EV periode.
Ik was beschermd, volgens de wet, vanaf het moment dat ik EV aangevraagd had, en hij moet kunnen bewijzen dat mijn ontslag niets met anvraag AV te zien heeft.
Maar hoe kan hij dat bewijzen?
Er is geen schriftelijke verwittiging meer geweest?!
Geen mailtje, geen telefoontje, niets.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jan 2012 12:44

Hij kan je altijd ontslaan, bescherming of niet. De vraag is of je een schadevergoeding kan bekomen wegens willekeurig ontslag/misbruik van ontslagrecht/bescherming.

Wat is de reden van ontslag op de ontslagbrief?

papierwinkel
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 19 jan 2012 13:38

reden = "past niet meer in de organisatie"

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 jan 2012 16:26

Als een werknemer om de haverklap verlof neemt, komt dat natuurlijk niet zo best uit voor de werkgever, en moet hij waarschijnlijk telkens een interim aanstellen en opnieuw opleiden om uw job te doen, en dat past meer dan waarcshijnlijk niet in zijn organisatie..
Is dat EV nuttig voor uw job bij deze werkgever, of is het om bvb bloemschikken te leren :mrgreen:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 jan 2012 20:13

schrijf je werkgever een brief dat je vermoedt dat de echte reden van ontslag in het aanvragen van dat EV ligt en dat je niet genoegen neemt met de verklaring "past niet meer in de organisatie". Schrijf dat je, tenzij je fysiek niet meer door de deur kan, nog altidj past in de organisatie ;).

(ok, dat laatste moet je zo niet verwoorden)

papierwinkel
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 20 jan 2012 12:21

@JPV: heb ik inderdaad gedaan. Hij gaf als antwoord enkele redenen op die niet relevant waren (bv hield zich niet aan de regels).
Welke regels? Vakbond heeft gevraagd om concreet te zijn. Bovendien nooit een opmerking, zeker niet schriftelijk, ontvangen over de zgd regels niet volgen.
waarschijnlijk wordt het dan rechtbank om uit te spreken.
Kost natuurlijk weer een hoop geld.
De moeite waard? vergoeding ontslagbescherming = 3 x maandloon.

papierwinkel
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 13 feb 2012 14:35

Ik heb beloofd iets te laten weten!
Mijn ex-werkgever heeft mij 3 maand loon extra uitbetaald wegens "willekeurig ontslag"

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 feb 2012 16:27

Proficiat (of wat moet je in zo'n geval zeggen? ;-). Was dit uit eigen beweging (omdat hij wist dat hij fout zat) of is de arbeidsrechtbank tussenbeide gekomen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

papierwinkel
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 14 feb 2012 12:24

Proficiat (of wat moet je in zo'n geval zeggen? ;-). Was dit uit eigen beweging (omdat hij wist dat hij fout zat) of is de arbeidsrechtbank tussenbeide gekomen?
Ik zou het via de rechtbank laten geschieden en toen heeft hij besloten toch maar in minnelijke schikking te regelen :-)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 feb 2012 13:22

Ik zou het via de rechtbank laten geschieden en toen heeft hij besloten toch maar in minnelijke schikking te regelen :-)
Verstandig van hem. Eind goed, al goed, zeker?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”