Dagvaarding... intussen geen cent?

miemsie
Topic Starter
Berichten: 3

Dagvaarding... intussen geen cent?

#1 , 15 jan 2012 16:26

Beste,

Op 16 augustus werd mij mijn ontslagbrief overhandigd (niet aangetekend verstuurd dus) na 29 jaar dienst (p.c. 304). Daarin wordt enerzijds vermeld dat de samenwerking onmiddellijk wordt stopgezet op datum van 16 augustus. Anderzijds spreekt men van een opzegtermijn van 29 maanden, met vrijstelling van prestaties. Ik heb deze brief enkel ondertekend voor ontvangst, niet voor akkoord. Zowel de vakbond als de advocaten die ik raadpleegde zijn het er over eens dat het hier gaat om een eenzijdige verbreking van de arbeidsovereenkomst en ik bijgevolg recht heb op een verbrekingsvergoeding. Binnen de 14 dagen werd dan ook een aangetekende brief naar de werkgever verstuurd met deze eis. De daaropvolgende maanden (augustus t/m november) werd maandelijks een som uitbetaald gelijk aan mijn "loon", echter zonder een loonbriefje te ontvangen. Alle pogingen om tot een minnelijke schikking te komen, liepen op niets uit. Ik zou akkoord kunnen gaan met een gespreide betaling, maar de werkgever wil absoluut dat ik "in dienst" blijf en hiermee kan ik niet akkoord gaan. In december heb ik beslist tot dagvaarding over te gaan. Sindsdien betaalt de werkgever geen cent meer. Kan dit zo maar en kan ik hiertegen iets beginnen? Ik ga uit van "contractbreuk" (dus had mijn verbrekingsvergoeding al lang moeten ontvangen), de werkgever van "opzeg met vrijstelling van prestaties", maar betaalt nu niks meer...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 jan 2012 12:45

en de vraag is?

Je hebt sowieso gelijk met je standpunt, dus kan het perfect voor het gerecht brengen en een grote kans op slagen hebben :)

miemsie
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 16 jan 2012 13:51

De vraag is: kan mijn werkgever zo maar de betalingen stopzetten totdat het proces achter de rug is, m.a.w. mij intussen zonder inkomen zetten? En kan ik hiertegen iets beginnen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 jan 2012 13:56

de werkgever kan dat, maar dat is wel sanctioneerbaar :).

Als dit effectief zo blijft, schakel je best de RVA in om tijdelijke uitkeringen te vragen. Ga hiervoor langs bij je vakbond.

xena

#5 , 16 jan 2012 14:48

De vraag is: kan mijn werkgever zo maar de betalingen stopzetten totdat het proces achter de rug is, m.a.w. mij intussen zonder inkomen zetten? En kan ik hiertegen iets beginnen?
28 DECEMBER 1944. - Besluitwet betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders.

[§ 12. De werknemer heeft geen recht op werkloosheidsuitkeringen gedurende de periode gedekt door een vergoeding of een schadevergoeding, met uitzondering van de vergoeding wegens morele schade, waarop hij aanspraak kan maken uit hoofde van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Nochtans, wanneer hij de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft, niet of slechts gedeeltelijk ontvangen heeft, kan hij voor de overeenstemmende periode voorlopig werkloosheidsuitkeringen genieten, indien hij, naast de gewone voorwaarden voor het verkrijgen van laatstgenoemde uitkeringen, de volgende voorwaarden vervult :
1° zich ertoe verbinden van zijn werkgever de betaling te eisen, indien nodig langs gerechtelijke weg, van de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft;
2° zich ertoe verbinden de voorlopig ontvangen werkloosheidsuitkeringen terug te storten van zodra hij de vergoeding of de schadevergoeding verkregen heeft;
3° zich ertoe verbinden de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening op de hoogte te brengen van elke schuldbekentenis die zijn werkgever doet of van elke gerechtelijke beslissing die wordt genomen met betrekking tot de vergoeding of de schadevergoeding;
4° aan de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, de vergoeding of de schadevergoeding waarvan het recht hem is erkend, over te dragen ten belope van het bedrag van de voorlopig toegekende werkloosheidsuitkeringen.
Artikel 1409 van het Gerechtelijk Wetboek en hoofdstuk VI van de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers zijn niet van toepassing op de overdracht bedoeld in het eerste lid, 4°. De overdracht is aan derden tegenstelbaar door de betekening ervan bij ter post aangetekend schrijven aan de werkgever.
De werknemer moet de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening binnen het jaar dat volgt op het eindigen van de arbeidsovereenkomst, het bewijs leveren dat een rechtsvordering werd ingesteld bij het bevoegde gerecht ten einde de vergoeding of de schadevergoeding te verkrijgen. Indien hij dit niet doet, wordt hij uitgesloten van het recht op werkloosheidsuitkeringen vanaf de datum van de beëindiging van de overeenkomst en voor de periode gedekt door de wettelijke minimumopzeggingstermijnen, die gelden in zijn geval.
In geval van faillissement of van vereffening van de onderneming hebben de lasthebbers, curatoren en vereffenaars, wat de overdracht van schuldvordering bedoeld bij het eerste lid, 4°, betreft, dezelfde verplichtingen als de werkgevers


een opzeggingsvergoeding met vrijstelling van prestaties is mogelijk maar dan moet de kennisgeving per aangetekend of deurwaarder gebeuren

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
art 37 §1
Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.
(Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.

Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot, met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld

miemsie
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 16 jan 2012 19:50

Bedankt voor de reacties!
@ JPV: je zegt de de werkgever sanctioneerbaar is. Wordt die sanctie opgelegd door de arbeidsrechter? Kan ik dit eisen tijdens de rechtszitting? Moet ik intussen iets ondernemen bvb. een aangetekende brief sturen om de werkgever in gebreke te stellen of is dit in strijd met mijn eis van verbrekingsvergoeding die in 1 keer moet uitbetaald worden?
@ Xena: je haalt de Besluitwet betreffende de maatschappelijke zekerheid der 'arbeiders' aan. Ik ben bediende, maakt dat enig verschil?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”